Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-04-18, 15:48
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg

Det var en del båtar inställda innan påsk. Påverkade det antal besökare tror du?

Pratades det något om den kommande säsongen? Det är ett otroligt tryck på resor till Grekland i år, men det kanske det först och främst gäller öar med charter.
Janne, visst kanske den tidiga och därmed även kallare påsken påverkade om man skulle besluta om påskresa till ö-världen överhuvudtaget. Nikoleta sa att det alltid är fler besökare vid sena påskar, men hon var ändå förvånad att de var få!

Båtarna till Andros,Tinos och Mykonos var inställda på långfredagen då det blåste helt otroligt, men det kom ändå en båt vid kl 22-23 på kvällen. Men DET påverkade nog inte , för alla ortodoxa greker är redan på plats senast skärtorsdag.

Angående kommande säsong så tror man nog inte på de ökande siffrorna just när det gäller Tinos, det går ju ingen charter dit. Men rent generellt hoppas givetvis alla på en bra säsong. Man förlitar sig nog på de utländska turisterna i det fallet. Grekerna har inte råd att semestra ens i sitt eget land. Turistnäringen är ju A och O för övärlden.
Dessutom är det högre priser på restauranger...För mig är det ju väldigt billigt, men en € högre pris på det mesta gör ju en del. Matpriserna är som i Sverige eller högre i affärerna. Bara frukt/grönsaker kan vara billigare.
Att i ö-världen ha en egen odling är guld värt!

Båtpriserna har varit samma tycker jag de senaste åren. Jag betalade 24 € för Fastferry hem och ut åkte jag HighSpeed 6 för 48€. Jag gjorde bedömningen i den starka sjögången att hellre vara 2 timmar i stormen än 4..(Men det tog mycket mer än 4 timmar för de mindre båtarna) Highspeed kändes bara jobbig i sunden mellan Evia och Andros och Andros och Tinos. Då for väskorna runt och människor som stod höll på att ramla. Båten liksom kastades i sidled...lite läskigt!

Påskfirandet i övrigt var jättefint och jag upplevde det med alla sinnen och det var jätteskönt att inte ens ha kameran med, jag bara njöt och sparade allt i hjärtat. Smällandet var dock nästan olidligt och i år stod jag inte på samma plats som förra gången vid kyrkan då jag fick smällare nästan på mig. Nu var det hur mycket plats som helst att flytta sig på.

Lissi
Gammal 2015-04-18, 17:30
LenaochJanis LenaochJanis är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Intressanta rapporter från dig, Lissi.
/Lena S.
Gammal 2015-04-19, 06:20
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Citat:
Har svårt att tro att svensk media skulle ha något intresse av hålla på med dylika kampanjer!
Det var en naiv inställning till svemsk media.

xenos, desinormatören
Gammal 2015-04-19, 06:27
xenoss avatar

Motsatsen till populism måste vara elitism?
Eller är det alvarlig autism?
Gammal 2015-04-19, 06:47
xenoss avatar

Ursäkta mig allesammans, hur ser normen ut egentligen.
Gammal 2015-04-19, 07:55
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Att skriva något begripligt emellanåt ?
Gammal 2015-04-19, 09:46
Thira Thira är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2013

Det är uppfriskande att någon kommer in med en egen inställning till saker och ting. Att inte allt hela tiden ska vara så tillrättalagt och slätstruket och så himla myspystrevligt. Och så länge man inte är elak eller skriver direkt olagliga saker så borde väl var och en få föra fram sin åsikt utan att få spydiga kommentarer för sättet hen gör det på. Oavsett om man håller med eller inte?
Gammal 2015-04-19, 10:45
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Ja, allt beror väl på vilken hatt man har?
Gammal 2015-04-19, 12:20
xenoss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Att skriva något begripligt emellanåt ?
DN, tillexempel, har inte gjort Grklands situation begriplig. Bara moraliserat och försökt uppfostra de egensinniga därnere i syost. (DN är mitt samlingsnamn på nomenklaturan. (Uch, vilket ordavl xenos!
Varsågod alla, en begriplig kritik från populisten.
Gammal 2015-04-19, 12:34
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
DN, tillexempel, har inte gjort Grklands situation begriplig. Bara moraliserat och försökt uppfostra de egensinniga därnere i syost. (DN är mitt samlingsnamn på nomenklaturan. (Uch, vilket ordavl xenos!
Varsågod alla, en begriplig kritik från populisten.
Kan vi få en "begriplig" analys av dig xenos... ?

/Maggy
Gammal 2015-04-19, 12:40
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Du ska inte be om ursäkt. Jag vill inte att någon ska sluta skriva. Det jag menar med att vara trött på spekulationer är sådant som typ handlar om att domedagen är nära, att kaos väntar och att Grekland i sommar kommer att se ut som om ett krig har dragit fram. Sådana inlägg har jag raderat.

För övrigt tror jag att du har rätt i detta.
...kände kanske att jag var ute lite på "farlig mark"... Alla så vill vi väl allt väl för Grekland... Jag är ju helt övertygad om att det kommer att ordna sig för Grekland...på ett eller annat sätt...

/ Maggy
Gammal 2015-04-19, 16:29
xenoss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Maggy Visa inlägg
Kan vi få en "begriplig" analys av dig xenos... ?

/Maggy
Nej. Inte ens jag kan prester en sådan. Å andra sidan försker jag inte uppfostra mina vänner.
Gammal 2015-04-19, 21:18
larstommy larstommy är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2013

Jag är just hemkommen från Albanien, ett land och ett folk med många historiska och kulturella anknytningar till Grekland o Balkan i övrigt. Där har många återvänt efter att ha varit i Grekland och arbetat under "guldgrävartiden" då EU pumpade in bidrag och lån i landet för investeringar i infrastruktur o andra mer, eller mindre kortlivade ekonomiska projekt ( som os 2004 t.ex. ) Och situationen i Albanien är mycket svår för folk i allmänhet. med hög arbetslöshet, stigande priser och stillastående löneutveckling...... som i Grekland!!!

Jag har tillbringat många semestrar i Grekland o tycker det har varit fantastiskt fint på många vis, med landet, naturen, kulturen, klimatet o människorna.
Men jag har svårt att se vad det är som gör att jag ska se på ett land som trots allt är relativt välmående med blidare ögon, än deras jämbördiga grannar som kämpar under liknande villkor utan att ha haft samma ekonomiska uppbackning och sympati från väst som Grekland åtnjutit efter andra Världskriget, och inbördeskriget i landet!

Vi får hoppas det löser sig ekonomiskt för stabiliteten och jämvikten i regionen.l Och med regionen menar jag alla korrumperade stater på Balkan, inklusive Grekland. korruption och skatteflykt är ingen bra grund för stabila statsfinanser!!! Så är det
Gammal 2015-04-20, 08:20
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Det har jeg tænkt mange gange Larstommy. Ikke fordi jeg vil at det går Grækenland illa, men fordi situationen i lande rundt dem er lige så dårlig.
Gammal 2015-04-20, 13:52

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Janne, visst kanske den tidiga och därmed även kallare påsken påverkade om man skulle besluta om påskresa till ö-världen överhuvudtaget. Nikoleta sa att det alltid är fler besökare vid sena påskar, men hon var ändå förvånad att de var få!

Lissi
Tror de åkte till Nafplio istället. Jisses vad mycket folk det var där. Gick knappt att få plats på en taverna vid grekisk lunchtid alls. Det var härligt att se att så många grekiska turister kom för att njuta av sitt lands första huvudstad. Men fick intrycket av hotellet - samt många andra bofasta jag pratade med - att många bara stannade över dagen eller för ett dygn och inte hela påskhelgen som det ju brukar vara.
Gammal 2015-04-21, 10:34

Tyckte den här var intressant. Ger några exempel på hur Greker från olika samhällsklasser och olika bakgrund ser på Syriza och det faktum att de inte fullt ut lyckas uppfylla sin (och många grekers) önskan. (Det tror jag, personligen, aldrig de kommer lyckas med men kanske kan de ändå möta problemen från ett annat håll och fördela de få pengar som blir kvar efter skuldavbetalningar på annat än vad de tidigare politikerna gjorde?). Vahttp://www.independent.co.uk/news/wo...-10182048.html

Senast redigerad av Thira den 2015-04-21 klockan 10:42.
Gammal 2015-04-23, 07:38
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008
Standard Pengarna är snart slut...

Läs i Dagens Nyheter 23 april 2015

http://www.dn.se/arkiv/ekonomi/hard-...en-att-ga-runt

Lena
Gammal 2015-04-23, 08:09
xenoss avatar

Standard Sv: Pengarna är snart slut...

[QUOTE=Nektaria;359779]http://www.dn.se/arkiv/ekonomi/hard-...en-att-ga-runt

Ja, DN, visar alltid stor sympati för Grekland. Eller är det önsketänkande?

Senast redigerad av Kalimera den 2015-04-23 klockan 10:08. Anledning: Raderade domedagstext
Gammal 2015-04-27, 15:47
Smultron Smultron är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

Nya undersökningar visar att grekerna är missnöjda med regeringen och att Syriza tappat stöd. Många oroar sig också för att det inte ska bli någon överenskommelse med kreditorerna. Kanske inte så förvånande med tanke på hur "förhandlingarna" drar ut på tiden!

http://politikigrekland.blogspot.gr/

http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w...04/2015_549450
Gammal 2015-04-27, 18:29
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Smultron Visa inlägg
Kanske inte så förvånande med tanke på hur "förhandlingarna" drar ut på tiden!
Dessutom börjar det bli ont om tid.
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:19.