![]() |
|
||||
|
||||
![]()
...och allt är frid och fröjd ända tills man i sin tur behöver något från staten...
|
|
||||
|
||||
![]()
Ja, det är ju definitivt en del av historien, Monica. Hur mycket vi än klagar här i Sverige, och hur mycket missförhållanden som än uppdagas, så är vi vana vid en motprestation från statens sida för allt vi betalar i skatt. Vi har en grundläggande rättvisa i vårt system. I Grekland, däremot, verkar människor många gånger i princip rättslösa i förhållande till staten. Allt aldrig våga lita på att man får det man har rätt till, utan att det är mer eller mindre slumpar (och mutor) som gör om man får det man behöver - det är Kafkaliknande.
Många gånger tror jag att man glömmer det när man pratar om grekers bristande skattemoral. |
|
|||
|
|||
![]()
Men hvor lenge kan man 'skylde på' arven fra det ottomanske rike, mentalitet og holdninger
![]() Jeg tror det må lovendringer til, holdninger er det vanskeligste å forandre. Satt på spissen ![]() ![]() Om det nå skulle skje at folket vender seg mot den nye regjeringen og Tsipras pga skatteinnkreving, kan i verste fall Hellas stå fattig tilbake, bokstavelig talt ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag tror att det är mer konstruktivt att leta förklaringar än försvar eller något att 'skylla' på. Förklaringar som bidrar till förståelse. Att vilja förstå skattesmitare innebär inte att försvara dem.
|
|
|||
|
|||
![]() ![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Intressant uppdatering idag! |
|
||||
|
||||
![]()
...och idag 2/3 -15 http://politikigrekland.blogspot.gr/
|
|
||||
|
||||
![]()
Nya orosmoln:
Greklands preliminära överenskommelse med de internationella långivarna för att undvika betalningsinställelse har börjat spricka, då EU-tjänstemän uppgett att landets senaste förslag på reformer inte lever upp till vad man sagt för två veckor sedan. Det framgår av Bloomberg. Listan med åtgärder som Greklands regering skickade in till EMU:s finansministrar i fredags är "långt ifrån" komplett och landet kommer sannolikt inte att få den det finansiella stödet denna månad, enligt ett uttalande från eurogruppens ordförande Jeroen Dijsselbloem på söndagen. Grekland riskerar att få slut på finansiella medel redan denna månad om man inte får förnyat finansiellt stöd. "Det ser ut som att deras pengaskrin är nästan tomt", sade Dijsselbloem. Greklands finansminister Yanis Varoufakis har, inför dagens Eurogruppsmöte, sagt att Greklands regering kan komma att utlysa en folkomröstning eller nyval ifall eurogruppen avvisar regeringens planer på bland annat en skuldavskrivning och ekonomiska satsningar. Nyhetsbyrån Six hämtat från DI |
|
||||
|
||||
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Så vad betyder ens vänner? Att dom aldrig lär sig i Bryssel. DN är asbra på att uppfiostra andra. |
|
||||
|
||||
![]()
Ibland önskar jag att journalister och yrkestyckare skulle förses med en etikett liksom man gör med politiker: Kalle Pettersson, MP. Kalle Svensson, SD och så vidare. Det är inte alltid det är så tydligt att man är ironisk eller kritisk eller rent av har sympatier för den/det man beskriver. Det politiska spelet är sannerligen invecklat och jag finner att jag håller med den som sist talade...
Samtidigt läser jag just nu Alf Henriksons underbara bok om grekisk och romersk historia, eller historier, som han uttrycker det. Intet nytt under solen... |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, DN balansera, sedan några år, på försåtlighetens brant.
Men den Swart konstaterade nyligen i sin ständiga återvändande till Grekland ungefär: Ja, öst är öst och väst är väst. Det, innehåller i alla fall en sanning. Och på grekerna är jag arg för att de ville leka med de rika i europa - helt fel investering om man säger så. . |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
[QUOTE=xenos;358011]
Att dom aldrig lär sig i Bryssel. Vad är det de ska lära sig "i Bryssel"? ![]() ![]() ![]() För övrigt... I en demokrati väljer vi våra politiska företrädare...visst, folket är "staten"... men vi sitter allt i en "rävsax" om det sedan fattas beslut som ligger både utom vår kunskap, kännedom och påverkan... Senast redigerad av Maggy den 2015-04-01 klockan 20:02. |
|
||||
|
||||
![]()
Jo, jag menar nog grekiska tidningar där jag inte har så stor känsla för nyanser.
|
|
||||
|
||||
![]()
[QUOTE=Maggy;358043]
Citat:
Yanna |
|
||||
|
||||
![]()
[QUOTE=Yanna;358052]
Fick inte Hitler 33 % 1932? Vi vet alla vad som hände sen...
|
|
||||
|
||||
![]()
[QUOTE=Netwolf;358055]
32-33% är INTE majoriteten och inte vad de flesta vill! Ganska tänkvärt när man pratar om majoriteten OCH demokrati! Om man då tänker som jag så kan man inte påstå att jag har valt de som ska styra landet, för jag kanske inte var en av dessa 32-33% och de var heller inte en majoritet! Tänker mest på alla dessa som tycker att vi valt de politiker vi förtjänar, men 33% är INTE majoriteten och JAG kanske inte valde dem!
Yanna - med lite vin innanför västen! ![]() |
![]() |
|
|