![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Tack Anne!
det behövs lite mer motvikt i tråden gentemot alla som tydligen charmas av "vänster-idéerna" ![]() |
|
||||
|
||||
![]() ![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Men, jag har inte förlorat hoppet ännu, köpte ouzo idag! ![]() / Anne ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
DN skriver om att Varoufakis liknades vid en rockstjärna när han var i London, och om Tsipras som inte gillar att bära slips. |
|
||||
|
||||
![]()
Jovisst har vi problem i Finland. Skulle kunna skriva mycket om dem, men tråden handlar ju om Grekland och skulle jag börja skriva om Finland skulle det bli en lååång historia.
![]() Men får se vad Grekland nu har tänkt sig göra eftersom de inte vill ta emot mera stödlån. De lär ska föreslå något nästa vecka. Så vitt jag har förstått tillsvidare vill de ha något slags kortvarigt lån först för att klara sig till en ny "deal" i vår. De vill ju inte ha mera stödlån från EU/IMF för att det betyder att de måste fortsätta med försäljning av statsbolag osv. I princip är det ju uppfriskande med politker med nytänkande och fräscht uppträdande, men jag tycker att det inte riktigt passar sig för ett bankrutt land att komma och påstå att med deras metoder kan de inte bara få Grekland på fötter utan också liksom hela Europa. ![]() / Anne ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Ingen levande själ tror väl på att det skulle handla om några dagar? Och det tror naturligtvis inte heller grekerna. Syriza blir ganska ofta felciterade i media och mitt intryck är att EU-vänliga medier gärna vill förlöjliga Syriza. Man har t.ex ofta spunnit långt vidare på Syrizas uttalande att "Nu är det slut på förödmjukandet" (i ett sånt uttalande är det lätt att lägga in elaksinnade tolkningar gjorda av meningsmotståndare). Det får man nog ha i åtanke när man läser det som skrivs om dem. Senast redigerad av Thira den 2015-02-08 klockan 08:42. |
|
||||
|
||||
![]()
Efter några sjukdagar försöker jag uppdatera mig i nyhetsflödet kring Grekland igen ... Idag ska tydligen Tsipras hålla ett tal efter "Europaturnén" (artikel här), och frågan blir nog inte bara vad han säger, utan hur det tas emot.
Jag har hela tiden varit orolig för vad som händer när/om hans väljare börjar vädra att han inte alls levererar vad han lovat. Frågan är om det börjar nu - turnén gav väl inget positivt alls för Grekland? Efter något dygns skenbar uppmjukning från båda sidor satte både ECB och Tyskland ner foten på sin sida häromdagen. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag har kanske uttryckt mig lite otydligt, menar naturligtvis inte att Varoufakis skulle ha sagt att de kan lösa problem på bara några dagar, utan att de kommer och säger bara några dagar efter valvinsten att de liksom har lösningen. Nationalekonom eller inte. Teorier löser inte problem, utan praktiska handlingar. Och om man jämför honom med Anders Borgs uttal om Finland så är ju dessa herrar inte i riktigt samma situation, eller hur.
![]() Tsipras och Varoufakis har helt enkelt inte visat sig vara riktigt samarbetsvilliga. Möjligt är att de tänker att om de går hårt ut genast så kommer de att få mera eftergifter till slut, vad vet jag. Eller är detta bara en show för hemmapubliken? Men är det ett bra sätt att börja med att man retar upp sina samarbetspartners? Sånt kommer man ihåg. Men, vi får hoppas att det går bättre i fortsättningen. Nä, nu ska jag sätta på Haris Alexiou, tända Smålandsspisen och laga Briam i kastrull. ![]() God söndag alla! / Anne ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Snarare än tiden det tar att förändra var det nog detta jag svarade på:
Citat:
Show för hemmapubliken tror jag också att det handlar om. Det är där den nya regeringen har en svår balansgång. Den ska leverera åt två motsatta håll samtidigt. Inte ens Jonas Sjöstedt är nog avundsjuk på Alexis Tsipras idag, innerst inne ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Vid EMU-omröstningen gick nej-sidan ut hårt med att EU i sig inte är ett optimalt område för gemensam valuta. Det var för stora skillnader redan då i hur ekonomin fungerade, vilka typer av ekonomiska system man hade i respektive medlemsstat osv. Och oj så rätt de hade! Nu har vi svart på vitt i hur grekers, portugisers och spanjorers ekonomi fallit i spillror.
Och all den tid som läggs på detta från EU:s sida hade istället kunnat läggas på hur vi exempelvis ska hantera den nämnde Putin osv. Genom Syriza kan man nu få bort de kleptokratisystem som omgav Papandreo och Mitsokakis. Men för att lyckas med det så måste Syriza få stöd från EU så jag förmodar att deras emellanåt tuffa argumentationstaktik och retorik i mycket syftar till att skapa sig ett förhandlingsläge. "Ifall vi kräver detta så kanske EU åtminstone kan gå med på något mindre än detta för att kompromissa"? Besparingar har gjorts tidigare. Det är ju helt sant att Grekland var på väg mot ett något bättre ekonomiskt läge. Landet var på väg framåt. Japp, landet ja. Men till priset av vad och på bekostnad av vem?! För första gången hör jag nu att man vill dra in pengar genom att beskatta de allra rikaste i landet. Däribland exempelvis skeppsredarna som tidigare varit befriade från skatt, trots de hårda besparingskraven. Det är på tiden, om man säger så. Men återigen, utan EU:s stöd (i form av att bl.a avskriva räntekostnaden eller skjuta den på framtiden för att betalas då landet kommit på fötter igen, såsom Syriza föreslog) så kommer det nog inte att gå (såvida man inte drar sig ur eurosamarbetet?). Så för det grekiska folkets skull, landets skull och i längden hela det just nu oroliga Europas skull så önskar jag att EU nu kan visa lite välvilja de med. |
|
|||
|
|||
![]()
Många intressanta inlägg i denna tråd och jag måste tillstå att jag inte läst alla länkar ni lagt in (långt ifrån). Men en tanke som far in i mig är huruvida herr och fru Grek verkligen vill föra en "EMU-ekonomisk politik"? Som historiker tycker jag det är viktigt att påminna om att såväl Grekland som Spanien och Portugal var diktaturer ända in på 1970-talet. Stora delar av Europa levde dessutom under kommunistdiktatur till 1989. Nu försöker dessa länder samarbeta med länder som haft demokrati i snart 100 år (om man bortser från fascistiska Italien och nazistiska Tyskland). Det är inte konstitg om mentaliteten är olika med så spridda erfarenheter...
Sedan tänkte jag på det som några skrev om PASOK under 1970-talet och att de var radikalare än Syriza. Jag tror man ska vara försiktig med att göra raka komparationer mellan olika tider. Ord byter betydelse, språkbruket förändras. Baserar man dessutom sina åsikter på skriftliga källor riskerar man att hamna riktigt fel. Se t.ex detta citat angående ekonomisk demokrati: "I detta syfte vill socialdemokratin så omdana samhället, att bestämmanderätten över produktionen och dess fördelning läggs i hela folkets händer". "Förstatliga hela skiten" alltså ![]() ![]() Ytterligare en historisk grej, även om det är en parantes är att "Den som är satt i skuld är icke fri" är faktiskt inte ett citat som Göran Persson kom på. Det var Ernst Wigforss som myntade uttrycket långt tidigare... Senast redigerad av Rojo72 den 2015-02-08 klockan 12:36. |
|
||||
|
||||
![]()
Ja jisses ... Här en bit ned finns en engelsk översättning av talet som Tsipras håller ikväll. Tydligen ska det uppdateras allteftersom. Men så långt som det översatts hittills viker han inte en tum. Hur fasen ska han ro detta i hamn?
|
|
||||
|
||||
![]()
As of Wednesday morning our program begins:
top priority: free meals, housing, electricity, medical & medication assess and to vulnerable households impoverished by austerity. Rehiring unjust laid off workers in public sector like cleaners of FinMinistry, school guards. These will not affect the budget. short before Tsipras said that yesterday the debt surpassed 180% of GDP He announces a series of measures to decrease benefits for MPs like vehicles, number of police guards to them, decreasing the number of advisers and consultants, selling one of the 3 airplanes for the PM, decrease by 30% the employees of the PM’s office. Decrease bureaucracy like one institution will not ask papers and documents from citizens while these papers are already in other institutions (KTG notes wow!) The govt is ready to give a huge fight against corruption and tax evasion. He announces measures to combat illegal fuel and tobacco trade. We put an end to so-called “sea-loans” (given by banks to local elites and businessmen, and that are not paid back). We proceed with the establishment of investigation committee for the Memorandums of Understanding! We break the “triangle of power” between banking sector, political world media outlets. We reestablish the ERT (former state broadcast ). Cost will be covered by the Radio-Television fees. Jösses, som sagt ... |
|
|||
|
|||
![]()
Jøsses sier jeg også. Spiller de alt på ett kort?
Montro om dette er rådene de har fått av Lazard ![]() Samtidig uttaler finansministeren seg ganske friskt, og trekker frem 'kommunist-spøkelset' http://www.keeptalkinggreece.com/201...-soviet-union/ |
|
||||
|
||||
![]()
Undrar om han uttalar sig negativt om Sovjet för att hinta till Putin (och oss!) att han inte är intresserad ..?
|
|
|||
|
|||
![]()
Nærliggende å tenke på 'Splitt og hersk'-metoden i fht. finansministerens uttalelser..
https://snl.no/splitt_og_hersk Et gedigent politisk spill - men de fleste aktørene kan vel dette spillet fra før, de er jo ikke noviser. |
|
||||
|
||||
![]()
Söndra och härska finns på svenska också :-) Men jag tvivlar på att det finns några att söndra för honom.
Nu var talet slut och översatt i sin helhet. Det är fantastiska reformer, helt klart - om man har pengar ... Senast redigerad av inkfish den 2015-02-08 klockan 19:18. |
|
|||
|
|||
![]()
Frågan är om det inte är så att Tsipras har ett utträde ur eurozonen i bakfickan ändå?
Allt enligt mina egna vilda spekulationer. Men både han och den (f.ö vansinnigt tjusige) ![]() Kanske hoppas de att EU ska kasta ut dem ur eurozonen till slut helt enkelt? Nåja, bara spekulationer som sagt. Vi får se. Senast redigerad av Thira den 2015-02-08 klockan 20:24. |
|
||||
|
||||
![]() |
![]() |
|
|