Citat:
Ursprungligen postat av Charleston
|
Tack för ännu en informativ artikel där jag lärde mig en hel del nytt, trots att jag redan kände till att grekerna måste "resa hem" för att rösta. Det lärde jag mig 2012 i juni då den lilla ön jag besökte valhelgen fylldes av hemvändande väljare. Då låg valdeltagandet på ön på ca 50% av de röstberättigade, detta vinterval blev det bara 37%. Det som kändes bäst för mig var att antalet röster på Gyllene Gryning sjönk från 10 röster till 3 i senaste valet! Först tog jag för givet att de sju som ändrat sig hade ändrat sina åsikter, vilket kändes skönt, men efter nån dag insåg jag att det lika gärna kan vara så att de inte hade råd med båtbiljetter!
Jag tycker verkligen att valsystemet i Grekland är föråldrat, att det bara går att rösta på hemorten, med tanke på hur landet ser ut och hur andra länder löser det. Föreställ er att samma system skulle införas i Sverige - nog skulle det bli ramaskri?! Bottnar det grekiska systemet i rädsla för röstfusk? Hur stort är i så fall röstfusket t ex i Sverige?
Våga