Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-08-01, 10:17
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: Div tips?

Sea Side är öppen, men var inte där och kollade.

Riitta
Svara med citat
Gammal 2014-08-01, 17:48
Atilol Atilol är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2014

Tack alla!
Sitter nu i Pigadia och funderar på var vi ska äta ikväll.
Lunchen intogs på Seaside och vi var väldigt nöjda. Upplever också att vi blivit väldigt bra bemötta överallt.
Funderar på att hyra bil en dag men är lite osäkra på var vi ska ta vägen. Funderar på Arkassa, Finiki och Lefkos. Är det ok för en dag? Eftersom vi har barn får det inte bli för mycket bil körande. Tips någon?
Svara med citat
Gammal 2014-08-01, 19:50
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Atilol Visa inlägg
Funderar på att hyra bil en dag men är lite osäkra på var vi ska ta vägen. Funderar på Arkassa, Finiki och Lefkos. Är det ok för en dag? Eftersom vi har barn får det inte bli för mycket bil körande. Tips någon?
Nog hinner du det på en dag. Vad vill du göra? Åka till någon strand eller stanna och gå runt och titta? Alla tre ställena har fina sandstränder. Arkassa är den större byn, där kan man gå runt ett bra tag och titta. Finiki ser du på tio minuter, max. Lefkos likaså, det är inte mycket att se där; i Lefkos finns det i princip bara hotell, tavernor och stränder. Men det är fina stränder och utmärkta tavernor.

Om du inte hade tänkt bada på er bildag, kanske ni hellre ska åka upp till bergsbyarna Aperi, Volada och Othos och utforska dem. Det lilla folkloremuseet i Othos har bara öppet på förmiddagarna.

Ön söder om Spoa är rätt liten och man hinner mycket om man kör bil. Vägarna är bra och det är inte mycket trafik.

Fast... om jag bara hade bil en enda dag skulle jag absolut inte missa att äta lunch på Taverna Under the Trees. Kör vägen norrut efter Finiki så ser du snart skylten på ett backkrön till vänster. Du kommer inte att ångra dig!

Karin
Svara med citat
Gammal 2014-08-01, 21:09

Vi hade absolut tänkt bada på vår tur runt ön. Har för mig att jag läst om nån strand i Arkassa, Agios Nicholaus?, där det ska vara sand och höga vågor. Sen satsar vi på lunchen du föreslog och avslutar med bad i Lefkos. Har du andra gulden tar jag gärna emot tips.
Svara med citat
Gammal 2014-08-01, 23:46
karinafps avatar

Citat:
Har för mig att jag läst om nån strand i Arkassa, Agios Nicholaus?, där det ska vara sand och höga vågor.
Japp, det är i Arkassa. Precis när du kommit in i byn, håll utkik efter en biluthyrare på vänster sida. Direkt efter honom är det en tvär sväng till vänster, och sedan några hundra meter rakt fram tills du ska svänga höger ner till Aghios Nikolaos. Där är det skyltat. Gott om parkeringsplatser. Härliga vågor.

Karin
Svara med citat
Gammal 2014-08-02, 21:56
Mays avatar
May May är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Vi spiste på Anemousa, da vi var der fra 20.-27.juli. Er sjelden missførnøyd med restauranter, men må si at her var vi ikke IKKE fornøyde. Det var to damer som serverte, og de var hyggelige de, men oppdaget raskt at de gjorde mye feil. et par ved nabobordet hadde bestilt to porsjoner, men fikk bare en. Et annet par fikk heller ikke alt de bestilte.
Vi bestilte spearribs med BC-saus. vi fikk kokte koteletter med BC-saus. Ikke godt!!!
men vi spiste nå det vi orket, drakk opp vinen og ølen.
Kl. 21:40 ba vi om regninga. 21:50 kom hun med 2 kaker og en ouzo, men ingen regning. Kl. !0:05 ba vi om regninga på nytt.
Kl. 22:15 ba vi hun andre om regninga.
Kl. 22:20 ser vi nr1 står og snakker med noen på et annet bord. Hun holder ei regning i hånda. 2-3 min. går. Da kommer nr2, tar regninga ut av hånda på nr.1 og kommer til oss med. Da legger vi raskt igjen penger og går!! Ingen tips der, nei!! 40-45 min for å få betalt!!! Ikke akseptabelt!
Men , vi syntes nesten synd på dem. De mestret rett og slett ikke jobben sin. Men det som kanskje var det verste, var at hun nr1 ikke forsto at hun ikke gjorde en bra nok jobb. De ryddet heller ikke av bordene. Tok kanskje med seg en tallerken, men lot det andre stå igjen. Pengene kunne ligge på bordet i 20 min etter at gjestene hadde gått.
Nei, der var de ikke på høyden!! I hvert fall ikke den dagen.
For øvrig spiste vi på mange gode restauranter. Vi fikk veldig god biff på Akropolis.
Vi spiste herlig Stifado på den som ligger ved siden av Akropolis.
Veldig god Stifado fikk vi også på den restauranten som ligger på skrå over gata for Altana, som vi bodde på. Ved siden av Romantika. Grønne stoler og bord. Veldig hyggelig der! På La Mirage fikk vi også deilig mousaka, og topp service.
Så vi var egentlig veldig fornøyde!! En enkelt gang må man tåle en slik opplevelse vi hadde på Mamousa. Vi lo egentlig bare av det.
Hadde ei herlig uke på Karpathos. 12 år siden forrige gang vi var der, men blir nok ikke så lenge til neste gang.
Svara med citat
Gammal 2014-08-09, 10:13

Tack vare Kalimeras e-guide och inlägg på egna och andras trådar fick vi en fantastisk vecka på Karpathos. Hela familjen var mycket nöjda och eniga om att hit vill vi tillbaka.
Vi har så mycket kvar att upptäcka!
Stort tack till er alla för tips på utflykter och restauranger!

P.s. Enda smolket i bägaren var att vi lätt oss bli inkastade på Akropolis. Visserligen var maten bra men servicen var under all kritik. Rekommenderar inte ett besök där då det finns så många bättre ställen.
Svara med citat
Gammal 2014-08-09, 12:17
karinafps avatar

Citat:
Enda smolket i bägaren var att vi lätt oss bli inkastade på Akropolis. Visserligen var maten bra men servicen var under all kritik.
Ska man äta middag på Acropolis måste man vara utrustad med en stor portion tålamod; det är fullkomligt packat där på kvällarna. Vi brukar gå dit och äta lunch; då är det bara 3 - 4 bord upptagna, servicen snabb och vänlig - Tania är underbar - och det är mysigt att sitta där och titta ner över hamnpromenaden.

Karin
Svara med citat
Gammal 2014-08-10, 13:32
på2hjul på2hjul är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Acropolis är en av de restauranger vi längtar efter mest! Servicen har vi alltid varit väldigt nöjda med Att det tar lite tid får man räkna med, dom har ju fullt upp och det är ju positivt
Nu är det snart dags för våra två veckor, längtar
Lena
Svara med citat
Gammal 2014-08-15, 09:50

Vi kanske bara hade otur när vi var där.
Vi var beredda på att få vänta för det var helt fullt både på restaurangen och i baren men det var en rad övriga händelser som gjorde att vi gick besvikna därifrån.
Men som sagt, inget fel på maten. Allt var jättegott!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:09.