![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Sitter nu i Sverige och vill bara säga att Nea Chora är en fin, väldigt fin upplevelse.
Till slut gestaltade det sig en "krog" som vi tyckte mest om, lite oväntat kanske, då jag inte sett den nämnd tidigare och den har ingen placering på någon rankinglista, vad vi sett. Det var hos Kostis Tsantalis som driver TO MAGAZAKI. Vi åt här 4 gånger och det var utmärkt mat, trevlig ägare, underbar kock (en tjej) och väldigt trevliga med ätande på de andra borden. Dessutom en del överraskningar smakmässigt, exempelvis lite citronton på vitlöksbröden. Det var 4 fina matupplevelser på denna plats. Testa och se hur ni upplever ett besök på To Magazaki. Paul |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() - men hva er adressen/hvor i Nea Chora ligger det? ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
To Magazaki ligger på gatan vid stranden, Akti Papanikoli 14. Har precis nu bokat en resa till vår dotter, som skall åka om två veckor, hon får bo på samma hotell vi hade, hon kommer att älska det. Summa sumarum, vad tacksam man kan vara att få upptäcka denna pärla. Tackar varmt de som tidigare lyft fram Nea Chora och fått nybörjare som mig att hitta hit! Paul |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
//Kikh |
|
|||
|
|||
![]()
Kari, det är så illa att jag inte lärt mig ladda upp bilder. Jag är klantig som attan.Har alltid alla världens bekymmer med tekninken. Men du hittar säkert.
Kikh, kul att läsa det du skriver. Stämningen var kanon och väldigt "tät" och gästvänlig. Påminde en del om den minsta krogen vi själva drivit, vilket jag kommenterade till Lisbet i termen -mycket trevligare än så kan vi inte ha det-. Då har de troligen också skaffat en ny matlagare, det var verkligen bra det vi åt. Kanske äter jag lite annorlunda än många, men det borde inte varit tillfälligheter. Tror att den kvinnliga kocken bidrog med något nytt. Kan det vara så tror du? Å andra sidan är du expert på Chania-krogar så dina referensramar är enormt mycket större på maten. Men på något sätt är matupplevelsen alltid individuell, det viktiga är ju att var och en får det som de önskar. Hoppas att vi snart kan få tillfälle att äta ihop. Paul |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Du har hittat det rätta stället i Nea Chora To Magazaki. Har ätit där ett par gånger redan, senast igår. En fiskrätt som var superb. Kocken eller kockskan i köket den glada och spontana tjejen Nektaria har smaklökarna på rätt ställe och serverar maten med personlig touch och presentation. Vi hade en lång pratstund igår kväll där hon bl a berättade att hon jobbar 12-13 timmar varje dag. Det lugnar ned sig till ca 10 i oktober. Inte nån tid för familj där inte. Jag skall försöka få komma in i köket bara för att studera, det brukar inte vara så svårt och alltid lär man sig nåt nytt. Det där med rankinglistor ger jag inte så mycket för, det är bara att kolla in Tripadvisors lista för tavernor och restauranger i Chania så förstår man. Det kan ju riggas hur mycket som helst. Bästa sättet är att kolla in var sitter det mest greker om man är ute efter grekisk husmanskost och liknande. Det tycker åtminstone vi efter 25 års erfarenhet av Grekland och speciellt Kreta. lars Kriti stin kardia mou |
|
|||
|
|||
![]()
Lars,
fint att läsa det du skriver. Tjejen i köket är duktig och jäkligt rolig! Det är bara att fortsätta att njuta. Paul |
![]() |
|
|