![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Kom nyss innanför dörren i Gävle efter rest Alicante - Stockholm, besökt jobbande dotter i Torrevieja. Alltid lika trevligt i mitt älskade Spanien.
Kl 05.30 på flygplatsen El Altet noterade jag något. Väl hemma konstaterar jag; IBERIA vs RYANAIR: 4-0 1-0 (1') Sömndrucken stegar jag in och chockas av vilket enormt myller det var arla morgontimme. Trodde att det skulle vara jag och några affärsressenärer på Iberias fakir-avgång till Madrid. Det första jag ser är en ca 75 m kö till Ryans incheckning. Jag letar reda på Iberias baggagedrop (hade onlineincheckat, iof är väl Ryan"kunder" tvugna till det?), ett sällskap före mig, men då är tjejen i 1:a-klassdisken snabb att ropa fram mig. Kötid; 0 minuter. 2-0 (2') Eftersom jag hjälpte dottern att frakta hem en massa skräp så att hon slipper extraväska i augusti, var jag väldigt nervös att jag skulle överstiga Iberias tillåtna 23 kg. Mycket riktigt ser jag att vågen visar 25,0 kg. När taggen sitter på väska och jag får tillbaka passet med ett leende "buen viaje señor", kan jag inte låta bli att fråga om de 2 överviktskilona. Hon ler och säger, "baah, que pasa?". Då tackar jag så mycket och pekar på Ryan-kön. Hon skrattar. BTW så bär jag ombord två kollin. 3-0 (46') Kommer i flygstolen att tänka på att detta blir mycket billigare än med Ryan. 4-0 (90'+) Landar på Arlanda, kliver ner till tåget direkt när bagaget är hämtat, tåget rullar in när hissdörren öppnas. (turmål) Fet målchans; är man påpasslig och man vet att man ska flyga en a321, så har plats 9A och 9F ca 3 meters benutrymme och vidunderlig utsikt över Europa, fördel 9F om man vill sitta mittemot en flygvärd/värdinna vid start och landning ![]() Epilog; Dotter flyger hem med Iberia/Vueling via Barcelona så småningom. ![]() |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Tack Ryan air för att jag har råd att åka på min tredje Kreta resa i år
![]() |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Hittade denna upplyftande
![]() "Ryanair flög med skadad vinge Text: TT Publicerad 1 augusti 2012 10.05 Uppdaterad 1 augusti 2012 10.062012-08-01 10:05:16 Stockholm. Lågprisflygbolaget Ryanair får kritik från spanska haverikommissionen. Dels kritiseras man för att ha felbedömt avstånd och dels för att ha ignorerat varningar om skador på en vinge efter en krock med ett annat plan. Det skriver norska tidningen Dagbladet. Det var i april som Ryanair-planet krockade med ett plan från American Airlines på flygplatsen i Barcelona. Flera passagerare noterade smällen och kontaktade kabinpersonalen, som i sin tur varskodde piloten. Men piloten tog inte informationen på allvar och lyfte. Haverikommissionen kräver skärpta rutiner för kommunikation mellan kabinpersonal och cockpit." |
#4
|
||||
|
||||
![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Och hur är det man säger; "It takes one to know one". /kimmen |
#6
|
|||
|
|||
![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Det finns ingen att anmärka på deras säkerhet. I enighet med det regelverk som finns inom EU, så följer dom den. Det fanns aldrig någon risk för dessa passagerare. Det man iofs skulle kunna anmärka på är personalens tajta schema. Det bidrar så att säga inte till att minimira riskerna för incidenter orsakade av den mänskliga faktorn. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Citat:
/Netwolf |
#9
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Precis som Netwolf håller jag med dig om att det inte fanns någon risk för passagerarna. Men köper jag en flygbiljett från punkt A till punkt B skall jag inte behöva göra en mellanlandning på punkt C, på grund av att flygbolaget flyger med för lite bränsle i tankarna, bara för att spara pengar. Lars nyss hemkommen efter en härlig vecka på Naxos. |
#10
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Har aldrig behövt flyga Ryan, kommer undvika det i fortsättningen. Uppåt 700-800 pix har jag betalat mer för att undvika. Fast det har jag haft igen på bagage å kortare väg till Arlanda / Tackålov |
#11
|
||||
|
||||
![]()
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15420623.ab
Nu väntar dryga böter för fästingarna som lyckats ta sej ombord utan att skriva ut boardingcarden i förväg! ![]() |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Bara som motvikt till alla sura kommentarer. Vi har flugit med Ryanair fyra gånger (hittills) i år och:
Det har alltid funkat till 100%. De har alltid varit i tid - eller före. Det har alltid varit trevliga flygvärdinnor. Det har alltid varit fräscha plan. De tillåter 10 kg handbagage vilket räcker väl för en weekendresa. Sist men inte minst: De har alltid varit tusenlappar billigare än motsvarande resa med andra bolag. |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Jag vill också inflika min åsikt i den här debatten angående Ryan Air.
Jag har, efter att ha rest med dem ett flertal gånger till olika ställen (dock ej till Grekland), egentligen aldrig upplevt något problem. Men det är som en del skriver, man får vad man betalar för. Jag har ofta lyckats hitta VÄLDIGT billiga biljetter med Ryan Air till bland annat Paris och London, vilket för mig är viktigt eftersom jag studerat och haft en stram budget. Som exempel kan jag nämna att jag flyg till Paris (med min fru) för ca. 900:- t/r (för oss båda!). Men då hade vi checkat in online och flög med endast handbagage. Den största nackdelen var väl att vi flög från Skavsta (vilket är en bit att åka) samt att Beauvais ligger en bra bit från Paris. Utöver det så fungerade det bra. Planen var i tid och personalen var vänliga. Själv tycker jag att priset gör det värt det "lite jobbiga". Till London har jag också flugit ett par gånger för väldigt lite pengar (då från Västerås) och samma sak där. Planen i tid och trevlig personal. Jag har även åkt med Ryan tillsammans med mina barn (som då var 4, 6 och 9) vilket kanske inte är att rekommendera då man måste betala extra för att få förbokade platser och slippa trängas med resten av "hjorden" när det är dags att gå ombord. Men sedan Norwiegen kom in på marknaden så tycker jag att det finns all anledning att kanske tänka om när det gäller Ryan Air. Dock flyger jag med Ryan fortfarande eftersom det är, som sagt, billigt Jag ser det så här: Fördelar Billigt Effektivt Enkelt I tid Nackdelar Dolda avgifter Opersonligt Lite "boskapsfösning" Otillgängliga flygplatser Tack och KALIMERA! |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Bra inlägg. Tycker precis som du. Nyanserad kritik är alltid det bästa.
|
#15
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Yvonne (som snart åker för 6:e gången) |
#16
|
||||
|
||||
![]()
Kan fortfarande inte förstå hur det kan kosta 500 pix att skriva ut ett papper på en skrivare, kopplad till en dator?
|
#17
|
||||
|
||||
![]() |
#18
|
||||
|
||||
![]()
Tror att det ska avskräcka passagerare från att anlita personalen vid disken. Inte att det faktiskt kostar 500:-. Personal kostar, och kan man minimera det, så är det naturligtvis bra. Ser inga problem med att skriva ut boardingkort hemma. Tvärtom, då har man koll på det från början. Är man ute länge, mer än 14 dagar, och inte kan skriva ut boardingkortet för hemresan hemifrån, kan det vara bra att lägga länken från Ryanair på en hotmailadress eller motsvarande så man har tillgång till den överallt.
|
#19
|
|||
|
|||
![]()
Hmmm - Malmö Avation har alltid förlorat i ARN
![]() http://www.abcnyheter.no/reise/2012/...r-flest-klager (Den som är utan skuld kastar första stenen ![]() //Åke |
#20
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Men det ändrar ju inte faktum att det är oförskämt att ta hutlösa straffavgifter av slarviga/glömska/stressade/okunniga/whatever människor. Köper inte heller argumentet att det är rationalisering. Det är enkom för att tjäna pengar på "korkade" passagerare. Star Alliance har inchekningsmaskiner på ARN. Varför kan inte RA ha det på sina nav? Själv checkar jag in hemma när jag reser LH, SAS, Iberia osv. Kanske inte på hemvägen för jag orkar inte springa å leta internetcaféer. Dessutom föraktar jag tvånget. Hos t ex SAS väljer jag själv. Jag kan checka in hemma, bagagedroppa på ARN och dessutom få boardingkortet vid disken. |
![]() |
|
|