Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-05-07, 08:35
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005
Standard Sv: Val i Grekland

Vad vill nazisterna i Grekland, vilka är de "felaktiga" människorna i deras ögon?
Gammal 2012-05-07, 09:19
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Skrämmande att nazisterna får runt 8%!
Ibland undrar man hur folk tänker, även om många är proteströster.

/Netwolf
De endte opp på 7 %, 7 % for mye. Trøsten får være at 93 % ikke stemte på dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Vad vill nazisterna i Grekland, vilka är de "felaktiga" människorna i deras ögon?
Innvandrerne.

Athens News skriver om Xrysi Avgis (Golden Dawns) velgere:

But it would be utterly misleading to assume that this relatively small percentage of the electorate consists of neo-Nazi sympathisers.

Instead, most of its supporters are simply frustrated by the monumental inability of successive governments to pursue an effective strategy to combat illegal immigration. Fringe parties are simply filling the gap left by the political mainstream.
Gammal 2012-05-07, 09:28
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

DN hade en ganska stor artikel om dom förra veckan. Tror det kanske var i mitten av veckan i pappersbilagan.

Eva
Gammal 2012-05-07, 09:55
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Rätt lustigt, om uttrycket tillåts i sammanhanget, är att den kritikstorm som Tyskland fått utstå från grekiskt håll, handlat om nazisternas förbrytelser under WW2.
Idag drar jag paralleller till situationen i Grekland 2012 och Tyskland 1932...
Ekonomin i spillror, arbetslöshet, invandringsfientlighet, stukad självkänsla younameit

/Netwolf
Gammal 2012-05-07, 12:02
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Rätt lustigt, om uttrycket tillåts i sammanhanget, är att den kritikstorm som Tyskland fått utstå från grekiskt håll, handlat om nazisternas förbrytelser under WW2.
Idag drar jag paralleller till situationen i Grekland 2012 och Tyskland 1932...
Ekonomin i spillror, arbetslöshet, invandringsfientlighet, stukad självkänsla younameit

/Netwolf
Det er så himmelvide forskjeller mellom Tyskland i 1932 og Hellas i 2012, at jeg orker ikke engang å begynne å skrive om det. Men du har tydeligvis hengt deg opp i dette, så det hadde nok ikke nyttet heller.
Gammal 2012-05-07, 12:11
Kritsabo Kritsabo är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Jag är bara nyfiken, eftersom flera nämner det, om det finns nazistiska partier i Grekiska politiken . Är inte rätta benämningen fascistoida partier (fråga till er som lever i Grekland och kan språket)?

Det kanske är riskabelt att på plats påstå att en grek är nazist.
Gammal 2012-05-07, 12:39
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Det er så himmelvide forskjeller mellom Tyskland i 1932 og Hellas i 2012, at jeg orker ikke engang å begynne å skrive om det. Men du har tydeligvis hengt deg opp i dette, så det hadde nok ikke nyttet heller.
Men visst är det så att i kristider vill man alltid finna en bov till det onda, i Tyskland var det judarna och i nu Grekland är det invandrarna.
Gammal 2012-05-07, 13:15
MIASs avatar
MIAS MIAS är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Men visst är det så att i kristider vill man alltid finna en bov till det onda, i Tyskland var det judarna och i nu Grekland är det invandrarna.

Vissa av mina bekanta och vänner nere i Grekland skyller krisen på judarna dessvärre. Vet inte hur utbrett detta är i resten av Grekland, men vi har haft endel hetsiga diskussioner ang detta . De tror att det är de som styr ekonomin och krigen i hela världen...Hoppas det inte är många med dessa åsikter. Blev väldigt förvånad och upprörd när jag hörde deras uttalanden... Dock de flesta av mina vänner har inte dessa åsikter och sympatier. (hoppas jag)
Gammal 2012-05-07, 23:16
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Det kan inte hjälpas, man blir ändå mitt i all den här tragiken och eländet både förundrad och nyfiken av de kategoriska uttalanden som nu kommer från de småpartier som skall försöka att ta hand om styret.

Först och främst säger de, skall de avtal som träffats om besparingsåtgärder och ekonomiskt stöd från EU sägas upp. Jag förstår den ilska och frustration som ligger bakom, men sen då .............? Att enbart stänga penningkranen löser väl inget? Då återstår väl bara att odla tulipanarosor och koka spiksoppa och det blir väl ingen så mycket gladare av. Eller ???

Masse
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:46.