Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-16, 18:16
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011
Standard Sv: Grekiska krisen

Citat:
Ursprungligen postat av Kritsabo Visa inlägg
Är det en fråga eller påstående till mig så förstår jag det inte tyvärr.
Det er vel både og, men skal prøve igjen:

Mange her, og ellers, mener at bankene er selv skyld i det problemet de har kommet til, nemlig at de har en debitor, Hellas, som ikke kan betale sine regninger.

Bankene har vist manglende ansvar siden de har lånt ut penger til Hellas selv om de visste, eller burde vite, at Hellas ikke kan betale tilbake(?), men siden Hellas ville betale en høyere rente enn om pengene ble lånt ut til Sverige, Tyskland eller Norge så valgte de å låne ut pengene til Hellas.

Dette gjorde de utifra kynisk profittmotiv.

Dette er hva som påstås av mange her, ikke av meg.

Nå mener da mange at Hellas ikke skal betale sin gjeld hvilket betyr at de heller ikke skal betale den gjeld de har til bankene i stitt eget land. Konsekvensen av dette blir konkurs for alle de greske bankene og det igjen betyr at ingen offentlig ansatt i Hellas vil få lønn utbetalt.
Hellas som land vil ikke få kreditter fra noe annet land, eller bank, og alt vil stoppe opp i Hellas.

Problemene man ser idag vil være som en svak bris i forhold til den storm som da vil komme.

Hva gjør man så?

Spørsmålet stilles til de som mener at Hellas ikke skal betale sin gjeld!

Senast redigerad av mouche den 2012-02-16 klockan 18:21.
Gammal 2012-02-16, 18:44
Kritsabo Kritsabo är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Dette gjorde de utifra kynisk profittmotiv.
Dette er hva som påstås av mange her, ikke av meg.
Jag vet inte om bankerna i andra länder har högre moral än i Sverige men här är nog förståelsen utbredd att bankerna lever mycket gott på sina utlåningar

Citat:
Nå mener da mange at Hellas ikke skal betale sin gjeld hvilket betyr at de heller ikke skal betale den gjeld de har til bankene i stitt eget land.
Här har jag svårt att förstå dig igen, menar du att staten Grekland inte skulle betala tillbaka till grekiska banker? Pengarna i Grekland, förutom de som förståndigt nog är gömda i madrasser, finns väl i grekiska banker eller var tror du de finns?

Citat:
Spørsmålet stilles til de som mener at Hellas ikke skal betale sin gjeld!
Visst är det effektfullt i debatten att påstå att flera, inklusive jag själv, skulle tycka det var rättvist att grekerna inte betalade någonting alls på sin skuld, men de flesta menar nog att en större del av skulden oundvikligen kommer att skrivas av och att man inte bara borde skylla på grekerna för detta pga den förhoppningsvis kalkylerade risk utländska banker tagit och förlorat på.
Gammal 2012-02-17, 07:30
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011

Citat:
Jag vet inte om bankerna i andra länder har högre moral än i Sverige men här är nog förståelsen utbredd att bankerna lever mycket gott på sina utlåningar
Det håper jeg de gjør og fortsatt vil gjøre, for vi er alle helt avhengige av solide banker! Når det er sagt så skal man ikke glemme at de største bankene i Norge gikk i konkurs på 90-tallet og måtte reddes av staten.

Man skal heller ikke glemme at kapitalen i bankene kommer fra "noen", og disse "noen" forventer å få en avkastning på sine sparepenger, i allefall gjør jeg det.

Citat:
Här har jag svårt att förstå dig igen, menar du att staten Grekland inte skulle betala tillbaka till grekiska banker? Pengarna i Grekland, förutom de som förståndigt nog är gömda i madrasser, finns väl i grekiska banker eller var tror du de finns?
Selvfølgelig skal man betale sine skulder, men hvis man ikke har penger så går jo ikke det. Hvis staten ikke kan betale sine skulder til de greske bankene så går disse i konkurs med de konsekvenser det vil få!

For at den greske stat skal kunne betale sine skulder så er de helt avhengig av utlandet/EU-IMF osv og disse forlanger noe til gjengjeld bl.a. at den greske stat får i orden sitt bo, reduserer sine utgifter osv

Helt naturlig og selvfølgelig etter mitt syn!

Citat:
J
Pengarna i Grekland, förutom de som förståndigt nog är gömda i madrasser, finns väl i grekiska banker eller var tror du de finns?
I utlandet eller på vei til utlandet!

Citat:
Visst är det effektfullt i debatten att påstå att flera, inklusive jag själv, skulle tycka det var rättvist att grekerna inte betalade någonting alls på sin skuld, men de flesta menar nog att en större del av skulden oundvikligen kommer att skrivas av och att man inte bara borde skylla på grekerna för detta pga den förhoppningsvis kalkylerade risk utländska banker tagit och förlorat på.
Ja, det er helt klart at store deler av gjelden (så mye som 70% til de private kreditorene!) vil bli avskrevet, helt skammelig etter mitt syn at et land har oppført seg på en slik måte som den greske staten har gjort!

Det er også helt klart at Hellas aldri skulle ha blitt medlem av pengeunionen for de var aldri kvalifiserte til det, men her har også EU en del av ansvaret.

Minner forøvrig om at EU består av mange land, ikke bare TYskland og Merkel, og at det nok også innen EU-landene (administrasjon, sentralbanker osv) finnes en del kompetanse mht hva som er riktig i denne situasjonen.
Gammal 2012-02-17, 08:04
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Lucas Papademos twittrar:

Gammal 2012-02-17, 08:43
Kritsabo Kritsabo är inte uppkopplad

För att inte tråka ut de medlemmar som fortfarande orkar läsa tråden när vi nu hamnat på detaljnivåer, där i alla fall jag erkänner att mitt kunnande tryter, avslutar jag mitt deltagande med en egen summering.

Jag anser att grekiska befolkningen inte ensamt bär skulden till dagen problem utan att stora delar skall bäras av politiker och finansiell sektor i övriga EMU samt inte minst grekiska politiker. Med detta sagt kommer jag inte heller se ned på grekerna i allmänhet för att de inte kommer betala större delen av sin ekonomiska skuld.
Ytterlighetsperspektiven på utgången av krisen är nog antingen att EU av egoistiska skäl är berett att gå långt i skuldavskrivningar för att behålla Grekland inom EMU/EU eller att Grekland ställer in betalningarna och startar om själva på en mycket mager ekonomisk nivå med i stort sett självförsörjning alternativt ekonomiskt samarbete utanför EU.
Vad som är bäst för grekerna med dagens situation vet definitivt inte jag.
Gammal 2012-02-17, 14:13
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Visst löste vi krisen. Bland annat genom att devalvera oss delvis ur den två gånger. Vidare var inte statsskulden i nivå med den grekiska. Vi fick inte låna för att betala räntorna. Tycker inte vi ska slå oss förbröstet och tycka vi var duktiga då såväl som nu. Hade vi varit i samma sitts som grekerna är nu vet i fasiken var det hade slutat.
Håller med Louisa.
Att skylla på politikerna är delvis rätt. Om 51% röstar på dåliga politiker får även de resterande 49% lida för detta. Har sedan de 51% delvis blivit förda bakom ljuset är det ännu värre.
Den enskilde greken har min fulla sympati och jag har delvis förståelse för de oroligtheter som har uppståt. Som de gamla sa:"När krubban är tom, bits hästarna".
Chras
Gammal 2012-02-17, 15:35
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad

Citat:
För att inte tråka ut de medlemmar som fortfarande orkar läsa tråden när vi nu hamnat på detaljnivåer, där i alla fall jag erkänner att mitt kunnande tryter, avslutar jag mitt deltagande med en egen summering.

Jag anser att grekiska befolkningen inte ensamt bär skulden till dagen problem utan att stora delar skall bäras av politiker och finansiell sektor i övriga EMU samt inte minst grekiska politiker. Med detta sagt kommer jag inte heller se ned på grekerna i allmänhet för att de inte kommer betala större delen av sin ekonomiska skuld.
Ytterlighetsperspektiven på utgången av krisen är nog antingen att EU av egoistiska skäl är berett att gå långt i skuldavskrivningar för att behålla Grekland inom EMU/EU eller att Grekland ställer in betalningarna och startar om själva på en mycket mager ekonomisk nivå med i stort sett självförsörjning alternativt ekonomiskt samarbete utanför EU.
Vad som är bäst för grekerna med dagens situation vet definitivt inte jag.
Tack, är med dig i din summering.

Paul
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:16.