![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag tror man lär sig packa lätt ju mer man läser, men också beroende på hur man reser. Reser man till en plats och ett boende är det ju lättare att ta med sig mycket. Och reser man en kall årstid behöver man mer kläder.
Jag är mer och mer inne på att i möjligaste mån resa med enbart handbagage i fortsättningen. Funderar på att skaffa mig ett lättviktsbadlakan - det finns väl? Och så tänker man praktiskt med kläder, allt ska gå att kombinera, vara lätt att skölja upp snabbt. Problemet jag har är bara att bestämma mig för vad jag ska ha med! Jag kan vela fram och tillbaka: Ska jag ha shortsen eller trekvartsbyxorna? Shortskjolen eller en vanlig kjol? Tre par skor blir det alltid: jympaskor, sandaler och badskor. Det är väl badskorna man skulle kunna skippa eller köpa på plats... Nästa resa blir en förlängd helgresa till Barcelona i oktober. Ev Ryanair (aldrig flugit med dem tidigare - har sett debatten här) och bara handbagage. Ytterkläder och tröjor på. Viktigt att ha med på sommarresor/båtluffar: skavsårsplåster huvudvärkstabletter gaffatejp en bra kniv små förpackningar till salt och peppar tvättlappar eller små handdukar (svettdukar) Aina |
|
||||
|
||||
![]()
En bra kniv eller dylikt får man INTE ha i handbagage.
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Tur att vi packar olika ![]() Lissi |
|
|||
|
|||
![]()
Gör en packlista och ta med listan på resan. Revidera den efter hand. Det blir mindre och mindre packning efter varje resa. Mindre att släpa på och att tvätta när man kommer hem.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Barn
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Som gammal jorden-runt-luffare tyckte jag att jag hade mycket bagage på mitt livs första charter i somras. Jag och sonen (7 år) checkade in med 11 kg för en vecka. Väskan är modell trunk utan hjul.
|
|
||||
|
||||
![]()
När jag nu senast skulle packa för mitt livs längsta Greklandsresa, tänkte jag noga igenom hur jag skulle leva. Insåg att om jag ska stanna i nästan två månader, kommer jag inte att kunna variera klädseln varje dag, utan packade ner tre par shorts, sex linnen, två par leggings för kvällsbruk, två finare blusar, också för kvällsbruk, tre par skor och underkläder för tio dagar. Då kunde jag kosta på mig att packa både böcker, radio och annat. Toalettsaker brukar jag inte bry mig om att ta med mig, det finns att köpa på plats. Totalt vägde min stora blå resväska 13 kg, så lätt har den aldrig varit packad förut.
![]() Karin som brukar få den väskan märkt med lappen "tungt bagage" i vanliga fall ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Bästa tipset att packa lätt är att ta på sig flera lager kläder
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() Haha, så gjorde jag för att få med mig allt hem från shoppingresa till New York och ändå reste jag med tom väska dit. ![]() ![]() På semesterresor i Grekiska övärlden hittar jag aldrig kläder som jag vill ha, packar för det mesta ned kläder som går att matcha med varandra, då klarar jag viktgränsen på 8kg som är vanlig för handbagage på reguljärflygen. |
|
|||
|
|||
![]()
Då gäller det att resa under den svala tiden på året!
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Kommentar angående min packlista...
"Viktigt att ha med på sommarresor/båtluffar: skavsårsplåster huvudvärkstabletter gaffatejp en bra kniv små förpackningar till salt och peppar tvättlappar eller små handdukar (svettdukar)" Enigma - jag vet att man inte får ha med kniv i handbagaget, men övr familjen får packa med den i sitt incheckade bagage. Vi köpte en jättebra kniv och gaffatejp på järnhandeln i Katapola förra året! Gaffatejpen lagade vi sonens sandaler med. ![]() Lissi - ja, man kan köpa i princip allt på plats, men skavsårsplåster och migränmedicin vill jag ha tillgång till direkt när jag behöver det. Inte vänta tills apoteket öppnar eller blåsorna brustit. ![]() De små förpackningarna för salt och peppar kan jag väl klara mig utan möjligen. Kanske?? ![]() Aina |
|
||||
|
||||
![]()
Jag åker alltid med mycket liten packning. Max 3 byten plus strandkläder, oavsett om det är 1 eller 2 veckor.
När jag ska till Naxos 6 dagar i slutet på augusti tar jag bara med mig vad som ryms i min lilla dagryggsäck av nylon o stoppar ner en till sån nylonryggsäck eftersom jag ska ta med mig en tygpacke på 5m när jag åker tillbaka till Kreta. Den ena ryggan på ryggen o den andra på ena axeln. Yanna |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Ni måste tvätta varje dag när ni har så lite med er, inte så kul tycker jag. Svårt att få riktigt rent med handtvätt också.
Carina |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Yanna |
|
||||
|
||||
![]()
Hygien är överskattat!
![]() Löst sittande kläder i tunna tyger blir inte så fruktansvärt svettiga eller smutsiga. Tvättar man bara upp snabbt brukar det bli hyfsat rent, tycker jag. Aina |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Yanna - som aldrig använder handsprit heller! ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
En fråga angående handbagagevikten om man reser med enbart sådant.....Har era handbagage nånsin vägts? Då vi oftast flugit reguljärt så har vi ju checkat in redan hemifrån eller i avgångshallen vid automat och sen är det ju direkt till säkerhetskontrollen. Jag har nog aldrig blivit kollad på handbagagets vikt...men jag brukar ändå hålla den
![]() Lissi |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Yanna |
![]() |
|
|