Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-06-13, 07:01
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Det tycker jag är en både brutal och skev jämförelse. Den drabbade människorna på plats. Vi sitter nu hemma och diskuterar en, eller egentligen flera, teoretiska händelser i framtiden. Där man i förväg kan bestämma sig för vad man själv vill göra. Resa eller avstå. Enkelt.
Om du läser igen ser du att jag inte jämför händelserna utan diskussionerna. Man kan tycka vad man vill om den med, själv anser jag att enskilda resenärer, som jag själv, måste vara beredda att ta det ansvar vi nu talar om.

Citat:
Förhoppningsvis blir det inga större följder. Om alla hjälps åt. Men jag tycker i alla fall att man ska vara medveten om att det kan gå rent åt he... i värsta fall. Det är faktiskt det enda jag säger! Att man ska vara medveten om att risken finns även om även jag tror att den är väldigt liten. Det anser inte jag vara panik eller hysteri. Det anser jag är att vara realist...
Jag ber om ursäkt för att både du och seukel åker med i min svarsiver här. Dina inlägg är mer balanserade och jag menade inte att beskylla dig för att vara hysterisk. Samtidigt tror jag du överdriver riskerna även om "det värsta" - en statsbankrutt - inträffar, men jag är orättvis om jag beskyller dig för att vara hysterisk. Det anser jag däremot en allmän avrådan från att åka till Grekland vara.

Citat:
Av vilka? Oss här på Kalimera? Jag tror inte vi kan påverka så mycket...
Av alla - greker, turister, IMF, EU, Papandreou, opposition, alla. Sen skiter ju all of the above högaktningsfullt i vad en småländsk kretaturist på ett forum tycker och tänker, men jag framför min åsikt ändå. Alltid gör det nån sme´gla´.

Citat:
Jag har själv suttit och planerat en höstresa i veckan. Eftersom jag hoppas att det ska lösa sig. Men för att vara realistisk så kommer jag inte att beställa några biljetter eller boka rum förän efter den 28 juni när jag vet hur det gått i Parlamentet...

Jag kommer att hålla tummarna för Papandreou! Och för att oppositionen tar sitt förnuft tillfånga och inser vad som krävs av Grekland nu... Och stöttar Grekland oavsett politiska skillnader.

Peter
Det gör vi allihop. Som sagt, sans och balans är det som krävs för att det här ska bli så smidigt som möjligt.
Jag är inte ekonom, men jag är amatörhistoriker, och finns det något man kan lära sig av historien är det att de gånger paniken tillåtits sprida sig har det gått käpprätt åt pipsvängen, men de gånger man behållt förnuftet i första rummet har man lyckats åstadkomma ganska storartade förändringar utan alltför mycket kaos.
Gammal 2011-06-13, 08:04
Seukel Seukel är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Hej igen,

om landet går i konkurs så kommer dessvärre all flygtrafik att ställas in. All flygplatspersonal i Grekland är statsanställda och om de inte får ut sina löner - som fallet blir vid konkurs - så kommer de naturligtvis inte att arbeta längre. Då spelar det ingen roll om man har kontanter eller inte. Man kommer att fastna i landet under veckor eller mer.
Gammal 2011-06-13, 08:15
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Seukel Visa inlägg
Hej igen,

om landet går i konkurs så kommer dessvärre all flygtrafik att ställas in. All flygplatspersonal i Grekland är statsanställda och om de inte får ut sina löner - som fallet blir vid konkurs - så kommer de naturligtvis inte att arbeta längre. Då spelar det ingen roll om man har kontanter eller inte. Man kommer att fastna i landet under veckor eller mer.
Och världen går under den 23 juli klockan 18.35.

Återigen: EU och Eurozonen kommer inte tillåta att det händer. Sluta skrämma upp folk som barn med troll och häxor...
Gammal 2011-06-13, 08:25

Håller med om att EU och EURO-zonen kommer att göra allt, men ... grekerna då? Det är stor risk att parlamentet röstar ner Pasoks sparpaket och då kan inte EU eller IMF betala ut några pengar hur gärna de än vill det.
Gammal 2011-06-13, 09:30
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Bittelitt hysteri i denne tråden?

Det Britiske utenriksdepartementet har oppdaterte reiseråd for alle verdens land, inkludert Hellas.

Per i dag er det ingen advarsler om å være i Hellas 28. juni.
Gammal 2011-06-13, 09:34
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av HenricG Visa inlägg
Det finns folk som frossar i olycka, oavsett om det är klipp på Aftonbladet från den senaste naturkatastrofen, olycksdokumentärer på TV4 Fakta eller bara skvallret om ve och fasa. Fram tills Rakel infördes fanns det folk som satt och lyssnade av polisradion för att kunna åka med räddningstjänsten på trafikolyckor.
Kommer osökt att tänka på "tittköer"

Citat:
Man kommer att fastna i landet under veckor eller mer.
Nä, det tror jag inte kommer hända. På nåt sätt tar respektive land hem de sina.

/Netwolf
Gammal 2011-06-13, 10:05

Hur skall länderna ta hem de sina om inte flyget fungerar? Med busskonvojer genom hela balkan?
Gammal 2011-06-13, 14:58
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Hej igen,

1. Ett land kan inte gå i konkurs i juridisk mening. Man kan formulera det som att ett land blir statsbankrutt vilket är nått helt annat än en företagskonkurs. Det kan iofs mycket väl ske och isåfall förhoppningsvis under hyfsat kontrollerade former.

2. Du presenterar dina domedags-spådomar som sanningar, vilket ställer till oro bland många som läser här. "All flygstrafik ställs in" ,"Banker kraschar" , "man blir fast i Grekland i veckor utan pengar" osv..
Ingen vet vad som kommer att ske vid en grekisk statsbankrutt men att samhället skulle stanna som om man tryckte på en stoppknapp är högst osannolikt.

Lars
Gammal 2011-06-13, 16:12

Ingen vet ... det har Du rätt i, men skall folk alltså ge sig iväg till Grekland och tro att allt är som vanligt, utan att tänka efter? Ganska oansvarigt och blåögt. Särskilt de som reser med små barn borde fundera noga på vad de möjligen utsätter sig för. Erfarenheterna från förra året med askmoln och strandsatta och förtvivlade svenskar här och var förskräcker. Att fastna i dagar på flygplatser med över 30 graders hetta, är inte trevligt, särskilt om flaskvattnet fort tar slut.

Och en statsbankrutt i "kotrollerade former" finns knappast. Finansexperterna och Tyslands finansminister varnar för en grekisk bankrutt just som en okontrollerbar process. Särskilt med tanke på vad Greklands ganska oregerbara och oförutsebara befolkning kan drivas till (plundringar, upplopp, gatustrider ...)
Gammal 2011-06-13, 16:46
nikki73 nikki73 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2011

Citat:
Ingen vet ... det har Du rätt i, men skall folk alltså ge sig iväg till Grekland och tro att allt är som vanligt, utan att tänka efter? Ganska oansvarigt och blåögt. Särskilt de som reser med små barn borde fundera noga på vad de möjligen utsätter sig för. Erfarenheterna från förra året med askmoln och strandsatta och förtvivlade svenskar här och var förskräcker. Att fastna i dagar på flygplatser med över 30 graders hetta, är inte trevligt, särskilt om flaskvattnet fort tar slut.

Och en statsbankrutt i "kotrollerade former" finns knappast. Finansexperterna och Tyslands finansminister varnar för en grekisk bankrutt just som en okontrollerbar process. Särskilt med tanke på vad Greklands ganska oregerbara och oförutsebara befolkning kan drivas till (plundringar, upplopp, gatustrider ...)
Tur att man kan dricka vattnet på Rhodos i så fall!!!! Nej vet du vad jag har sökt och sökt och sökt i ämnet och jag känner mig alldeles lugn över att ta min familj med tre barn till Rhodos på torsdag! Dig avråder jag att någonsin lämna svensk mark för du verkar vara hyperstirrig och vill gärna föra över din rädsla på andra. Det finns inte en svensk tidning som har skrivit om att svenskar inte bör åka till Grekland på semester nu och de om några hade förstorat upp detta till max och skrämt upp oss mer än vad du försöker göra!

Skulle vi mot förmodan bli fast i Grekland så finns det värre platser att bli fast på. Vi åker dit i början på semestern och vi är lediga tills augusti så tills dess får vi hoppas att vi kommit hem annars löser vi det på något annat vis. Även om möjligheten att avboka resan hade funnits så hade jag inte gjort det!
Gammal 2011-06-13, 16:52
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Erfarenheterna från förra året med askmoln och strandsatta och förtvivlade svenskar här och var förskräcker.

Att så här osakligt, desperat och ogenomtänkt försöka rentvå dig själv med ännu fler onyanserade påståenden gör inte direkt bilden av dig mer positiv.

Hasse
Gammal 2011-06-13, 16:58
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Jag tror Seukel sitter och fnissar och försöker hitta på ännu värre saker för att få en reaktion... Han bara luras...
Gammal 2011-06-13, 16:59
Aase Aase är inte uppkopplad

Hej alla
Jag har följt debatten här på Kalimera med visst nöje. Ja det är klart att en viss oro finns men det är främst för grekiska vänners skull. Vi åker på måndag till Tilos/nisyros och kommer tillbaka 5/7. Jag är inte det minsta orolig. Jag kommer ta med en liten reservkassa men mest eftersom vi kommer befinna oss på så små öar. Pengar kan ta slut med eller utan ekonomisk kris.
Jag skall åka ner och bränna min semesterkassa i Grekland och vi skall ha det görgott.

Åse
Gammal 2011-06-13, 17:23
nikki73 nikki73 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2011

Citat:
Ursprungligen postat av Aase Visa inlägg
Hej alla
Jag har följt debatten här på Kalimera med visst nöje. Ja det är klart att en viss oro finns men det är främst för grekiska vänners skull. Vi åker på måndag till Tilos/nisyros och kommer tillbaka 5/7. Jag är inte det minsta orolig. Jag kommer ta med en liten reservkassa men mest eftersom vi kommer befinna oss på så små öar. Pengar kan ta slut med eller utan ekonomisk kris.
Jag skall åka ner och bränna min semesterkassa i Grekland och vi skall ha det görgott.

Åse
Vi har också valt att ta med oss en betydligt större reskassa hemifrån än vi först hade tänkt. Vi brukar ta ut pengar på plats och bara ha till de första dagarna hemifrån men i år gör vi annorlunda!
Gammal 2011-06-13, 18:05

....osakligt, desperat och ogenomtänkt?

Så här citerar den ansedda engelskspråkiga tidningen Athens News den tyske finansministern idag http://www.athensnews.gr/issue/13447/43068:

“Without another disbursement of funds before mid-July, we face the real risk of the first disorderly default within the eurozone,” Schaeuble warned"

Alltså "disorderly" ... dvs inte under ordnade former. Händer det så blir det nog inte så kul att stranda ens på Rhodos elle Tilos. Vistelsen i det grekiska paradiset kan bli en mardröm.
Gammal 2011-06-13, 18:19
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Citat:
....osakligt, desperat och ogenomtänkt?
Flygtrafik som stod stilla och fick tusentals resenärer att drabbas på olika sätt i NORRA Europa på grund av ett askmoln från ett vulkanutbrott på ISLAND - menar du på fullt allvar att detta skulle ha en koppling till det EKONOMISKA läget i GREKLAND nu???

Som någon har skrivit i denna tråd så finns det INGEN som kan förutsäga vad som kommer att hända med SÄKERHET de närmaste veckorna med den Grekiska ekonomin. Dina inlägg handlar väldigt mycket om citat från diverse källor. Vilken kompetens menar du att du har som gör att du envisas med att skriva som du gör?

Hasse
Gammal 2011-06-13, 18:35

Sambandet mellan askmoln och ekonomisk kris är väl uppenbar. Både askmoln och statsbankrutt kan lamslå flygtrafiken. Askmoln rent fysikaliskt som alla vet och statsbankrutt på det sättet att flygplatserna i Grekland är statliga och bemannas av statsanställda. Om de statsanställda i juli inte får någon lön p g a den nödvändiga IMF/EU-utbetalningen uteblir så är risken mycket stor att de inte heller arbetar.

Utan "diverse källor" blir ju allt bara ett enda tyckande eller önsketänkande. Men jag tar gärna emot hänvisningar till källor som hävdar motsatsen, nämligen att allt kommer att rulla på som vanligt även om landet ställer in betalningarna. Det skulle väl göra oss alla lugnare.
Gammal 2011-06-13, 18:45
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Åk till på semester, till Grekland, Spanien, Tyskland eller Habo. Njut av tillvaron och folklivet, av maten och baden (kanske inte i Habo). Det finns domedagsprofeter överallt och nu har vi fått in en på forumet, bortse från honom helt enkelt.

Sveriges regering kan falla och nyval utlysas, Frankrikes bönder kan korka igen flygplatserna med koskit, tyskarna kan gå bärsärk och grekerna kan fortsätta det de alltid gör occh skita i det offentliga men jorden kommer inte gå under ändå.

Bara för att någonting är TEORETISKT möjligt betyder inte det att det kommer att inträffa. I demokratier, som både vi och Grekland är, tack och lov (ja, även Habo) såp finns det nämligen något som politikerna måste ta hänsyn till än mer än teorin och det är det politiska priset av de beslut de fattar.

Det finns ingen politiker på nationell nivå i Grekland eller på EU-nivå i Bryssel som kommer låta ett medlemsland i Eurozonen falla. Så enkelt är det. Att sedan hävda motsatsen genom citat från diverse tidningar som LEVER på att skrämma upp folk och sälja lösnummer anser jag är totalt oseriöst.
Gammal 2011-06-13, 19:06
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
men skall folk alltså ge sig iväg till Grekland och tro att allt är som vanligt, utan att tänka efter? Ganska oansvarigt och blåögt. Särskilt de som reser med små barn borde fundera noga på vad de möjligen utsätter sig för. Erfarenheterna från förra året med askmoln och strandsatta och förtvivlade svenskar här och var förskräcker. Att fastna i dagar på flygplatser med över 30 graders hetta, är inte trevligt, särskilt om flaskvattnet fort tar slut.
Varför måste Du ta på Dig att avråda andra att åka?. Jag är helt säker på att alla här i forumet är både läskunniga och tillräckligt kloka för att själv kunna bestämma vart och om de ska åka någonstans.
På dig låter det som om det är stor chans att jorden går under 28 juni. Stanna Du hemma och låt andra göra som de vill utan att du ska säga att de är oansvariga. Jag fattar inte för en sekund att Du själv vill åka under de omständigheter som Du skrämmer andra om!

Lissi
Gammal 2011-06-13, 19:27

Tja ... om ni alla är så lugna så finns det väl verkligen inget att oroa sig för. Och jag som trodde ett tag att den där Schäuble (eller för den delen Papandreou) menade allvar. Tsss ... Vad skönt. Kalinichtasas!
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:03.