Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2011-06-12, 21:02
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Det här ämnet breder ju, med all rätt, ut sig över ett helt koppel trådar vid det här laget, så det är väl bara att välja någon att framföra sina synpunkter i.

Jag vänder mig inte mot beskrivningen av Greklands ekonomi som ett train wreck. Inte heller är jag "nonchalant" i min hållning mot den bistra verklighet som råder. Men jag tänker förbanne mig inte hemfalla åt ohejdade undergångsstämningar som gör att folk helt plötsligt inte vill eller vågar åka till Grekland!

Ja, vi tvingas öppna ögonen och förbereda oss något noggrannare än vad vi är vana vid, med att ha kontanter i backup. Men är det egentligen något nytt? Är inte detta lite av samma diskussion som efter tsunamin, den som handlade om hur mycket ansvar den enskilde resenären egentligen kan förväntas behöva ta?

Greklands ekonomi går åt helvete med musik, det kan vi nog enas om allihop. Konsekvenserna av det - en eventuell (trolig) statsbankrutt kan vi nog också vara överens om. Följderna av DEN däremot, skiljer sig åt.

Det finns folk som frossar i olycka, oavsett om det är klipp på Aftonbladet från den senaste naturkatastrofen, olycksdokumentärer på TV4 Fakta eller bara skvallret om ve och fasa. Fram tills Rakel infördes fanns det folk som satt och lyssnade av polisradion för att kunna åka med räddningstjänsten på trafikolyckor.

Lite samma stämning blir det ju när man sitter i tråd efter tråd och eldar upp sig själv och andra över Greklands och grekernas (och de eventuella olyckliga turister som råkar befinna sig där när skiten träffar fläkten) olycka. Realism, inte hysteri eller panik, är vad som krävs av alla om det här ska gå att lösa på bästa sätt.

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:40.