Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > lugnagatans hörna

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-06-06, 08:29
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Minnesdagarna, kökultur och livet går vidare

Citat:
Køsniking er en del av den greske kulturen, enten du liker det eller ei, og har du valgt å leve i Hellas må du akseptere kulturen slik den er.
Befriande röst nummer två. Jag ber att igen få tacka.
Men mönster upprepar sig.Skillnaderna uppenbara igen, boende i Grekland respektive turist, som jag själv.
Jag önskar ett slut, nån gång, snart, särskilt på Kalimera, på de "måste-de-för-f-n-lära-sig-attityden från oss turister med kolonialattityder. Det är ljusår mellan acceptera en annan kultur och begreppet vad "bananrepublik" innebär.

Det finns bara två utgångspunkter man kan välja mellan, inget mellanläge, det är bekräftelse eller härskarattityden.
Gammal 2011-06-06, 10:16
Kritsabo Kritsabo är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Det finns bara två utgångspunkter man kan välja mellan, inget mellanläge, det är bekräftelse eller härskarattityden.
Nja, betyder det inte att man måste se allt i svart eller vitt, inga gråzoner?
Jag kan inte se mig ens som turist acceptera skådespelet stening i land som tillåter sharialagar.
Vissa saker kan man ta till sig eller acceptera av människor från andra länder, min fru från österlandet t.ex. får inte åka vår bil utan min närvaro .
Gammal 2011-06-09, 13:45
Agda Agda är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

Ibland låter det som om greker vore något unikum....att de inte skulle vara som människor är mest vilket jag tycker är lite nedvärderande i sig.
Det finns alla typer av folk hos dem som hos oss....allt från super trevliga till rena svin.
Att en grek aldrig skulle göra på det sättet mot en grek tex det håller jag inte med om....jag har sett det och mycket mycket värre saker hända greker i mellan....händelser som jag aldrig trodde mig få uppleva eller se.Är det "krig" i en by så kan absolut det mesta hända greker i mellan.

Att de inte har vår kökultur.....det är inget att haka upp sig på....det är bara att göra som någon skrev här...tag ett steg fram och blockera.

Glöm aldrig att det är vi som är gäster i deras land .
Gammal 2011-06-09, 14:17
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

[QUOTE=Agda;242277]Att en grek aldrig skulle göra på det sättet mot en grek tex det håller jag inte med om....jag har sett det och mycket mycket värre saker hända greker i mellan....händelser som jag aldrig trodde mig få uppleva eller se.Är det "krig" i en by så kan absolut det mesta hända greker i mellan.
/QUOTE]

Da jeg var ganske fersk i Hellas hadde jeg en diskusjon med noen nafpliotiske venner om denne håndbevegelsen. Jeg husker de sa at den sjelden ble vist direkte til den som hadde "fornærmet" dem. Altså hvis A "fornærmer" B, vil B gjøre håndbevegelsen mot A når A ikke ser (men de som står omkring kan godt se), eller B vil gjenfortelle historien til sine venner og gjøre håndbevegelsen da, for å vise hva han synes om A.
Jeg spurte når det var ok å vise den direkte til A, og en venninne sa at om du sitter på en bar og en fyr legger an på deg, du er ikke interessert og til slutt blir han sur og kaller deg "puttana" (og mange verre ting som jeg ikke skal gjengi her), er det ok å gjøre denne håndbevegelsen. En kompis sa at hvis noen skrapet borti bilen din, men bare lo og kjørte videre var det ok å vise hånden.

Alstå betydelig verre hendelser en køsniking. Men kanskje er de ekstra høflige i Nafplio

Nå finnes det jo selvsagt alltid unntak som bekrefter regelen, og jeg tror på ingen måte at alle grekere er engler. Men jeg mener også at som gjest i et land, enten det er for kortere eller lengre tid, skal man være litt ydmyk, i den forstand at det tar årevis før man lærer de sosiale kodene.

Som et slags apropos til det sistnevnte: (Jeg har fortalt det før, men-) en nyankommen engelskmann i Hellas hadde overhørt at folk kalte hverandre malakas (wanker/onanist, bokstavelig talt), så da han dro til OTE for å bestille telefonabonnement hilste han den ansatte funksjonæren (en kvinne) med "Kalimera, malakas".
Malakas brukes mellom mannlige venner som "kjælenavn", men sagt til en fremmed er det ekstremt fornærmende. Men engelskmannen trodde bare han oppførte seg som en innfødt

PS: I Skandinavia "viser vi fingen" stedet for den greske håndbevegelsen. Ville det vært ok å vise fingen til en som snek i køen i en norsk/svensk butikk? (Husk at køsniking ikke engang er "vanlig" hos oss.) Og hva om h*n som viste fingen var mørkhudet?

Senast redigerad av Admirala den 2011-06-09 klockan 14:25. Anledning: PS
Gammal 2011-06-09, 14:27
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Agda Visa inlägg
Att de inte har vår kökultur.....det är inget att haka upp sig på...

Glöm aldrig att det är vi som är gäster i deras land .
Håller med helt och hållet. Om man nu störs så mycket av det, och dessutom har tänkt sig att stanna i landet en längre tid, kanske man skulle bemöda sig att lära sig frasen "Ursäkta, men jag var faktiskt före" på grekiska. Hellre än att vara oförskämd. Om någon bemöter mig - i mitt tycke - illa och jag svarar med samma mynt - eller än värre - är ju inte jag ett dugg bättre!

Karin
Gammal 2011-06-09, 15:39
rebase rebase är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Instämmer Karin och jag håller med Peter i sin kritik. Det finns andra sätt att bemöta en oförrätt än att använda obscena gester
Gammal 2011-06-09, 16:06
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Inte tycker jag att just denna kommentar från Peter är så farlig, inte personangrepp i alla fall utan väl en ganska sund reaktion på Din, i detta fall, överreaktion på en som trängs i kön. Vi är nog många som reagerade på just denna situation Du beskrev, men fortsätt skriva och berätta! Härlig läsning är det....OCH det är ju Du själv som Chaniabo som ev. får ta konsekvebserna framöver av Din gest

Lissi
Gammal 2011-06-22, 09:20
myssas avatar
myssa myssa är inte uppkopplad

Ibland gör man fel och ibland gör man rätt. Här hemma likväl som i andra länder så får man lära sig att "se mellan fingrarna" med betydelser av gester och dylikt av nya medmänniskor från andra kulturer. Även om grekerna har sina mycket allvarliga gester undrar jag nog inte om dom har lite överseende när man är "gäst i deras land. Hur ska vi veta exakt var och när allting är lämpligt? Jag jobbar med människor som många andra här och vet att jag inte behöver uppröras till max av de fel som kan uppstå. Vi lär ju så länge vi lever. Min svärson kommer från Azerbadjan, min man från Norge och jag själv är svensk, en av mina kollegor är finska och halva bekantskapskretsen är multinationell. Vi är alla människor men med olika erfarenheter och olika värderingar. Jag brukar inte gå in och döma andra medlemmar på forumet för alla har vi våra fel och brister, men ville bara lägga till detta i tråden.
Det är härligt att följa de som bor i Grekland och speciellt Kreta. Så tack lugna gatan för dina betraktelser.
Myssa...

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:16.