![]() |
|
|
|||
|
|||
![]() ![]() ![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]()
Tusen tack ska ni ha allihopa!
Ser fram emot att besöka era tips. Nu är det endast 2 veckor kvar. Ska bli underbart! ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Precis som Sjöborren så rekommenderar även jag DROSIA - suveränt god mat
![]() Inne i Chania rekommenderar jag starkt Taverna ELA...måste upplevas och ruskigt god mat ![]() Ha en riktigt skön resa och njut i fulla drag //Maggan |
|
||||
|
||||
![]()
Drosia säger jag med
![]() ![]() Malin |
|
||||
|
||||
![]()
Vad tråkigt Malin, men smaken är ju delad som sagt
![]() ![]() Om jag går dit och vill ta hem mat får man alltid sitta ner och dom bjuder på vin medans man väntar. Efter maten får vi alltid kaffe med metaxa. Drosia kan jag bara säga att då vi var där blev allt ett fiasko och vi skarattade oss genom middagen. Fel mat och alla rätter samtidigt. Garides saganaki tillsammans med stifadon och så vidare. Då vi förklarade åter om att vi beställt att få förrätterna först förstod dom inget varken grekiska eller engelska så vi gav bara upp och åt. Kvalitén var väl inte heller jublande utan som vilken mat som helst. Men ett gott skratt förlänger livet som dom säger... ![]() ![]() Myssa... |
|
|||
|
|||
![]()
Jättetack! Vilka stränder är dom trevligaste däromkring?
Gillar lite mindre stränder där man inte ligger på rad och vikar med grönturkost vattnet är underbart. Är sugen på Elafonissi men eftersom det är så lång resväg dit skippar vi nog det. Vi ska bara vara bort en vecka men det kanske finns trevliga stränder i närheten av Chania/Platanias? Vi ska åka om två veckor och då kanske det ärndå inte är så himla mkt folk på stränderna .... |
|
||||
|
||||
![]()
Hej
De små vikarna du önskar finns inte på kuststräckan Platanias- Agia Marina. Men fortfarande finns det någon kort bit på stranden som inte har solsängar. Där lägger sig ofta de som vill vara lite själva. Om ni gör en omvärdering av beslutet om Elafonissi så hittar du det du söker där. Titta på några fina bilder under Södra Kreta en tråd som heter just Elafonissi. Men visst har det minskat med folk nu, min dotter kom hem i lördags och hon konstaterade att säsongen lider sakta mot slutet. Myssa ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Okey. Vilka stränder är dom finaste däromkring?
Vi får väl se hur vi gör med Elafonissi. Det verkar ju uppenbarligen väldigt fint!! |
|
|||
|
|||
![]()
Är det närmare Agia Marina och Chania eller finns det även fina i Platanias?
|
|
||||
|
||||
![]()
Hej!
Ja, det finns ju hur många trevliga stränder som helst. Men med tanke på vilken tid ni skall vara där så får ni kanske förbereda er på en del nordliga vindar och eventuellt lite röda flaggor på nordkusten. Underskatta inte dessa varningar! Förutom Elafonissi (Sydvästläge) är ju den närmare belägna Falassarna-stranden (västerläge) väldigt trevlig. Men som sagt, håll koll på vindriktningarna och vindstyrkorna. Vi har "flytt" ner till stränderna runt Paleochora då det varit för hårt väder för att bada i havet runt Platanias. Obo |
|
|||
|
|||
![]()
Hur lång tid tar det att åka till Falassarna resp. Elafonissi med buss?
|
|
||||
|
||||
![]()
Oj...buss... Har bara kört själv, men uppskattar att det åtminstone är en halv timme kortare med buss till Falassarna... fast det finns säkert andra på forumet som har bättre koll på det.
Och det där med att respektera de röda flaggorna.. gör det! Jag (som är fullvuxen och väldigt simkunnig) tyckte inte alls att det var trevligt att uppleva krafterna i utåtströmmarna... var dum nog och testade lite... |
|
||||
|
||||
![]()
Ett par timmar med buss till Elafonissi får man nog räkna med (i varje riktning) om inte jag minns helt fel.
Om inte det går buss till Falassarna kan man ev. ta en taxi från Kissamou. Det gjorde vi en gång, men jag minns tyvärr inte vad det kostade. Tror nästan att det är en timme kortare till Falassarna än till Elafonissi. |
|
||||
|
||||
![]()
Hej! Om du vill ha mindre,mysiga små badvikar kan jag rekomendera agii apostoli.Där finns flera små badvikar med solstolar och mjuk sand...äter gott gör man bla på Almiras en liten bit upp i old village,Platanias! Nymphi i Agia Marina har utsökt mat och den största greksalladen jag sett! Så var det förra året...men det enda som är bestående är ju förändringen...så man vet aldrig! trevlig resa
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hej igen!
Glömde bara säga att jag har lagt ut några bilder från apostoli...bara att kika! ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Tack för titten! Såg mysigt ut!
Finns det några bra båtutflykter? Var går dom från i så fall? Både jag och min kompis blir lätt sjösjuk men det kanske finns båtturer där man ser land hela tiden? Då brukar det inte vara några problem. |
|
|||
|
|||
![]()
Om man tröttnar lite på grekisk mat så kan jag verkligen rekomendera Zafferano som ligger i utkanten av Platanias, mot Geranihållet. Det är en supermysig italiensk restaurang med jättegoda stenugnsbakade pizzor, urgod pasta, schyssta viner och bra service. Har ätit där 2 ggr och vi har alla blivit supernöjda med allt
![]() Ha en trevlig semester /A-M |
|
|||
|
|||
![]()
En fin tur som vi gjorde i år var att åka till lagunen BALOS...buss till Kissamos och sedan färja på en timmes tid ung. innan man kom fram till den vackra lagunen ....jag har själv lätt för sjösjuka men det var inga problem
![]() //Maggan |
|
||||
|
||||
![]()
Den kan jag också rekommendera. En väldigt fin tur med båten ut. Full service på båten med drycker och mat. Och så mycket att se på under färden ut till Balos. Bara att sitta där och njuta..
|
|
|||
|
|||
![]()
Låter underbart! Tusen tack för era tips! Finns inget bättre reseforum än Kalimera. Här kan man alltid lita på att få hjälp!
Det är så bra att få tips så man slipper göra tabbar. Vi har förståss olika uppfattningar om saker och ting men för mig har det varit väldigt positivt med alla tips man fått genom åren. |
![]() |
|
|