Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-09-07, 19:20
M.G M.G är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008
Standard Tips om Platanias

Hur långt är det mellan Platanias och Chania och mellan Platanias och Agia Marina? Är det bra promenadstråk?
Har ni några favoritrestauranger i Platanias.
Om jag inte missförstått så är inte stränderna så märkvärdiga i Platanias, finns det bättre i närheten?
Finns det bra båtturer från Platanias?
Svara med citat
Gammal 2010-09-07, 21:05
Kermit Kermit är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010
Standard Sv: Tips om Platanias

Det är promenadavstånd från Platanias till Agia Marina, längden beror på var i Platanias man bor men det är rimligt avstånd i vilket fall som helst. Till Chania måste Du åka buss. Bodde i Agia och åt aldrig i Platanias så jag kan inte uttala mig om restauranger, men sök i forumet på platanias så får Du massor av tips. Det finns säkert många fina ställen att bada på i P men ju närmare Agia du kommer desto finare stränder. Återigen sök i forumet det står jättemycket om både stränder, restauranger och aktiviteter här.
Ha en trevlig resa när Du nu åker.
Svara med citat
Gammal 2010-09-07, 21:08
Kermit Kermit är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

PS det finn jättemånga bra restauranger även i Agia Marina, särskilt i gamla Agia marina även dessa står nämnda här på forumet liksom restaurangerna i chania dit det är värt ett besök
Svara med citat
Gammal 2010-09-07, 21:24
Lottis avatar
Lotti Lotti är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Precis vid torgeti Platanias ligger en pizzeria som heter Tartuff(kanske lite felstavat) där har dom supergoda stenungsbakade pizzor och även annat gott på menyn. För övrigt finns det flera bra ställen i Platanias och även i Chania där ni kan få jättegod mat, speciellt i gamla stan i dom små gränderna i om ni åker in till Chania som jag rekommenderar varmt. Det är så smidigt att åka buss dit från Platanias. Tyvärr minns jag inte just nu något namn på restaurangerna men kommer jag på så skriver jag det här.
Jag ska själv åka till Platanias för fjärde gången nu den 18 sep, gillar det jättemycket. När ska du åka och var ska du bo?

Ha en riktigt skön trevlig resa för det tänker jag ha
Lottie
Svara med citat
Gammal 2010-09-07, 21:26
Lottis avatar
Lotti Lotti är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

PS Agia Marina har jag ingen erfarenhet av men har hört av andra att det flera bra matställen där också
Svara med citat
Gammal 2010-09-07, 21:36
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Rekomenderar resturang Drosia i Platanias. Trevlig personal. god och prisvärd mat. Ligger centralt - skylt vid huvudgatan - därefter cirka två minuters promenad in på en mindre väg.
Svara med citat
Gammal 2010-09-08, 12:09
myssas avatar
myssa myssa är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Hej.
Just hemkommen från Platanias, kan jag rekomendera Tartufo mitt emot bensinstationen. Dom är bäst på att ta hand om sina gäster och det märks för det är alltid fullt.
Sen är ju min favorit Mylos ta Kerata, lite längre bort i Platanias. Tyvärr också ibland svårt att få bord på sekunden. Men med min lilla grekiska kom vi alltid fram och fick super service till den mycket goda maten. Ett + är att dom har nog finaste vinlistan av alla restauranger för den som är intresserad.
Vill man äta mer grekiskt kan man äta hos July på Agrofiliton ett snäpp från gamla Kafenion(som nu är till hälften glassbar).
En annan ny bekantskap som hade mycket god mat och trevlig personal var Adama, ligger lite längre bort mot Geranihållet. Dock inte många minuter från centrum av Platanias.
Vill man gå upp i bergen till gamla Platanias så välj gärna Vigli, alltid ett säkert kort.
Nu hade vi så varmt under våra 3 v vi var där, mellan 31 och 34 varje kväll och två små flickor i barnvagn så vi valde oftast Tartufo.
Åker ni in till Chania så rekomenderar jag OE (tror jag det hette) dom hade restaurang tidigare i Platanias.
Dessutom Ela, ett mysigt ställe.
I Agia Mrina äter man gärna på Mitsos och på Nontas Rokakis resturang, vad den nu hette, typiskt det försvann precis nu.
Hoppas ni får en härlig vistelse där nere.
Myssa
Svara med citat
Gammal 2010-09-09, 18:10
skrutt skrutt är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Tack Tack...åker till Platanias den 9 oktober...ser fram mot det!! Tack för tips på rest.
Citat:
Ursprungligen postat av myssa Visa inlägg
Hej.
Just hemkommen från Platanias, kan jag rekomendera Tartufo mitt emot bensinstationen. Dom är bäst på att ta hand om sina gäster och det märks för det är alltid fullt.
Sen är ju min favorit Mylos ta Kerata, lite längre bort i Platanias. Tyvärr också ibland svårt att få bord på sekunden. Men med min lilla grekiska kom vi alltid fram och fick super service till den mycket goda maten. Ett + är att dom har nog finaste vinlistan av alla restauranger för den som är intresserad.
Vill man äta mer grekiskt kan man äta hos July på Agrofiliton ett snäpp från gamla Kafenion(som nu är till hälften glassbar).
En annan ny bekantskap som hade mycket god mat och trevlig personal var Adama, ligger lite längre bort mot Geranihållet. Dock inte många minuter från centrum av Platanias.
Vill man gå upp i bergen till gamla Platanias så välj gärna Vigli, alltid ett säkert kort.
Nu hade vi så varmt under våra 3 v vi var där, mellan 31 och 34 varje kväll och två små flickor i barnvagn så vi valde oftast Tartufo.
Åker ni in till Chania så rekomenderar jag OE (tror jag det hette) dom hade restaurang tidigare i Platanias.
Dessutom Ela, ett mysigt ställe.
I Agia Mrina äter man gärna på Mitsos och på Nontas Rokakis resturang, vad den nu hette, typiskt det försvann precis nu.
Hoppas ni får en härlig vistelse där nere.
Myssa
Svara med citat
Gammal 2010-09-09, 19:09

Tusen tack ska ni ha allihopa!
Ser fram emot att besöka era tips.
Nu är det endast 2 veckor kvar. Ska bli underbart!

Svara med citat
Gammal 2010-09-09, 19:46
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Precis som Sjöborren så rekommenderar även jag DROSIA - suveränt god mat
Inne i Chania rekommenderar jag starkt Taverna ELA...måste upplevas och ruskigt god mat

Ha en riktigt skön resa och njut i fulla drag

//Maggan
Svara med citat
Gammal 2010-09-09, 20:19
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Drosia säger jag med Symposium har blivit bra igen tycker jag men är lite dyrare...men deras stifado är sååå god. Tartufo tycker jag däremot har urkass mat... usch vad besvikna vi var när vi var där i juni Pizza åt vi inte så den kan jag inte uttala mig om. Olive tree som ligger i utkanten av Platanias mot Agia Marina har väldigt god mat också.

Malin
Svara med citat
Gammal 2010-09-11, 08:40
myssas avatar

Vad tråkigt Malin, men smaken är ju delad som sagt och vi hade då mycket fin mat och fräscha råvaror på våra tallrikar. Sen så är deras vita bordsvin ett av de bättre. Oftast kommer en kanna till innan man blinkat från huset. Nu har vi blivit stammisar efter så många år där och det gör väl lite till Dom sände med oss 1,5 lit av deras finaste raki hem med oss.
Om jag går dit och vill ta hem mat får man alltid sitta ner och dom bjuder på vin medans man väntar. Efter maten får vi alltid kaffe med metaxa.
Drosia kan jag bara säga att då vi var där blev allt ett fiasko och vi skarattade oss genom middagen.
Fel mat och alla rätter samtidigt.
Garides saganaki tillsammans med stifadon och så vidare.
Då vi förklarade åter om att vi beställt att få förrätterna först förstod dom inget varken grekiska eller engelska så vi gav bara upp och åt.
Kvalitén var väl inte heller jublande utan som vilken mat som helst.
Men ett gott skratt förlänger livet som dom säger...
Myssa...
Svara med citat
Gammal 2010-09-12, 12:39

Jättetack! Vilka stränder är dom trevligaste däromkring?
Gillar lite mindre stränder där man inte ligger på rad och vikar med grönturkost vattnet är underbart. Är sugen på Elafonissi men eftersom det är så lång resväg dit skippar vi nog det. Vi ska bara vara bort en vecka
men det kanske finns trevliga stränder i närheten av Chania/Platanias?

Vi ska åka om två veckor och då kanske det ärndå inte är så himla mkt folk på stränderna ....
Svara med citat
Gammal 2010-09-13, 09:02
myssas avatar

Hej
De små vikarna du önskar finns inte på kuststräckan Platanias- Agia Marina. Men fortfarande finns det någon kort bit på stranden som inte har solsängar. Där lägger sig ofta de som vill vara lite själva. Om ni gör en omvärdering av beslutet om Elafonissi så hittar du det du söker där.
Titta på några fina bilder under Södra Kreta en tråd som heter just Elafonissi. Men visst har det minskat med folk nu, min dotter kom hem i lördags och hon konstaterade att säsongen lider sakta mot slutet.
Myssa
Svara med citat
Gammal 2010-09-13, 17:10

Okey. Vilka stränder är dom finaste däromkring?
Vi får väl se hur vi gör med Elafonissi. Det verkar ju uppenbarligen väldigt fint!!
Svara med citat
Gammal 2010-09-13, 20:19

Är det närmare Agia Marina och Chania eller finns det även fina i Platanias?
Svara med citat
Gammal 2010-09-13, 20:21
Obos avatar
Obo Obo är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Hej!

Ja, det finns ju hur många trevliga stränder som helst. Men med tanke på vilken tid ni skall vara där så får ni kanske förbereda er på en del nordliga vindar och eventuellt lite röda flaggor på nordkusten. Underskatta inte dessa varningar!

Förutom Elafonissi (Sydvästläge) är ju den närmare belägna Falassarna-stranden (västerläge) väldigt trevlig.

Men som sagt, håll koll på vindriktningarna och vindstyrkorna. Vi har "flytt" ner till stränderna runt Paleochora då det varit för hårt väder för att bada i havet runt Platanias.

Obo
Svara med citat
Gammal 2010-09-13, 20:39

Hur lång tid tar det att åka till Falassarna resp. Elafonissi med buss?
Svara med citat
Gammal 2010-09-13, 21:02
Obos avatar
Obo Obo är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Oj...buss... Har bara kört själv, men uppskattar att det åtminstone är en halv timme kortare med buss till Falassarna... fast det finns säkert andra på forumet som har bättre koll på det.

Och det där med att respektera de röda flaggorna.. gör det! Jag (som är fullvuxen och väldigt simkunnig) tyckte inte alls att det var trevligt att uppleva krafterna i utåtströmmarna... var dum nog och testade lite...
Svara med citat
Gammal 2010-09-13, 21:48
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Ett par timmar med buss till Elafonissi får man nog räkna med (i varje riktning) om inte jag minns helt fel.

Om inte det går buss till Falassarna kan man ev. ta en taxi från Kissamou. Det gjorde vi en gång, men jag minns tyvärr inte vad det kostade.
Tror nästan att det är en timme kortare till Falassarna än till Elafonissi.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:46.