Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-07-07, 17:11
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Ny Strejk den 8:onde juli!!!

Enligt Norwegians hemsida, uppdaterad för en halvtimme sedan ska flighten från Athen 12.25 gå planenligt på tidtabell.

Arne
Svara med citat
Gammal 2010-07-07, 17:20
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Enligt Norwegians hemsida, uppdaterad för en halvtimme sedan ska flighten från Athen 12.25 gå planenligt på tidtabell.

Arne
Så står det även på Athens airports egen web. Men det kommer ju inte att hända eftersom flygledarstrejken ska pågå mellan kl 10 och kl 14.
Svara med citat
Gammal 2010-07-07, 17:32
Arnes avatar

OK! Men jag framhärdar. Flygledarstrejken omfattar bara inrikesflyget.
Alla flyg till utrikes destinationer ska tillåtas.

Men, låt vara, har jag fel då må jag genast som straff nedskicka tvenne burkar tonfisk i olja till dina svältfödda kattor.

Har du fel, då må du dubbla tonfiskransonen till kattorna...
Facit har vi i morgon vid lunchtid.

Arne
Svara med citat
Gammal 2010-07-07, 18:18
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Jag tror att du har fel - eftersom Airtours alltså har meddelat sina resenärer på Karpathos, som jag skrev tidigare, om en försening imorgon pga strejk...

Katterna väntar ivrigt
Svara med citat
Gammal 2010-07-07, 18:19
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad

Ser nu pa Svenska ambassadens sida att aven flygbussarna strejkar fram till kl 5.00 pa fredag morgon. Vi ska aka med flygbussen vid ca 8-tiden. Hoppas det inte blir forlangd strejk... kan bara tanka mig hur dyr en taxi blir ut till flygplatsen i ett sadant lage!!!

Carina - som nu ska ta tunnelbanan en runda in till Aten.
Svara med citat
Gammal 2010-07-07, 18:59
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av CarinaN Visa inlägg
... kan bara tanka mig hur dyr en taxi blir ut till flygplatsen i ett sadant lage!!!
En bagatell jämfört med vad det kunde ha kostat om ni inte redan var i Pireus nu!
Jag har sett folk (turister) stå på Serifos när det kom en 3-dagars strejk för en del år sedan, och de var helt hysteriska för att få tag på en fiskebåt, helikopter eller vad som helst för att komma in till Pireus. Till vilka priser? Säkert mer än hutlösa!

Ha en trevlig kväll i Aten!
Svara med citat
Gammal 2010-07-07, 23:40
CarinaNs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
En bagatell jämfört med vad det kunde ha kostat om ni inte redan var i Pireus nu!
Ha en trevlig kväll i Aten!
Det har du helt ratt i Marianne, vi ar sa glada att vi ar pa fastlandet nu.
Har just kommit tillbaka till hotellet efter en mysig, men oj sa varm, kvall i Aten. Nar vi nyss kom ut fran tunnelbanan har i Piraeus markte vi att strejkforberedelserna ar i full gang. Massor av motorcyklister kom danande ner till hamnen i full karriar, det var 20-30 motorcyklar. Sen kom det massor av polisbilar. Vi sag ocksa en papperskorg som det brann for fullt i, fast det kanske var en isolerad foreteelse som inte hade med strejken att gora.
Det kanske blir en riktigt spannande dag har i morgon... nej fy, det menade jag inte...

Carina
Svara med citat
Gammal 2010-07-07, 20:16
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av CarinaN Visa inlägg
Hoppas det inte blir forlangd strejk... kan bara tanka mig hur dyr en taxi blir ut till flygplatsen i ett sadant lage!!!
Carina
Det var Buss og Metrostreik da vi kom til Athen 17.juni, vi betalte 58 euro for taxituren fra Flyplassen til Pireus, vi var 4 personer.
Håper alt ordner seg til det beste for dere
Svara med citat
Gammal 2010-07-07, 23:42
CarinaNs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Det var Buss og Metrostreik da vi kom til Athen 17.juni, vi betalte 58 euro for taxituren fra Flyplassen til Pireus, vi var 4 personer.
Håper alt ordner seg til det beste for dere
Tack for info Kari. En sadan summa later helt ok...

Carina
Svara med citat
Gammal 2010-07-07, 21:15
monica monica är inte uppkopplad

Citat:
OK! Men jag framhärdar. Flygledarstrejken omfattar bara inrikesflyget.
Alla flyg till utrikes destinationer ska tillåtas.

Arne
Nja, Arne nu hade du fel. Mitt plan med Norweigan har blivit flyttad till kl 15.15 istället för 12.25 till Arlanda, ringde till Atens flygplats och checka.
Däremot har Norweigan inte meddelat mig med SMS som det skulle göra om det skulle bli någon ändring. DÅLIGT för jag ringde även dem i dag.
Svara med citat
Gammal 2010-07-07, 22:26
cajsa cajsa är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006

Är också lite imponerad av att Airtours meddelat så i god tid om förseningen, som i mitt fall drabbar mig genom Kefaloniaflyget imorgon.

Det lär bli trångt i luften med alla som ska landa efter 14 imorgon....
Svara med citat
Gammal 2010-07-08, 09:57
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad

Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av monica Visa inlägg
Nja, Arne nu hade du fel. Mitt plan med Norweigan har blivit flyttad till kl 15.15 istället för 12.25 till Arlanda, ringde till Atens flygplats och checka.
Däremot har Norweigan inte meddelat mig med SMS som det skulle göra om det skulle bli någon ändring. DÅLIGT för jag ringde även dem i dag.
Jepp strejken påverkar alla flyg mellan 10.00 och 14.00 inget lyfter eller landar under denna tid, och jag ser att Norwegian ska lyfta nu om 5 minuter. Och avgå 15.15 Trevlig resa Monica.

Camilla
Svara med citat
Gammal 2010-07-09, 00:25
Cecilias avatar
Cecilia Cecilia är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Citat:
Ursprungligen postat av monica Visa inlägg
Monicia,

Hoppas att du kom hem ordentligt!

Vi var tydligen på samma flight. Vad dumt att jag inte kollade tråden igår så kunde jag ha uppdaterat dig. Vi visste nämligen redan dagen före att flighten skulle bli försenad. Vi fick info via Airtours, som vi bokat våra biljetter med, men fighten flögs ju som sagt av Norwegian.

Vi fick redan igår eftermiddag (onsdag) telefonsamtal från en kvinna på Airtours som meddelade att flighen var framflyttad till 15.15. Vi visste dock redan att det var strejk (jag och maken är journalister och har luffat runt med en bärbar dator i tre veckor!).

Så Airtours har skött sig utmärkt. Dåligt dock av Norwegian. Du fick alltså aldrig nåt sms från bolaget??
Svara med citat
Gammal 2010-07-09, 18:20
CarinaNs avatar

Nu sitter vi på tåget från Kastrup till Kalmar. Inga strejker idag, skönt! Vi är så nöjda med vår resa, även med de två sista dagarna i PIraeus. Vi har sett vackra delar av staden som vi aldrig hade fått se annars. Tycker mer synd om de barnfamiljer som drabbades i början av sin resa och var tvungna att starta med att jaga boende på fastlandet.
Svara med citat
Gammal 2010-07-09, 18:54
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Cecilia Visa inlägg
Så Airtours har skött sig utmärkt. Dåligt dock av Norwegian. Du fick alltså aldrig nåt sms från bolaget??
Jeg synes virkelig det burde være slik at man fikk beskjed om endringer i flytiden enten man reiser charter eller med rutefly!

Det er jo merkelig at ikke Norwegian sendte sms, i en så spesiell situasjon!
- vi fikk mail fra dem ang endring av vår flytid hjem fra Santorini nå i juni, men det var en endring de gjorde selv flere uker før avreise, avgangen vår ble utsatt 45 minutter.

Om man bestiller flybilletter tidlig, får man ofte flere mailer med "endring" i flytiden, det kan være endringer på 5 eller 10 minutter.

Senast redigerad av kari den 2010-07-09 klockan 19:00.
Svara med citat
Gammal 2010-07-09, 18:59
Arnes avatar

Ur askan, i elden!!

[CENTER]
ATHENS -(Dow Jones)- The Greek public sector umbrella union ADEDY said Friday it is calling on its members to strike July 15 to coincide with the date that Parliament votes on a plan that would curb public-sector pension entitlements.
ADEDY has about 400,000 members and participated in a 24-hour general strike held Thursday, which was the sixth paralyzing strike this year. While participation in the strike was high across many sectors, the turnout for protests was muted.
Lawmakers will vote July 15 on a proposal that will strip away many of the pension privileges of the public sector to bring them broadly into line with the private sector.
However, ADEDY argues that public-sector workers have born the brunt of austerity measures because their bonus wages have been cut, their pay is frozen for three years and their income has further been squeezed because of the government's tax and VAT increases.
The additional austerity measures have been promised by the debt-laden Mediterranean nation in exchange for a EUR110 billion bailout from the European Commission, the European Central Bank and the International Monetary Fund, locally known as the "troika."
"The government and the troika are slaughtering our pension rights and these anti-social-security measures are unconstitutional, so we are calling on our members to stop work at 0800GMT next Thursday and join together in a protest march to Parliament," ADEDY said in a statement.[/CENTER]

Svara med citat
Gammal 2010-07-09, 22:09
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad

Citat:
Ur askan, i elden!!

[CENTER]
ATHENS -(Dow Jones)- The Greek public sector umbrella union ADEDY said Friday it is calling on its members to strike July 15 to coincide with the date that Parliament votes on a plan that would curb public-sector pension entitlements.
ADEDY has about 400,000 members and participated in a 24-hour general strike held Thursday, which was the sixth paralyzing strike this year. While participation in the strike was high across many sectors, the turnout for protests was muted.
Lawmakers will vote July 15 on a proposal that will strip away many of the pension privileges of the public sector to bring them broadly into line with the private sector.
However, ADEDY argues that public-sector workers have born the brunt of austerity measures because their bonus wages have been cut, their pay is frozen for three years and their income has further been squeezed because of the government's tax and VAT increases.
The additional austerity measures have been promised by the debt-laden Mediterranean nation in exchange for a EUR110 billion bailout from the European Commission, the European Central Bank and the International Monetary Fund, locally known as the "troika."
"The government and the troika are slaughtering our pension rights and these anti-social-security measures are unconstitutional, so we are calling on our members to stop work at 0800GMT next Thursday and join together in a protest march to Parliament," ADEDY said in a statement.[/CENTER]

För att underlätta för oss/dom som inte behärskar Engelska språket till 100% står det ungefär så här : enter]

ATEN - (Dow Jones) - Den grekiska offentliga sektorn paraply fackliga ADEDY sade fredag det är att uppmana sina medlemmar att strejka 15 juli för att sammanfalla med den dag då parlamentet röstar om en plan som skulle begränsa den offentliga sektorn pensionsrättigheter.
ADEDY har cirka 400.000 medlemmar och deltog i ett 24-timmars generalstrejk hölls torsdag, vilket var den sjätte förlamande strejken i år. Trots att deltagandet i strejken var stor inom många sektorer, var valdeltagandet för protester avstängt.
Lagstiftare kommer att rösta 15 juli om ett förslag som kommer remsa bort många av pensionen privilegier av den offentliga sektorn så att de i stort sett i linje med den privata sektorn.
Hävdar dock ADEDY att offentliga arbetstagare har fötts i störst utsträckning av åtstramningsåtgärder eftersom deras bonus löner har sänkts, är deras löner frysta i tre år och deras inkomster har fortsatt har pressats på grund av regeringens och mervärdesskatt ökar.
De ytterligare åtstramningar har utlovats av skuld-belastade Medelhavet nation i utbyte mot en 110 miljarder bailout från Europeiska kommissionen, Europeiska centralbanken och Internationella valutafonden, lokalt känd som "trojkan".
"Regeringen och trojkan slaktar våra pensionsrättigheter och dessa anti-sociala åtgärder strider mot grundlagen, så vi uppmanar våra medlemmar avbryta arbetet vid 0800GMT nästa torsdag och samlas för en protestmarsch till parlamentet" ADEDY sa ett uttalande.

/ Tom
Svara med citat
Gammal 2010-07-08, 20:57
ingegerd46s avatar
ingegerd46 ingegerd46 är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Jo strejken gällde även flygledarna, fast det var punktstrejk i fyra -fem timmar. Såg att Norwegians plan från Aten har landat nu, alltså åtskilliga timmar försenade. Trist för alla, det blir ju extra kostnader, men grekiska staten har ju garanterat att inga turister ska hållas skadelösa. Skriver en som kom hem i natt, undkom dagens strejk alltså men på nerresan den 23 juni var det strejk i Pireus så det blev en ofrivillig natt i Aten innan vi nästa dag kunde åka till vårt älskade Naxos. Nästa sommar får det bli ett annat resmål.
Svara med citat
Gammal 2010-07-08, 21:06
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av ingegerd46 Visa inlägg
men grekiska staten har ju garanterat att inga turister ska hållas skadelösa.
Trodde väl det!! För hur skulle alla drabbade turister kunna få ersättning!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2010-07-08, 21:45
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad

Nja det var nog inte precis så hon menade. Men allvarligt talat, hur gör de som blivit drabbade? Skriver till Georgios: Kära herr Papandreou jag kom inte med på den båt jag skulle pga strejken. Fick checka in på lyxhotell en natt, kan du sätta in pengarna för rummet på mitt konto?
Visserligen är jag inte drabbad själv men det skulle vara intressant att veta hur de har tänkt sig det hela. Någon som vet?
Gunilla
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:21.