![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Precis som med alla resmål ska man egentligen aldrig lyssna för mycket på det man läser och hör, utan åka dit och uppleva på plats! Jag har varit i Thailand ett par gånger och då reste vi runt väldigt mycket och valde att åka på måfå till platser vi valt ut i Lonely Planet.
Allt klyshor om "svenskparadis" och annat vi hört hemma krossades helt kan jag säga. På Koh Samui (som enligt ryktet ska vara fruktansvärt turistexploaterat) hittade vi en bungalow vid havet på en HELT öde strand - och då menar jag att vi nästan sov I havet - för 700 baht natten. Det var enkelt, men här fanns kylskåp och luftkonditionering. Rummet städades och parfymerades med jasmin varje dag. Vår närmaste granne var en palm. Under de tio dagar vi bodde där såg vi tre-fyra andra par på anläggningen. Visst, det var snudd på lågsäsong (februari) men ändå... Det var samma sak i Phuket, dit jag först VÄGRAT åka. En grekisk vän till oss (nåja till Herr Grek då) har en thailändsk fru därifrån och ivrigt försökt övertyga oss om att "det är som Rhodos, där finns massor av pärlor, lyssna inte på vad charteroffren säger". Vi reste dit och jag var skitjobbig, hade en väldigt negativ inställning... tills vi hamnade i Bang Tao (som jag tror Eva L pratar om). Vilket paradis!! Tror att det är precis likadant överallt i Thailand. Tar man sig tid och letar så finner man. Thailand är oslagbart när det gäller kultur (även om jag tyckte att Indien var ett strå vassare) och mat. Jag skulle kunna äta thaimat varje dag, även om Herr Grek efter två veckor började beklaga sig över att det var för mycket "coconut and bullshits" i maten. Ser fram emot att höra om dina upplevelser Ink! |
|
|