Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-07-06, 13:49
Kasper Kasper är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Hinner vi med båten?

Hej,

Jag hoppas att någon kan hjälpa mig att svara på om det är möjligt att hinna med 16.30-båten från Pireaus till Naxos om vi landar kl 13.35? Blue Star-båten 17.30 var fullbokad och nästa går inte förrän 19.45.

Jag förstår naturligtvis att det är svårt att svara på eftersom det finns mycket som kan gå fel med bagage osv men om vi utgår från att allt fungerar exemplariskt, tror ni att tre timmar räcker för att ta sig ut från flygplatsen och hinna med en buss (E95, var det så den hette?) ner till hamnen? Taxi är inte aktuellt då vi har en treåring med oss. Vi tänkte köpa båtbiljetterna via nätet innan. Någon som vet om man skriver ut biljetterna själv eller om man måste hämta ut dem någonstans?

Hoppas någon kan hjälpa oss för det är bråttom att boka båtbiljetter! Vi åker den 17 juli.

/Kasper
Svara med citat
Gammal 2009-07-06, 13:56
NaxosLottas avatar
NaxosLotta NaxosLotta är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008
Standard Sv: Hinner vi med båten?

Hej
Bussen tar max 1 timme o 15 minuter. Så ni hinner. Om allt funkar med flyg och bagage och sånt. Kolla med rederiet var ni ska hämta biljetterna.
Lycka till.
Lotta
Svara med citat
Gammal 2009-07-06, 13:56
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Nog har ni marginaler för att i god tid hinna med er färja.

Men, det är buss 96 som ni ska åka med. Det är kustbussen som ej passerar centrum i Athen. 96-an är flaggad "Pireus"

Att hämta ut förbeställda biljetter tar ej lång stund.Se bara till att ni har bokningsnummer och rederiets namn med er.

Arne
Svara med citat
Gammal 2009-07-06, 14:43
Kasper Kasper är inte uppkopplad

Tack för ditt snabba svar NaxosLotta!

Jag var inne på Hellenic Seaways hemsida och enligt dem kan man bl a hämta ut sina biljetter på deras kontor i hamnen eller inne i Piraeus. Det stod ingenting om att man kunde hämta ut dem på flygplatsen, där finns ju en resebyrå. Någon som vet om man kan hämta ut internet-bokade biljetter där? Någon som vet vad den resebyrån heter? Då kan man ju kanske boka via deras hemsida så att man hämtar ut där istället.

NaxosLotta eller ni andra: vet ni om man får tillbaka en del av biljettkostnaden om man missar sin båt?

/Kasper
Svara med citat
Gammal 2009-07-06, 15:38
Yak Yak är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Kasper Visa inlägg
Jag var inne på Hellenic Seaways hemsida och enligt dem kan man bl a hämta ut sina biljetter på deras kontor i hamnen eller inne i Piraeus. Det stod ingenting om att man kunde hämta ut dem på flygplatsen, där finns ju en resebyrå. Någon som vet om man kan hämta ut internet-bokade biljetter där? Någon som vet vad den resebyrån heter? Då kan man ju kanske boka via deras hemsida så att man hämtar ut där istället.

NaxosLotta eller ni andra: vet ni om man får tillbaka en del av biljettkostnaden om man missar sin båt?

/Kasper
Nej, du kan bara hämta ut "direktbokade" biljetter på rederiets egna kontor, dvs inne i Aten eller i Piraeus. Inte på flygplatsen.
Dock är det som Arne säger en ganska enkel procedur, in och visa upp lappen med bokningsnummer, damen/herren bakom disken knackar lite på sin data och skriver ut biljetten åt dig.
Den resebyrån som ligger på flygplatsen heter "Pacific travel", du måste boka via dem om du ska kunna hämta ut biljett där. Jag vet att kontaktuppgifter till denna postats många gånger tidigare här, prova sök. Annars har jag deras kort hemma.

Om du missar båten får du f ö inte tillbaka något, då är biljetten förverkad.
Svara med citat
Gammal 2009-07-06, 15:51
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Som Arne skriver, observera att busslinjen är X96. Tidtabell finns HÄR.

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2009-07-06, 18:36
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

En liten erinran bara!!!

Färdbiljetten måste i förväg inhandlas i den lilla kuren just vid busshållplatsen. Sedan vid ingång i bussen måste ni "Stämpla" biljetten i den lilla orange lådan ombord. Skulle Statens kontrollant komma ombord, och finner att ni icke stämplat biljetterna, då drabbas ni av en icke obetydlig kontrollavgift om 50€ per vuxen!!!

Arne
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:49.