![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej!
Märkte just att vi flyger från Chania till Aten just på Ochi-dagen den 28 oktober. Lite harmt, eftersom festligheterna kanske skulle ha varit mysigare i någon by på Kreta. Jag kom ju inte alls ihåg denna dag när jag bokade flyget. Hur som helst kommer vi till Aten tidigt på morgonen den här dagen. Frågan är hur detta firas i Aten? Jag har nämligen aldrig varit med om ochi-dagen, men har förstått att det är Greklands andra nationaldag. Någon som kan berätta något om firandet? P ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vi hade eftermiddagsflyg från Aten till Arlanda denna dag exakt ett år sedan, så vi hann inte vara med om firandet på kvällen (om man nu gör det). Dock såg vi den stora paraden med hundratals både små och stora skolelever i sina skoluniformer. Snacka om att hålla takten, fantastiskt!
![]() Har ni möjlighet att titta på paraden, gör det! Eleverna samlades vid en park i utkanten av Plaka (har ej till gång till stadskartan just nu) och paraderade mot parlamentet. Ivi |
|
|||
|
|||
![]()
Häftigt! Ja, den får vi inte missa! Vårt hotell i Aten ligger nära parken och parlamentet så jag hoppas vi ser "spektaklet". Säkerligen andra festligheter också
![]() P ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hittade denna beskrivning av Ochidagen.
"Traveling in Greece or Cyprus during October? On October 28th, expect to encounter parades and other celebrations commemorating Ochi Day, the anniversary of General Ioannis Metaxas' flat denial to the Italians' request for free passage to invade Greece. In October, 1940, Italy, backed by Hitler, wanted to occupy Greece; Metaxas simply responded "Ochi!" - "No!" in Greek. It was a "No!" that brought Greece into the war on the Allied side; for a time, Greece was Britain's only ally against Hitler. Greece not only did not give Mussolini's forces free passage, they seized the offensive and drove them back through most of Albania." Starkt gjort och väl värt att firas! ![]() Åsa |
|
||||
|
||||
![]()
Vartenda "stad, by" har parad, och mycket är stängt under dagen, Kvällen är det fest vid de flesta "torg" och man grillar och äter gott!
Camilla |
![]() |
|
|