Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Djur & Natur

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2008-06-07, 00:53
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Hjälp! Europas giftigaste orm?

Citat:
Det där är INTE en bild på Miloshuggorm. Den är brun-grön.
Jag trodde inte heller det först, men sedan fick jag se bilden på Stokholms Herpetologiska förenings hemsida och den är tagen av Leif Westrin som är en duktig och kunnig fotograf och herpetolog. (Se www.westrin.fotosidan.se/portfolios.htm och www.thamnophis.se ) Han vet med all säkerhet vad han fotar. De flesta Miloshuggormar jag sett på bild har varit ljusa i färgen, vita till ljusgråa, men det är säkert så att det kan variera ganska mycket. Det gäller ju många ormar.

Citat:
Alla ormar kan simma, men att de ofta håller till i vatten håller jag inte med om.
Nej alla ormar kan inte simma, men många arter kan det.
Det finns mer än 70 arter av havsormar. De flesta av dessa är anpassade till ett liv helt i vattnet.

Citat:
En av världens giftigaste ormar finns i vatten. Jag kommer inte ihåg vad den heter men den har ett nervgift som gör att man blir paralyserad på några få sekunder om man råkar bli biten. Jag har för mig att den finns i Sargassohavet
Sargassohavet? Då är det kanske ålar du tänkar på. Alla ålar föds ju där och börjar sitt liv med att simma från Sargassohavet till de olika floder och sjöar runt om i världen som de sedan lever i. Men det kan du prata med Yeassou om, det är hans expertområde!

Havsormarna lever i Indiska oceanen och Stilla havet runt Asiens, Oceaniens och Australiens kust. Den gulmagade havsormen är den enda som även förekommer utanför det området, vid östra Afrika och västra Sydamerika. Alla havsormar är giftiga och har ett starkt gift, vilket är nödvändigt eftersom de fångar kallblodiga byten som kräver starkare gift för att dö.
Den havsorm som räknas som den giftigaste är Randig havsorm (Laticauda colubrina). Men det där med sekunder är en myt. I och för sig så har bara ett fåtal personer blivit bitna av sådana ormar, men det har tagit cirka en halvtimma innan de känt symptomen. Därefter har det varierat mellan två minuter och två dagar innan de avlidit. Jag läste en gång om någon som fick motgift efter några timmar och överlevde.

Det finns landormar som inte har fullt så starkt gift, men som istället har desto mer gift och hugger sitt byte många gånger. De människor som råkar ut för sådant har lika liten chans att överleva. Kort sagt är de lika farliga, även om giftet inte är lika starkt. Inlandstaipanen räknas som den giftigaste av dem. Å andra sidan har det nästan inte skett några attacker mot människor av den, eftersom den lever i otillgänliga trakter och det är väldigt ovanligt att någon möter den.

Det finns också vanligare landormar med dödligt gift som inte är lika stakt men som på grund av att de är vanligare orsakar fler dödsfall än andra ormar. Dit hör till exempel brunormen.

Det finns också några arter är aggressiva, till exempel Russels huggorm som trots att den inte har lika starkt gift som en hel del andra ormar, är den orm som orsakar flest dödsfall, 6 000 per år.

Och så finns det ju de stora ”kramormarna” som orsakar en del dödsfall.

När man pratar om den eventuella fara som ormar utgör för människor är det med andra ord egentligen inte hur giftiga de är som är viktigast, utan hur stor risken är att bli skadad eller dödad av de olika ormarna.

Citat:
Jag har sett flera som varit 120 - 140 cm
Det är ju en sensation!!! Visserligen är den vanliga huggormen av någon anledning längre i Sverige än i andra länder, men svenska ormexperter har sällan sett några som varit längre än 80 cm, endast några enstaka som varit över 90 och de två längsta de sett och mätt var 104! Du kan ju rappotera att du har sett flera längre ormar än den samlade svenska ormexpertisen har gjort!

Citat:
programet presenterades som en dokumentär om en extremt giftig orm i Europa.
Programmet var seriöst och eftersom det inte finns några extremt giftiga ormar i Europa presenterades det inte så.

Citat:
För många år sedan hittade man en 8 METER lång Boa, eller Phyton (…) Den ingår ju inte i faunan i Grekland.
Nej men eryx jaculus, sandboan, finns i Grekland. Den gillar att ligga nedgrävd i sanden. I en bok jag brukar låna på biblioteket finns det en bild på den från en strand på Amorgos.

Citat:
Däremot så finns det Drakfisk i Grekland.
Hur har den kommit dit då? Det är ju en tropisk korallrevsfisk. Man har försökt plantera in den i västra Atlanten, faktiskt med gott resultat. Men i Medelhavet??? Men du kanske menar i akvarium?

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:32.