Citat:
Ursprungligen postat av sven.kriti
For å klare å få et bygg ferdig på et år eller kortere er det nødvendig å ha tilgang på alle resursene. I motsatt fall kan byggeperioden bli lang, flere år. Dette fremgår av alle de halvferdige husene som du ser rundt i deg greske landskapet!
|
Nu är det ju så att många av de utdragna hus byggena beror på att man låter "skeletten" stå och torka (andra för att man bygger vartefter man har pengar)! Med allt det vatten som finns i konstruktionen så är det absolut ingen dum idé. Att forsera fram ett bygge till att bli frärdigt på ett-två år är vansinnigt. Det får jag ofta höra här av byggarna, de skakar bara på huvudet när det skall gå fort. Jag har sett allt för många hus med fukt- och mögelskador som kommer krypandes efter många år i vissa fall och snabbt i vissa pga att huset inte fått stå och torka.
Jag känner flera byggingenjörer (från olika länder) och är det något som vi diskuterar så är det bygge och byggnasteknik ("gubben" är svensk husbyggare), det är ett kärt ämne.
Själv bor jag i ett över hundra år gammalt lerhus med ca 50 cm tjocka väggar,trägolv och till största delen träfönster, ingen isolering i taket. Det är det absolut varmaste hus jag bott i här vintertid. Då har jag bott i nybyggda hus efter senaste byggvarianten med golvvärme,isolering i tak väggar och golv m m. Oftast värmer jag bara upp detta med en kamin,blir det riktigt kallt tar jag till två oljeradiatorer. Tätar man bara fönster och dörrar och inte har stora springor överallt (som man ofta ser i äldre grekiska hus) så är det inte speciellt kostsamt eller arbetssamt att ha det varmt och skönt i ett gammalt grekiskt.