Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-11-15, 18:29
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Et lite hyggelig møte med det greske helsevesenet

Citat:
Ursprungligen postat av Zanét Visa inlägg
...när de sedan hörde att vi var boende i Sverige så var konflikten ett faktum...
Varför blev det en konflikt för att ni bor i Sverige? Svärmor bor ju i Grekland! Var det en konkurrensgrej kanske? Förstod de att ni hade högre krav?

Som väl är har jag själv aldrig behövt söka Grekisk sjukvård, men för ett tiotal år sedan lyckades min bäste vän köra av vägen med mopeden när vi var på Tinos. Detta resulterade i rejäla skrapsår på armar och ben, samt några knäckta revben. När vi kom till hotellet skickade ägaren polaren direkt till sjukstugan. Han fick åka själv med sin tjej, för jag skulle ta en öl på Terrassen. Vi är sådana.

Väl där fick han vänta 5 min så kom läkaren och tittade på honom. En sköterska fick tvätta av såren ordentligt och baddade dem sedan generöst med Jod. Det hade visst gjort ont... Sedan kom läkaren med en cigarett i mungipan och gav honom en stelkrapsspruta i de ädlare delarna.

För detta behövde de inte betala någonting! Sedan blev de hemkörda i Ambulansen! Via Apoteket. Där köptes lite tabletter som skulle mildra smärtan i revbenen. Och det gjorde de. Ca 30 min efter att de kommit hem, en dusch, en Whiskey och två tabletter senare kom han nerdansande på Terrassen som om inget hänt.... Han var väldigt glad...

Men jag kan tänka mig att det skiljer på sjukvården på öarna och städerna. Och i det här fallet så var det ju en "mindre" skada. Vid ett annat tillfälle höll en Grekisk kompis på att avlida för att helikoptern inte kom när han hade akut blindtarmsinflammation. Så det gäller väl att ha rätt problem på rätt ställe i Grekland...

Peter
Svara med citat
Gammal 2007-11-15, 18:45
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Varför blev det en konflikt för att ni bor i Sverige? Svärmor bor ju i Grekland! Var det en konkurrensgrej kanske? Förstod de att ni hade högre krav?
Tyvärr är det så att det är inte första gången som vi råkat ut för detta fenomen och nu talar jag om våra kontakter med myndigheter och sociala inrättningar.

Vi har uppfattningen att man inte frågar/ifrågasätter så mycket och vi är ju vana att ställa frågor och skaffa oss information. Svärmor fick en allvarlig genomgående axelfraktur och hade djävulskt ont och när man ville förflytta henne från en lägre säng till en högre genom att dra upp henne kunde vi inte stillatigande se på vad som försiggicks utan sambon sade ifrån på sitt modersmål men då hade de redan hört att vi talat svenska med varandra. Det räckte för att personalen, speciellt läkaren hävde ur sig att "Detta är inte Sverige utan Grekland" varpå sambon fick ett fullt förståeligt utbrott.

När vi sedan kontaktade hemvården i byn och de kom på besök för att se vad som kunde göras var det likadant. Återigen kom samma ordagranna ramsa som ovan och diskussionen blev avbruten innan den ens hade blivit påbörjad.

//Zanét
Svara med citat
Gammal 2007-11-15, 20:38
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Takk Peter, for din herlige historie fra Tinos!
Jeg ser det for meg
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:20.