Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-10-26, 19:33
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: facebook-fällan...

Om nu ett stort företag skulle vilja använda mina familjebilder på några reklampelare så skulle jag bli bra smickradAtt inte få betalt för den första publiseringen kan ju dock inbringa intäkter senare om nu någon blir upptäckt på detta vis...om man nu är intresserad av en fortsatt modellkarriär

Malin
Svara med citat
Gammal 2007-10-27, 13:05
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Om nu ett stort företag skulle vilja använda mina familjebilder på några reklampelare så skulle jag bli bra smickradAtt inte få betalt för den första publiseringen kan ju dock inbringa intäkter senare om nu någon blir upptäckt på detta vis...om man nu är intresserad av en fortsatt modellkarriär

Malin
Så kan man säkert se det men betänk att de använder bilder av ditt barn i reklam för en produkt eller ett företag vars värdegrund du inte alls delar. Behovet av integritet är ju också väldigt olika så jag förstår mer än väl den här familjens ilska.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-10-27, 13:53
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Man avsäger sig inte rättigheterna till sina bilder och texter när man lägger upp dem på FB. Man har kvar upphovsrätten/äganderätten till materialet och kan använda det precis som man vill, inklusive sälja det till vem man vill.

Det man gör är att man tillåter FB att använda det för ändamål som har anknytning till FB, men inte till något annat.

När man tar bort text, bilder eller annat från FB upphör denna tillåtelse och FB får inte längre använda det.

Så är det, allt annat är felaktiga uppgifter, oavsett var de kommer ifrån.

Denna typ av medlemsavtal är inte ovanliga i kommunitysammanhang. Detsamma gäller på andra internationella sajter till exempel MSN Spaces och även på populära svenska sajter som Fotosidan och Utsidan.

Detsamma gäller också om man skickar in en text eller bild till en tidning. Har man ingen annan överenskommelse med den så ger man tidningen rätt att obegränsat använda materialet på olika sätt som har anknytning till tidningen.

Riskerna med detta system har jag svårt att se. De allra flesta lägger inte ut några bilder eller texter som har något som helst kommersiellt värde eller har någon kvalité för att användas i reklamsammanhang.

Några enstaka personer med förhoppning att bli ”upptäckta” lägger däremot ut enstaka bilder och texter och hoppas att någon som så småningom vill betala för att få mer material ska se det.

Att bilder och texter, om de skulle ha tillräckligt god kvalité, blir stulna för kommersiellt syfte på andra sajter, till exempel på Kalimera, är en minst lika stor risk, vilket ju också minst en Kalimeraanvändare har erfarit.

Senast redigerad av Elisabet den 2007-10-27 klockan 13:57.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:41.