![]() |
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Easy, det var det som efterfrågades i tråden! Senast redigerad av Agda den 2007-07-31 klockan 13:10. |
|
||||
|
||||
![]()
Man kan ju göra som jag gör i Athen.
Jag brukar övernatta på Sofitel mitt emot flygplatsen rent och världens häftigaste frukostbuffé. Uffe |
|
||||
|
||||
![]()
Uffe - hur är priserna där?
|
|
||||
|
||||
![]()
Inte är det ngt lågprishotell.Lyxigt och väldigt rent och fint med morgontofflor och badrockar,och vilka sängar.
Vi övernattade där en natt 2005, betalade 230€ natten utan frukost. Frukosten gick på 20€ per pers. Men nån gång får man väl skämma bort sig. ![]() Anneli |
|
||||
|
||||
![]()
Acropolis View kan säkert vara värt att ta sig en titt på - läget ser lugnt och fint ut där strax söder om Akropolis och parallelt med den nya fina gågatan Dionisiou Areopagitou. Centralt och nära Akropolis metro-stationen måste det vara, men visst måste man väl vara inställd på att byta metro på en station? (I och för sig INGET problem!) Nära till området Thission där det finns flera goda matställen och lika mycket gångavstånd till det mesta som när man bor i Plaka - och betydligt tryggare område än omkring Omonia, där i alla fall inte jag vill bo!
Jag brukar säga att vi ska bo så att man känner att man kan gå ut ensam och äta om den andra skulle må dåligt - och omkring Omonia vill inte jag gå ut ensam, det är helt säkert! Sen tycker inte jag att frukosten bör ha någon större betydelse, blir jag inte mätt så finns det MASSOR av caféer på stan! Läget, renligheten, sängarnas kvalité, atmosfären hos personalen - det väger tyngst för oss. Och så har priset en betydelse förstås. |
|
||||
|
||||
![]()
Sofitel brukar ha helgspecial som är mycket billigare och frukost ingår.
Uffe |
|
|||
|
|||
![]()
Åker man tunnelbanan från Akropoli (som är närmaste stationen från Acropolis View) till flygplatsen så måste man byta vid Syntagma. Men det är som sagt inga problem, går hur smidigt som helst.
Området Thission som du nämnde Marianne känner jag inte till, men Acropolis View ligger väldigt nära Plaka och alla de restauranger som finns där. Tar inte många minuter att gå. Smultron |
|
|||
|
|||
![]()
Vart du än befinner dig i världen så skall man undvika i största möjliga mån att röra sig ute ensam på kvällar och nätter om man vill vara säker ( gäller även byhålor i sverige!)! Rån/överfallsrisken finns överallt, tror man något annat så är man bra blåögd.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Det finns ju inget behagligare än en ensam kvälls- eller nattpromenad. Risken för rån och överfall är i det närmaste obefintlig i många och stora områden i världen - fast självfallet kan man har otur och stöta på en galning var som helst. Men som sagt, tänker man så är det lika bra att säga godnatt för gott! |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Man skall inte gå omkring och vara rädd utan man skall vara medveten, det är en enorm skillnad! Tyvärr så krymper de områden allt mer där risken för rån är "närmast obefintlig". |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Som någon annan också skrev, så finns det ju risker att bli överfallen även i hemmet, så om man är så rädd för att leva, då kan man ju lika bra gräva ner sig med det samma. Men att vara förnuftig och välja de områden man själv känner sig trygg i är väl ändå det bästa val man kan göra. Att det sedan finns risker även när man går ut flera tillsammans, det läser vi ju om allt för ofta även här hemma, tyvärr! Marianne med två blå ögon, men inte blåögd ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag är absolut inte rädd för att leva eller rädd för "faror"! Jag skulle knappast varit ute och arbetat i krigshärjade länder om så var fallet! Men jag tycker att det är dumt att invagga sig i en falsk trygghet för att man rör sig i ett speciellt område tex. Det jag fick lära mig (i soldatlivet)var att "det oskyldigaste lilla barn kan skjuta dig i ryggen!" Jag skulle vara medveten om faran men inte rädd! Det är en enorm skillnad!
|
|
||||
|
||||
![]()
Men Agda, det är väl inte att invagga sig i falsk trygghet att välja lugna områden fram för områden som är direkt kända för kriminalitet, narko osv.
|
|
|||
|
|||
![]()
Jag vet inte hur jag skall förklara detta men gör ett försök:Jo på sätt och vis för att man "tror" att man är säkrare där och det vet "kriminella element" och gör sina raider där,även där finns det "kriminella". Jag tar ett exempel: jag körde buss helger och nätter i ett finare bostadsområde i Stockholm,ett sk lungt och säkert område. Ungdommarna som bodde i detta område (jag visste i stort sett var varenda en bodde) drog sig inte för att "dunka ner" ungdommar som inte bodde där. De hotade mig med allt möjligt bla stryk om de eller en kompis inte fick åka gratis m m.De hotade andra passagerare.
Förstår du nu vad jag menar? |
|
|||
|
|||
![]()
Hor ni inte av oss mer har p[ Kalimera sa klarade i inte overnattningen pa Amaryllis Inn
![]() Lissi o cbriss fran NAxos som oxa ar lugnt! |
|
|||
|
|||
![]()
Jag tror nog att vi får höra av dig Lissi!
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Också vi har överlevt ganska många nätter i Omonia området.
Det var visserligen ganska livat utanför ,men det störde inte oss..........´ Inte värre än nån annanstans i världen ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Vem har sagt nåt om att gilla??????
Vill man bara sova en natt billigt så..................... Anneli |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Är det någon som tänkt på att blotta närvaron av "normala" människor kanske har en lugnande inverkan på området! Man stör ju verksamheten. Då gör man ju en god gärning på sin semester också, inte så dumt! |
![]() |
|
|