![]() |
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Tsipras har inte köpt röster på det sättet. Han har efter valet tillsatt ett antal dugliga beslutsfattare på olika nivåer eftersom dom är medlemmar i hans parti, inte för att de lovat rösta på honom. År det inte så det sker i alla länder även vårt. Alla jag har pratat med de sista veckorna kan inte ha fel. Naturligtvis känner jag också bybor som normalt röstat på ND eller PASOK eller något annat parti men dom berättar ungefär detsamma om röstköp som jag. När jag dök upp på vårt kafé i söndagskväll med ett NEJ märke på skjortan trodde jag att en del skulle ge mig onda ögat, men nej. När jag frågade icke Syriza väljare varför de röstat NEJ eftersom jag antog att dom tidigare stödde ND fick jag svaret. Det räcker nu. Tsipras har ett stort folkligt stöd och dessutom som omröstningen visade också ett stort stöd i parlamentet. Enbart framtiden kan visa om han lyckas behålla sin popularitet och om han lyckas förändra Grekland till ett mer rättvist och bättre fungerande samhälle. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
👍 |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Inte försvar. Mer ett sätt att försöka förstå hur det kan ha gått till. Och ett sätt att försöka förstå hur ett system, helt olikt vårt eget, fungerar. Jamen det är klart att det kan vara moraliskt tvivelaktigt ändå. Och ja, det är klart att man ska bekämpa korruptionen. Men jag undar fortfarande vad reglerna säger om sånt här. Är det så att det skall tillsättas med folk från regerande parti? Frågan var alltså uppriktigt ställd. Sen är det klart att man i sådana fall skulle vilja veta varför det är på det sättet. |
|
||||
|
||||
![]()
När det gäller "generaldirektörerna" Naturligtvis måste regeringen tillsätta chefer som inte är i beroende ställning till de partier som tillsatte de tidigare. Ska du kunna förändra Grekland måste det till nya krafter inte bara i departementens ledning utan också på alla andra nyckelposter. Ja, kanske på alla nivåer. Traditionellt styrs inte departement här efter principen bäst för invånarna utan vad som är bäst för beslutsfattaren och/eller hans familj. Två små exempel: Den nya taverna får inte sina licenser eftersom beslutsfattarens kusin äger den taverna som idag ligger närmast.
Petra, på norra Lesvos får inte sin länge efterlängtade reguljära båt/färjeförbindelse till Turkiet får att någon i Mytelini känner sig hotad. För att komma tillrätta med detta måste det nya krafter till. Förhoppningsvis har regeringen valt rätt personer och personer som inte står i beroende ställning till någon annan än den nuvarande regeringen. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Det finns säkert en del tjänstemän på grekiska departement (liksom på svenska) som tillsätts politiskt. Ex vis politiska rådgivare till ministern, att de har samma politiska färg är naturligt. Jag är övertygad om att det inte gäller alla de här 13, hade det varit så hade belgaren inte gormat på det viset om saken. Tillägg: Claes, dina exempel på negativa effekter av nepotism och korruption är talande för hur det förhindrar tillväxt och utveckling i ett samhälle. Senast redigerad av laero den 2015-07-10 klockan 16:32. |
|
|||
|
|||
![]()
The New Athenian:
The referendum was never intended to happen, or truly to give the Greeks a chance to reject austerity. And most voters seem to have known this. They fully understood that they would suffer austerity either way, so they decided to use the referendum as a symbolic “up yours” to Merkel. Now we are back to business, on the basis of the same document. But Tsipras thinks he may now make it palatable by enriching it in three ways: a) by extending it to a three-year financing period, b) by accompanying it with a 35bn euro development package from the European Commission, c) by accompanying it with a rescheduling of Greek debt. The International Monetary Fund has said that Greece needs a 20-year grace period followed by a 40-year repayment schedule. It currently has a 7-year grace period followed by a 16-year repayment period. If Tsipras brings the rescheduling home, he will have fixed the biggest problem of the bailout. |
|
||||
|
||||
![]()
Dom har fått så många chanser nu så nu får det räcka och ett utträde ur eurozonen under en 5 års period är vad dom behöver. Den grekiska regeringen är inte trovärdig inom EU tyvärr med alla deras fjantande. Först åker han hem och ordnar till en folk omröstning och uppmanar till att folk ska rösta nej för att veckan efter komma med ett snarlikt förslag till EU och på toppen av allt så ber han Frankrike om hjälp till att formulera det hela det rimmar väldigt väldigt illa i allas öron. Visst vi älskar Grekland mm men det mäste få ett slut och det gör det bara om dom får lämna euron under en prövotid på 5 år som nu diskuteras.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Men vad gäller boende finns nog utrymme för en prishöjning. Nu har jag bara "min" standard, dvs enklare pensionat, att gå efter. Men det kan inte finnas många länder i Europa där jag kan bo så fint för så lite pengar. Försök i Italien, till exempel. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
/Netwolf |
|
||||
|
||||
![]()
Verkligen? Jag har alltid uppfattat Grekland som särklassigt, nu när man inte ens behöver nöja sig med två sängar med träramar och naken glödlampa längre, utan det finns jättefint möblerade studios för nån femma-tia mer än vad träramarna kostade. Boendet är verkligen jättebilligt.
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|