![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Men alltså, nu har vi sett att, trots drastiska åtgärdspaket till Grekland så har de inte hjälpt nämnvärt.
Vi vet alla att den del av befolkningen som var de längst ned på samhällsstegen blev de som drabbades hårdast först när åtgärdspaketen sattes in. Nu har det spridit sig till medelklassen. Man har reagerat från människorättsorganisationer på att Trojkan och den tidigare regeringen inte lyckats se till grundläggande mänskliga rättigheter för befolkningen då de gjort åtstramningarna (dock ska det sägas att Samaras faktiskt försökte, redan på sin tid, protestera mot att befolkningen drabbats för hårt men helt utan resultat). Arbetslösheten är skyhög, tillväxten i landet kommer inte igång så länge statsskulden är så stor. Syriza har velat göra åtstramningar och komma åt de verkliga bovarna i skattesmitningsjoxet (de rika). Detta har avfärdats från Trojkan i ett av de förslag som Tsipras lade fram förrförra veckan. Många av de välutbildade har rymt landet för länge sedan. Många höginkomsttagare har placerat sina sparpengar utomlands och det är svårt att komma åt deras skatteskulder. IMF har t.o.m gått ut i en offentligt publicerad artikel och erkänt att man inte såg skadan åtgärdsprogrammen skulle göra på Grekland och hur hårt den grekiska befolkningen skulle drabbas. Skuldnedskrivningar på önskemål om 30% (önskemål från Syriza) har avvisats av Trojkan. Samtidigt vet varenda kotte nu att Grekland aldrig kommer kunna betala sina skulder. Ovanstående är bara en liten del av allt det som visar på att Åtgärdspaketen inte fungerat som de ska. Privata stränder, stora hamnar etc etc säljs till ryska och kinesiska ägare. Ska man då fortsätta göra så så innebär ju det i längden att tillväxten i landet blir ännu mer omöjlig än vad den redan är. Hur menar ni som då hävdar att detta ska fortsätta att det ska hjälpa landet på fötter. Menar ni att man ska fortsätta suga ut den del av en befolkning som redan lever i armod för att få in sina usla slantar? Om ett koncept inte fungerar så måste det förändras. Syriza vill omförhandla åtgärdspaketen med Trojkan, är inte det bra då? De vill spara in på den del av befolkningen som kommit undan. Är det fel då menar ni? (För inte kan det väl vara som så att det faktum att det är ett vänsterparti som skrämmer och detta ligger till grunden för allt motstånd) Jag får hela tiden känslan av att det är Trojkans väg or the high way i allt detta. Har landet i sig inget alls att säga till om. De som är de som drabbats värst av besparingspaketen. (Så en sak angående folkomröstningen. Den har ju många i tråden hävdat att den utförts på fel sätt och att man därför kan ifrågasätta den. Men Högsta Domstolen i Grekland bedömde att den inte gick emot den grekiska konstitutionen innan den genomfördes.) Senast redigerad av Thira den 2015-07-07 klockan 07:50. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Greklands problem är att tidigare regeringar mer förhalade än att verkligen påbörja avtalade årgärder, hade man gjort det direkt hade negativa effekter för befolkningen troligen blivit mindre. Trots detta så fanns det tecken på att det började vända. För ett år sedan visade man en svag tillväxt i BNP. Turistbranchen blomstrade. Skatteintäkterna ökade. Primära statsbudgeten visade ett litet överskott och förtroende för grekisk ekonomi växte (vilket visade sig i att staten på nytt kunde låna på finansmarknaderna till hyfsade räntor). Fram till dess tror jag att räddningspaketet ihop med Eurogruppen/IMF hade kunnat funka. Sedan kom det olycksaliga nyvalet, med Syriza vid makten har alla små tecken till ljusning åter vänts till katastrofsiffror. Nu verkar det väldigt osäkert om det är möjligt att vända detta utan att göra landet statsbankrutt och införa egen valuta. Angående folkomröstningen: Den var ok rent juridisk enligt grekiska HD, men kan ändå kritiseras på många vis. Om de röstat ja så fanns inte det alternativet längre på bordet. Alternativen var otydliga iom att man lovade att behålla euron även vid ett nej. Kan man ta ställning till en så komplicerad fråga på en vecka? Hinner ens röstberättigade att fixa resa till vallokalen med så kort varsel? Utlystes möjligen folkomröstningen för att styrande ville rädda sitt eget skinn etc etc. ? Senast redigerad av laero den 2015-07-07 klockan 09:17. |
|
|||
|
|||
![]()
Mycket läsvärd artikel i dag i SvD Näringsliv
www.svd.se>absurt-att-tvinga-det-grekiska-folket-pa-kna |
|
|||
|
|||
![]()
Få se om jag får in den klickbara länken från SvDs artikel i Näringsliv i dag
/Lena http://www.svd.se/absurt-att-tvinga-...-folket-pa-kna |
|
|||
|
|||
![]()
Möcke bra artikel. Som vanligt, får man väl säja, när det gäller Lindvall. Säja vad man vill om SvD, men när det gäller ekonomiska journalister så har dom allt flera som jag tycker är klart läsvärda (Cervenka också ofta mycket intressant). Min mening, alltså.
Jag är på! (om tio år ska man väl ändå ha fått råd att gå i pension, hoppas jag...) |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Masse |
|
|||
|
|||
![]()
Nu finns så många bra länkar i denna tråd så det går inte att hålla ordning på om denna har lagts ut...förlåt om det är en dublett.
![]() http://www.etc.se/utrikes/9-snabba-f...reklandskrisen Lissi |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Jag startade detta med följande i en tidigare tråd: ...men jag sätter en 100-lapp på att euron finns kvar som en välmående valuta om 10 år med samtliga länder kvar (utom möjligen Grekland) Om jag tar mig friheten att bestämma reglerna: Enligt Masses förslag bjuder förloraren/förlorarna vinnaren/vinnarna på ouzo-meze. Enligt Charleston's förslag sker "prisutdelning" i anslutning till match på Borås Arena där vi får nöjet att se "di gule eleganterna" live. (Vi hoppas att vi lever och har hälsan om 10 år) Vi får stryka ordet "välmående" ur vadet, det ger utrymme för subjektiva bedömningar. Vadet gäller alltså om samtliga nuvarande euroländer har kvar euron som sin valuta 2025-07-01. (Grekland räknas inte då de troligen kommer att lämna inom kort). Ursäkta detta interna OT-inlägg Senast redigerad av laero den 2015-07-07 klockan 12:55. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Masse |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
I det sammanhang som beskrivs, dvs. den viktiga historien, är ju den grekiska nationen (liksom andra) en pjäs i ett stort för att säga gigantiskt ekonomiskt spel. Hade fiskaren Nikkos fått alla korten på bordet innan spelet drog igång, alltså på vilket sätt han kommer att bli berörd utifrån olika scenarier - hans levnadssituation - är jag övertygad om att han uttalat ett tydligt - nej. Varför riskera att bli beskylld för korrupt, skattesmitare, lat, en ekonomisk belastning för Grekland och Europa och inte minst - rycka undan sina egna barns drömmar och tro på en god framtid? Jag tror att han i grunden förstått och förstår att människan är det viktigaste "kapitalet". Men som sagt - läs länken! |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|