![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Kikh! Kan jag ha missat ett alfa, fast jag läste så noga?
Letade efter BIPGIN (min tolkning) i affärer, på andra tavernor, utan att hitta en endaste en. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag bara totalälskar Retsina när jag är i Grekland. Hemma i Sverige är det inte lika märkvärdigt...
|
|
||||
|
||||
![]()
Raki är väl en grekisk variant av Vinjak, slivovitz och annat druvrestdestilat som tas tillvara på bästa sätt. Raki, precis som Zlivovits är härlig men grov och oborstad i smaken. Smakar lite finkel och lite åt fotogenhållet. En ganska manlig karraktär.
Fick precis en speciell Ouzo efter maten här i Parga som var kryddad åt viol,rosenhållet. Eftersmaken påminde lite om Läkerol. Vi hittade ett jättegott rosévin från Boutari med den grekiska druvan ??? börjar den inte på Mos...? Vädigt gott i värmen och passade bra som allmän måltidsdryck. Kyparna sade också att det var ett bra val vi gjorde och det var verkligen gott. |
|
||||
|
||||
![]()
Menar du moscatel som används till de söta Malaga-vinerna?
|
|
||||
|
||||
![]()
Hurra för Wikipedia, där kan man lära sig om allt, även retsina.
Jag kände en gång en gammal man i Ano Liosa, Aten, som samlade kåda=retsina till någon vinfabrikant. Det fanns en stor tunna på hans gård med kåda i ,som luktade jättegott, men jag vet inte hur han gjorde för att utvinna kådan. (Nu åkte mitt huvud tillbaka till 1968 eller nåt. Ålderstecken?) |
|
||||
|
||||
![]()
Nej, inte muscat som har en väldigt blommig kryddig karaktär.
Den jag tänker på heter Moscophilero och påminner väl lite om Muscat. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Dock har vi de senaste åren allt oftare stött på tavernor som inte har retsina. Förklaringen påstår de vara att grekerna själva inte längre i så stor omfattning väljer det, utan hellre annat vitt vin. ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hej.
Snart dax för njutning ![]() Retsina och en Grekisksallad. |
|
||||
|
||||
![]()
[QUOTE=Peter;209709]Det stämmer. Grekerna själva dricker inte så mycket Retsina längre. De dricker "Krasi Aspro" dvs vanligt vitt vin ofta lokalt tillverkat. Retsina har blivit "turistdricka"...
![]() Jag upplever det som att greker (kretensare) dricker en hel del retsina , i synnerhet på Söndagar då många går ut och äter sen lunch ihop. Där vi brukar äta grekisk BBQ och dit det nästan bara går lokalbefolkning så har jag sett att det flödar retsina men även vitt byvin och Mythos. Och så bjuder man gärna andra sällskap man känner på dryck ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
//Kikh |
|
||||
|
||||
![]()
Ja det finns många välmarinerade levrar på Kreta. Ibland undrar jag hur de överlever men det gör de kanske inte längre. Den tidigare sunda livsstilen som kretensarna blivit extra kända för med perfekt medelhavsmat mycket grönsaker och frukt samt lite lagom med vin har många tyvärr lämnat.
Eva |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() //Kikh |
|
||||
|
||||
![]()
Ja tyvärr särskilt om den blandas med starkare saker.
Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Aj fan! Ja då får det bli till att dricka alkoholen ren i fortsättningen då
![]() //Kikh |
|
|||
|
|||
![]()
SKÅL!!
|
|
||||
|
||||
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hörde jag någon som sa SKÅL?!
Skål! ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Skål på er själva tjejer! Ikväll blev det Ouzo och mezedes på verandan ![]() //Kikh |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|