![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
I Grekland tar jag gärna en kall öl till lunch. På Naxos där jag var - nu i maj - drack jag en Virgin ... så hette ölen. BIPGIN - fast med gamma.
![]() För mig var det en nyhet, kanske inte för andra ? Den gav i alla fall mersmak ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Kikh! Kanske Rakomelo är ett alternativ - till jul - för dem som inte gillar glögg.
Själv dricker jag det mesta ... och när jag tänker efter så hade jag en rejäl knippe med kanelstänger med mig hem från Naxos. ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Metaxan är ett måste, tyvärr brukar jag snåla med stjärnorna. Brukar även beställa en kupa efter maten.
Ganska lik brandyn i Spanien, helt enkelt lokal "cognac", och stjärnsystemet är väl den samma?? ![]() Tyvärr så är priserna på starkvaror betydligt dyrare i Grekland än i Spanien. (kanske tur ändå? ![]() I Madrid i våras fick jag en väl tilltagen brandy på den lokala baren för 1,40 €. I Grekland har jag fått pröjsa uppåt 5€ för halva den kupan. |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, visst är det väl njutbart att avrunda en god middag med en kupa Metaxa! På mitt stamställe på Santorini brukar kyparen alltid komma med en rejäl 5-stjärnig "on the house"...
Vad gäller Retsina har jag för mig att detta med kådan är en kvarleva från antiken när man använde kåda till att försluta amfororna - kanske det även har en viss konserverande effekt(?) på vinet. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Rakomelo funkar året om, även om man har en kanelstång i flaskan, varm som kall. Glögg gör jag egen svensk men det finns ett vin här som smakar aningen glögg - jag kommer bara inte på vad det heter ![]() //Kikh |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() //Kikh |
|
||||
|
||||
![]()
Kikh! Kan jag ha missat ett alfa, fast jag läste så noga?
Letade efter BIPGIN (min tolkning) i affärer, på andra tavernor, utan att hitta en endaste en. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hurra för Wikipedia, där kan man lära sig om allt, även retsina.
Jag kände en gång en gammal man i Ano Liosa, Aten, som samlade kåda=retsina till någon vinfabrikant. Det fanns en stor tunna på hans gård med kåda i ,som luktade jättegott, men jag vet inte hur han gjorde för att utvinna kådan. (Nu åkte mitt huvud tillbaka till 1968 eller nåt. Ålderstecken?) |
![]() |
|
|