Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-05-17, 13:13
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005
Standard Sv: Väderrapport

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Vill man äta lunch nere i hamnen bör man mer än tidigare undvika vänstra sidan. Jag pratade med ett gäng norrmän som blivit rejält blåsta härom kvällen. Gå upp i gränderna före hamnen och sök reda på lilla To Steki, en ypperlig kretensk taverna där jag äter så ofta jag kan.
Vill ni absolut äta i hamnen så håll till vänster.
Höger-vänster-höger, nej förresten vänster???
// Helén
Svara med citat
Gammal 2010-05-17, 23:06
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Höger-vänster-höger, nej förresten vänster???
// Helén

Tack Hellen! Det är svårt för en råkommunist att skriva annat . Höger ska det ju vara. Håll till höger när ni kommer ner på strandpromenaden.
Jag inser att det blir mycket tokigt och felstavat om jag skriver när jag kommit hem från jobbet. Hjärnan är liksom inte med mitt i natten längre - ens när jag är nykter.

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2010-05-20, 21:44
Millies avatar
Millie Millie är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005

Hallå Kicki!
Saknar din trevliga väderrapport + lite annat småsnack!
/Kerstin
Svara med citat
Gammal 2010-05-20, 21:52
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Millie Visa inlägg
Hallå Kicki!
Saknar din trevliga väderrapport + lite annat småsnack!
/Kerstin
Det finns nog inget trevlig väderrapport att lämna, blåsigt och kallt är väl inget Kikh vill förmedla
// Helén
Svara med citat
Gammal 2010-05-21, 01:31
Kikhs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Det finns nog inget trevlig väderrapport att lämna, blåsigt och kallt är väl inget Kikh vill förmedla
// Helén

Det hade du rätt i Helén Närmare en vecka med stormvindar, kastbyar och stickig sand är inte mycket att prata om. Kvällarna har varit kyliga och jag plockade fram mina vinterstövlar idag. Självklart vände det då och jag har doftat blöt ko hela kvällen...

Ikväll hade vi +19 och svag vind i Agia Marina, närmare stan och betydligt senare stod det +17. Strax efter midnatt kom en lätt regnskur och morgondagen spår regn. Nu vet vi som bor här att det allra oftast regnar i bergen vid den här årstiden, men det kommer säkert att vara mulet över veckoslutet. Spendera dagen med utflykter är mitt råd, eller gör en "grek". Dvs. Hitta en mysig vattentät taverna och stanna där med mat och dryck hela dagen!

På måndag ska det bli strålande sol och upp emot 40 grader har jag bestämt - jag har en av mina få lediga dagar då och vill stifta närmare bekantskap med stranden i Kalamaki Det får gärna vara varmare - jag har inget emot en svalkande öl eller femton - fast jyckarna kanske klagar då...

Nu är vi trötta på vindar och vinter, vi vill ha glada och positiva turister, korta kjolar och T-shirts, härliga söndagar på strandbaren och massor med pengar i butikskassorna! Jag kan bara minnas att jag frusit i maj en enda gång på 19 år, och det räckte! Varför kallas det "global uppvärmning" om man måste ha långkalsonger på sig mitt i sommaren på Kreta?

Nu ska jag fira min älskade Kostas som har namnsdag idag, den 21/5. Grekerna firar namnsdagen istället för födelsedagen, så de kan dela på notan Idag är det Kostas (Konstantinos), Konstantina (Dina, Kostoula) och Eleni som splittar på räkningen.

Grattis till Kostas och min dotter Eleni!!!

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2010-05-21, 06:51
Kermit Kermit är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Trevligt eller inte trevligt med ny väderrapport beror på hur man ser det. Hursomhelst börjar vi bli ordentligt oroliga för vädret nu när det bara är 22 dagar kvar tills vi åker. Vi vill ju ha sol och värme och leva som typiska turister. Hoppas Ni hade en trevlig kväll med namnsdagsbarnet och att ni inte frös allt för mycket. Ser fram emot nya varma rapporter.

Lojse
Svara med citat
Gammal 2010-05-21, 09:19
Kikhs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Kermit Visa inlägg
... Vi vill ju ha sol och värme och leva som typiska turister... Lojse
Leva som turister kan ni göra utan större åthävor än en varm tröja och lite tålamod. Det ser fortfarande ut som om folk blir rejält bruna, och även kvällstid ser jag tunna klänningar och shorts på turisterna. Klart det är bättre om det är varmt och soligt, jag förespråkar Saharavärme året om för egen del Det är jag som är frusen av mig, men så jobbar vi ju för öppna dörrar och står stilla många timmar. Jag skulle nog gnälla betydligt mindre om jag kunde sätta mig i lä och dricka paraplydrinkar

Mycke hinner hända på 22 dagar och även Kreta kommer att få sin sommar.

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2010-05-21, 09:20
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Ni kan vara lugna om inte något väldigt onormalt inträffar kommer det att vara riktig sommar i Grekland om 22 dagar.

Eva
Svara med citat
Gammal 2010-05-21, 10:02
charmangle charmangle är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2010

Citat:
Ursprungligen postat av Kermit Visa inlägg
Trevligt eller inte trevligt med ny väderrapport beror på hur man ser det. Hursomhelst börjar vi bli ordentligt oroliga för vädret nu när det bara är 22 dagar kvar tills vi åker. Vi vill ju ha sol och värme och leva som typiska turister. Hoppas Ni hade en trevlig kväll med namnsdagsbarnet och att ni inte frös allt för mycket. Ser fram emot nya varma rapporter.

Lojse
Kan inte annat än säga samma sak! Oron börjar göra sig påminnd, vanligen åker jag i september/oktober, detta är mitt första besök i grekland under försommaren.

Förresten tusen tack för denna perfekta Väderleksrapport, har också försökt hitta något vettigt verktyg för att luska ut vädret i Grekland. Men en liverapport från den som bor där är oslagbart.

Vi anländer på Rhodos den 9:e juni, det är bara att hoppas på lite 30+ grader då med något så när jämnt väder under dagarna/nätterna.

/Nicholas
Svara med citat
Gammal 2010-05-21, 10:15
Kikhs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av charmangle Visa inlägg
Vi anländer på Rhodos den 9:e juni, det är bara att hoppas på lite 30+ grader då med något så när jämnt väder under dagarna/nätterna. /Nicholas
Glöm inte att min värderrapport är lokal för Chaniakusten, jag har små möjligheter att påverka eller spå vädret för Rodos

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2010-05-21, 13:21
Ingerp Ingerp är inte uppkopplad

Åh, vad känner att vi valde rätt vecka att åka till Kreta!

Förra veckan var ju mestadels strålande, solig o varm. Sedan vi kom hem, i lördags, har det vart sol och runt 25 grader dagtid. Hundarna ligger mest i en flämtande hög i skuggan. Bara en sak jag saknar, badbattnet! Ja några andra grejer med förstås... //Inger
Svara med citat
Gammal 2010-05-21, 16:01
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

...och här hällregnar det , ett stort åskväder med slagregn drog förbi bort mot Turkiet! Det fortsätter att regna, fast i makligare takt..det är inte vanligt vid denna tid på året---
Svara med citat
Gammal 2010-05-21, 16:26
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Då har vi samma väder Såg att det blir stabilare där i mitten av veckan, så det är säkert fint och varmt när vi kommer

Riitta
Svara med citat
Gammal 2010-05-26, 06:52
Tossan Tossan är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Hej hopp!

Vädret på semesterorten man skall till e alltid intressant så det är kul att följa inläggen Vi skall ner till Kreta om 11 dagar och min undran är, vad är det för temp i vattnet nu??? Hinner det bli någolunda varmt i vattnet om nu vädret stabiliserar sig sista veckan.

Ha det bästit att Kalimerare

Tossan
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:23.