Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-05-16, 14:42
Ingerp Ingerp är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005
Standard Sv: Väderrapport

Tack för en trevlig pratstund i torsdagskväll Kikh!

Nu sitter vi här hemma igen, som tur var hade vädergudarna bestämt sig för att möta oss med fint väder när vi kom hem igår!

När vi gick ut till planet vid två-tiden igår var det så hett så man höll på att storkna o inte blev det bättre i planet. Elagregatet som skulle hjälpa till vid start av maskinen havererade! Likaså gjorde agregat nr 2! Då var det inte svalt o skönt i kabinen vill jag lova. Pga blåsten skumpade det dessutom rejält innan vi kom upp i höjd.

Kan förstå att poolbaren måste vart ett trevligt alternativ jämfört med stranden.

Ha det bra! /Inger
Svara med citat
Gammal 2010-05-16, 23:21
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Ingerp Visa inlägg
Tack för en trevlig pratstund i torsdagskväll Kikh!...
Ha det bra! /Inger
Inger var det, ber om ursäkt för namnförväxligen! Tack själv, det var trevligt att träffa dig. Tyvärr var jag rätt förvirrad mitt i öppningsstöket, chefen hade gett mig två dagar men drog ner det till en halv. Nu är jag igång och butiken ser så trevlig ut i vitt och grekiskt blått. Idag hade jag bara svenska kunder, så priserna är nog helt okej

Var rädda om er och välkomna tillbaks snart.

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2010-05-17, 09:09

Tackar, sitter redan o kollar efter ny resa, medan maken säger att vi INTE ska boka nåt redan nu! Tanken är ju slutet september-början oktober så han har rätt, vi behöver nog inte ha sååå bråttom...

Nästa gång ska jag titta lite mer på vad som finns i butiken, gick ju in för den såg lockande ut, men det blev mest babbel för hela slanten istället

Ha det gott! //Inger
Svara med citat
Gammal 2010-05-17, 09:16
Kikhs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Ingerp Visa inlägg
Tackar, sitter redan o kollar efter ny resa, medan maken säger att vi INTE ska boka nåt redan nu! Tanken är ju slutet september-början oktober så han har rätt, vi behöver nog inte ha sååå bråttom... //Inger
Maken har rätt, månadsskiftet september-oktober är en perfekt tid att besöka Kreta på. Havet är rejält uppvärmt, den värsta hettan har lagt sig och turisterna är färre. Om ni hittar billiga flygstolar kan jag rekommendera billiga studios i Agia Marina. Då slipper ni "magväskklädda" strippor på stranden

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2010-05-17, 10:09

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Om ni hittar billiga flygstolar kan jag rekommendera billiga studios i Agia Marina. Då slipper ni "magväskklädda" strippor på stranden

//Kikh
Ja tack! Låter som en mycket bra plan! Vi har tidigare fått tag på riktigt billiga flygstolar till Rhodos i början oktober, så visst ska man ha is i magen o inte boka redan nu, bara för man så gärna vill ha något på lut!

Vi återkommer till dig för tips, när vi har bestämt datum för resan! Måste försäkra oss om hundvakt till våra tjejer också, så mycket hänger på det! //Inger
Svara med citat
Gammal 2010-05-17, 10:48
Kikhs avatar

Vinden som överfallit Chaniakusten är fortfarande lika ihärdig som en grekisk extremist. 13,8-17,1 sekundmeter har jag översatt från 7 beaufort, det är styv kuling det!

Temperaturen håller mellan 17 och 25 grader enligt vår vädersajt och vädret beräknas hålla i sig även imorgon. Det lät väl proffsigt? Nu behöver jag bara en sjysst bikini så är jag redo för TV

Havstemeraturen har sjunkit pg a underströmmarna så poolbad/bar är att rekommendera. För allergiker kan den kringyrande sanden och dammet vara besvärligt.

Trots den till synes bistra väderleken är det härligt i solen om man sätter sig i lä. I lä kan man sitta länge och fukta strupen, läsa en bok eller prata med greker om livet i Chania. Har man riktig tur kanske man skymtar en Teletubby!

Nu till en rejäl lunchmeny.
En grek tar allra oftast in flera små rätter på tavernan (undantagit Gyros, då ter en äkta grek in två...)Till smårätterna ska det vara en sallad och bröd att doppa i olivoljan. Smör är för turister
Den grekiska salladen som alla äter är alltså tänkt som ett komplement till måltiden, inte en huvudrätt.
En flaska vatten måste finnas på bordet, även om den oftast står orörd kvar, och en karaff av husets hemgjorda vin. Fråga efter Spitiko Krasi, som finns i vitt eller rött. Precis som med Raki kan kvalitén variera men det är alltid drickbart.
Stoppa kniven i fickan, skjut undan assietterna som ändå är tänkta för brödet, och hugg in på rätterna med bara gaffeln. Har ni kvinnligt sällskap kan hon förskära maten i lämpliga bitar. Försök inte att lägga för er på en egen tallrik, här delar man på allt.

Så, nu ser ni ut som om ni bodde här på riktigt!

Kali orexi! Var försiktiga med rödvinet, det är starkt

//Kikh
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:47.