Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Admiralas hörna

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-09-28, 22:19
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009
Standard Sv: ... men maten var ikke god

Admirala, tack, för många bra råd!

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
"

Jag skulle önska att den grekiska serveringspersonalen tog sig bättre tid att förklara sin mattradition för nya och ovana gäster. Jag har nästan aldrig sett det hända, tror jag.
.
Detta har jag också undrat över, varför verkar grekerna helt ointresserade av att hjälpa till ? Det är inte många gånger som vi har fått hjälp med att välja, men när vi fått det så brukar det bli väldigt bra.
Det behövs inga långa utläggningar. Det hade inte heller varit dumt med någon fråga eller liten ledtråd, när man uppenbarligen beställer lite tokigt.
För oss är det ofta dessutom en överraskning om det hör någon potatis eller ris till de rätterna vi har beställt.
Gammal 2009-09-29, 16:51
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Vilma Visa inlägg
För oss är det ofta dessutom en överraskning om det hör någon potatis eller ris till de rätterna vi har beställt.
Ofta är det en negativ överraskning tycker jag, för det är ju få rätter där det faktiskt hör hemma

Kul att du också upptäckt att det blir jättebra när man får lite vägledning. Visst, "kunden har alltid rätt" osv. Men det är ju så lite som behövs. När två gäster beställer varsin moussaka skulle ju servitören kunna säga "vad tror ni om att dela en moussaka och sen komplettera med några smårätter, så som vi greker brukar göra?"

Restaurangen skulle ju inte förlora på det. Två varmrätter a 7€ blir ju mindre än 6 smårätter a 4.50€.
Gammal 2009-10-02, 10:22
Stinabs avatar
Stinab Stinab är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

... och jag sitter och tittar längtansfullt på borden som dignar av olika tallrikar med spännande rätter på! Tyvärr är inte min man så "våglig" med maten och vill helst hålla sig till "köttabiten" ...
Jag försöker variera mig med några smårätter, sallad o s v men det blir oftast alldeles för mycket mat för en person. Gott är det i alla fall! Ofta är det också så att när han väl smakar något av "mitt" så kommer gaffeln flaxande flera gånger!
Jag ska nog få ordning på honom ha, ha

Hälsningar
Stinab
Gammal 2009-10-02, 11:37
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Vilma Visa inlägg
Detta har jag också undrat över, varför verkar grekerna helt ointresserade av att hjälpa till ?
Jeg tror ikke de er uinteressert. Kan det heller ha med å gjøre at de ikke skjønner at det å sette sammen et måltid på gresk vis er fremmed for oss? Iallfall har jeg flere greske venner som nesten ikke tror meg når jeg forteller at "deres" måte å spise på er helt ukjent for oss i Norge. Så når turistene bestiller f.eks. to greske salater til forrett og to entrecoter til hovedrett, tror vel servitøren det er slik de vil ha det, og synes kanskje det virker uhøflig å foreslå noe annet. Antakelig er han jo også vant til at det er slik turistene spiser sin mat.

Helt motsatt (en hendelse jeg kanskje har nevnt før):
Sju grekere var på tur til Stavanger, og skulle spise sin første lunsj på en ganske folkelig restaurant. De bestillte sin mat, noen forretter og noen hovedretter, og da maten (forrettene) kom, spurte de om ikke servitøren bare kunne sette dem midt på bordet, og så kunne alle ta litt av hvert. Men det ville ikke den norske servitøren gå med på! Og grekerne forsto selvsagt ikke hvorfor det skulle være så vanskelig. (Det burde det jo heller ikke være.)
Gammal 2009-10-02, 16:09
Rasmuss avatar
Rasmus Rasmus är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

En skribent vid namn Björn af Kleen i gratistidningen Metro hänvisar bland annat till Kalimera (!) i nedanstående artikel.
Tyvärr tycks hans efternamn gälla förståndet och/eller kunskapen vad gäller grekisk mat, men det får väl närmast tas som ett praktexempel på att han inte upptäckt vad grekisk mat egentligen är...

R

http://www.metro.se/2009/10/01/12273...sdel-for-ouzo/
Gammal 2009-10-02, 18:50
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Matekspert. Jajamensann.
Hadde denne Björn af Kleen opptrådt med e-postadresse burde vi sendt ham en link til denne tråden
Gammal 2009-10-03, 18:58
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Tja. Vad ska man säga? Smaken är ju delad och alla kan ju inte älska Grekisk mat. Jag måste erkänna att det tog mig många år att hitta saker jag tycker om. Salladen gick ju fort. Likaså Saganaki och Red Snapper... Men sedan tog det rätt många år innan jag hittade "rätt". Alla dessa ugnsrätter som lagas långsamt.... Mmmm...

Men Björn "Kleen om huvudet" borde kanske tillbringa lite mer tid i Grekland, och äta Grekisk mat på plats, i stället för att bedömma den på en krog i Stockholm.... Det blir liksom en bedömning av maten på den krogen. Inte av Grekisk mat.

Men han ser rätt ung ut. Låt oss se vad han skriver om 20 år...? När han förhoppningsvis varit lite mer i Grekland och kan göra en mer nyanserad bedömning av Grekisk mat...

Säger han som fortfarande vägrar äta bläckfisk.....
Gammal 2009-10-03, 19:51
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Det ÄR ju en recension på krogen han har gjort. Inte ett reportage om grekisk mat.
Gammal 2009-10-03, 21:49
Elisabets avatar

För att en krogrecension ska vara läsvärd krävs en personlig uppfattning om maten på krogen och en förmåga att skriva så att läsaren läser till sista punkten, och det har han ju uppenbarligen lyckats med.

Hans kunskaper om grekisk mat säger recensionen ingenting om. Däremot tycks han ha en annan uppfattning om grekisk mat än några av dem som skriver här i forumet. Och så är det ju uppenbart att han inte tyckte att maten på krogen var särskilt bra.
Gammal 2009-10-04, 09:40
Elisabets avatar

Hans poäng är ju att han menar att svenskens kärlek till grekisk mat är påstådd och villkorad. Det är inget annat han egentligen vill säga, förutom huvudsyftet med recensionen, att han tyckte maten på krogen var medioker. Jag tycker han har lyckats skriva en ovanligt trevlig krogrecension, de är ju annars vanligen inte speciellt värda att läsa.

Grejen med skörbjugg är ju en kritik mot de ensidiga menyer som ju faktiskt finns på många tavernor i Grekland. Men att man skulle få vitaminbrist av att bara äta den maten är ju svammel, de är ju ofta rika på grönsaker. Det skrev han förmodligen mest för att spetsa till det lite och hålla läsarens intresse uppe. Att en skribent gör så må man tycka vad man vill om, men det är ett vanligt drag, ibland nödvändigt för att behålla läsaren till sista punkten (inte minst i krogrecensioner som ju annars i sig är rätt tråkiga).

Efter två veckor i Grekland kan man ju också tycka att han borde ha upptäckt att det finns annan mat än den som står på menyerna – och andra tavernor som har andra menyer. Fast här är vi ju tillbaka på det som sagts tidigare, att grekerna inte är särskilt bra på att berätta att de har annat att erbjuda, och hur ska man då veta det om man är en ovan greklandsresenär?

Å andra sidan, att han skrev så här betyder inte nödvändigtvis att han inte vet att det finns annan mat i Grekland. Ibland går syftet att få till en utstickande recension före behovet att läsaren får veta vad skribenten faktiskt vet och inte vet. Så funkar det i den världen, och det är därför jag menar att recensionen egentligen inte säger någonting om hans kunskaper om grekisk mat.

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:14.