![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Helt enkelt därför att jag tycker det är intressantare att, på ett forum som detta, ta del av vad ni andra har bildat er för uppfattning om Greklands möjligheter med Syrizaregeringen. Att bara slänga länkar med åsikter från professorer och proffstyckare, ur olika läger, på varandra intresserar mig föga. Vi lever i demokratier där vi har rätt att ha åsikter och att framföra dessa utan att vara elit eller ha 100-tals universitetspoäng. Vill jag läsa debattartiklar om Greklands problem (och det vill jag
![]() Men eftersom du tydligen underkänner åsikter från en "vanlig dödlig" så kan jag också bidra med ett citat (hämtat från Svd näringsliv 16/2). I en tysk radiointervju förklarade Tysklands finansminister Wolfgang Schäuble bara timmar före möter att han ”tycker synd om grekerna”. – De har valt en regering som för närvarande beter sig tämligen oansvarigt, sa Schäuble och efterlyste ett konkret program för tillväxt och stärkt konkurrenskraft. – Grekland var på god väg innan den nya regeringen tog över och förklarade att den inte längre ville fortsätta på den vägen. I stället skäller de nu ut alla som hjälpt dem under de senaste åren, fräste den tyska finansministern. (Jag är medveten om att Schäuble kanske är den mest avskydde personen i Grekland och att han inte har nån större fanclub på kalimera heller. Men en sak är säker; man är ingen nationalekonomisk duvunge om man blir finansminister i Europas största ekonomi. Oavsett vad man tycker om honom är hans åsikter relevanta iom att han är med i gänget som bestämmer) Sen Admirala, en grej till. Du tillskriver mig att sakna/mangle empati. Lägg ner den debattmetoden. Du har ingen aning om vad jag har för förhållande till Grekland och grekerna. Den misär Syriza kan ställa till med om de driver fram ett euro-utträde och statsbankrutt i detta läge oroar mig ärligt. |
|
|