handdator

Visa fullständig version : Några olikheter och en likhet


Ylva A
2016-03-16, 13:39
Här kommer några jämförande iakttagelser mellan våra ”hemländers” innevånare.

På vår resa mot hemstaden i december bubblade det av liv på flygplatsen i Heraklion tidigt på morgonen. Det var livliga samtal, glada ansikten och visat intresse för andra resenärer. På kvällskvisten på Arlanda vid väntandet på försenat plan mot Östersund, var det tystnaden som rådde. Det var böjda nackar på 100-talet människor, som enbart visade intresse för att knappa på sina telefoner. Det var inga samtal, bara tystnad, tystnad. Inte ens samtal mellan partners. Jag får väl göra dubbelkoll på väg ned till Kreta i april.

Väl på hemmaplan hade vi några samtal med ett par i huset bredvid vårt. ”Nu har vi bott här i över 5 år och tycker att det är så trevligt att samspråka med er. Vi kanske ska ses?”, sade grannarna. Vi kom överens om, att vi skulle ringa varandra efter helgerna och att det skulle vara enkel samvaro utan mat. Det var jag som tog kontakt och vi kom överens om dag, tid, ost och vin. Kvällen innan ringde kvinnan och sa att de inte kunde komma. ”Har ni blivit krassliga”, blev min fråga. ”Nej, vi är bortbjudna på annat håll”, blev svaret. Vad säger man då? Jag tror jag sa: ”Livet är långt, det kanske passar bättre en annan gång”. Men så långt är inte mitt! Risken för ”tvåsamhet” och ”ensamhet” känns stor i dagens Sverige. På Kreta behövs oftast ingen inbjudan. Man tittar in och blir bjuden på kaffe, om man vill ha! Hellre lycklig i ett land med social förmåga än i ett land, där man stänger in sig i sin egen lägenhet eller i sin egen kropp!

På Kreta hälsar man på varandra, om man känner igen varandra och frågar dessutom hur man mår. Här blir man glad, om någon hälsar, när man är utomhus. På gymmet är det däremot trevliga gummor och gubbar!

En annan granne ställde denna fråga under ett samtal i solens sken: ”Var handlar ni någonstans”? Spontant blev svaret: ”Vi tar bilen och storhandlar på Lidl eller Willys en gång i veckan och går till närbutiken, när vi glömt något”. ”Vi gynnar alltid närbutiken”, sa grannen. När vi 20 minuter senare kom in på COOP, för att köpa böcker på bokrean, stötte vi ihop med grannen. Kundvagnen var fylld med matvaror. Ingen köptrohet mot närbutiken hos honom heller. Det samma skedde i vår kretensiska by. Närbutiken, som öppnade 60 m från vårt hus, är numera stängd. Varken vi eller byborna storhandlade där, eftersom priserna var så mycket högre än i byns andra supermarket.

/ Jannis

Monica P
2016-03-16, 16:43
Det där känner jag igen! Inte från min uppväxt, för då fungerade fortfarande grannskapet efter lantlig tradition. Vi låste aldrig. Några damer var kända som skvallriga, och det hände att min mamma gick upp på vinden för att komma undan dem. Men det fanns en basal trygghet där, som jag fattade först som vuxen i stadsmiljö.

Måtte det inte ändras för mycket här i Grekland!

Netwolf
2016-03-16, 17:24
...för då fungerade fortfarande grannskapet efter lantlig tradition. Vi låste aldrig.
Ja, det kommer jag ihåg från när man var liten. På landet var det annorlunda. Folk klampade bara rätt in. Plötsligt stod det bara nån i köket och då var det bara att plocka fram kaffehurran.:D
Låste gjorde man aldrig. Jo, om man skulle resa bort. Men då hängde man nyckel på en krok brevid dörren, utifall nån skulle behöva komma in! :p flabb_flab Undra vad försäkringsbolagen sagt om det idag?

/Netwolf

Kajja
2016-03-16, 17:29
Ja, det kommer jag ihåg från när man var liten. På landet var det annorlunda. Folk klampade bara rätt in. Plötsligt stod det bara nån i köket och då var det bara att plocka fram kaffehurran.:D
Låste gjorde man aldrig. Jo, om man skulle resa bort. Men då hängde man nyckel på en krok brevid dörren, utifall nån skulle behöva komma in! :p flabb_flab Undra vad försäkringsbolagen sagt om det idag?

/Netwolf

flabb_flabflabb_flab...Och undrar hur länge nyckeln skulle hänga kvar outnyttjad idag?!😨

Monica P
2016-03-16, 17:31
Mamma sa: man låser inte för tjuven utan för ärligt folk (så att de inte skulle känna sig generade om de gick in och ingen var hemma.) Nyckeln låg förstås under trasmattan.

Katitzi
2016-03-16, 18:47
Jo visst har Sverige blivit "kallt"!:(
Men vissa undantag finns, tex. på vår lilla gata i vår lilla stad. Många har bott här i 30 år eller mer. Med ett antal av grannarna har vi nära kontakt. Våra barn har vuxit upp på gatan och vi har haft mycket trevligt och roligt tillsammans.
Med våra närmaste grannar har vi varandras nycklar och hjälper varandra med post, blomvattning och katter mm. när vi reser bort.

Just nu är några i Dubai och i april ska vi passa katten åt grannarna på andra sidan när de åker till Kanarieöarna.
Gissa vilka som passar vår katt och post under våra resor?:D;)

Katitzi:)

Ylva A
2016-03-18, 09:19
Hej! Det är inte bara jag, som upptäckt att Sverige blivit kallare. Ulf Elving har gjort iakttagelsen att folk hälsar allt mindre på varandra. Ev. beroende på att de inte hinner lyfta huvudet från telefonen. I morgonTV idag var det ett inslag med Ulf som huvudperson. Råd till alla: Var mer social och hälsa på varandra!
Hej mycket hej / Jannis

Thira
2016-03-18, 10:00
Jag tror inte Sverige blivi kallare. Jag tror snarare att det alltid har funnits en skillnad i sociala koder mellan respektive kulturer. I Sverige har vi en väldigt stor respekt (kanske rädsla för att komma för nära och bli alltför personlig på alltför kort tid?) för den personliga integriteten, man ska inte tränga sig på, inte lägga sig i osv. Och det är inte så positivt alltid då det gör oss väldigt distanserade?
(Skriver frågetecken eftersom jag inte sitter på några tvärsäkra sanningar om saken och eftersom det naturligtvis också varierar utifrån individ till individ.)
Och faktiskt, det kan låta lustigt, men klimatet. KLIMATET! Haha alltså kolla på somrarna hur vi kastar av oss kläderna och blir ett öppnare, gladare och mer pratsamt folk. Om höstarna och vintrarna; Inkurade, påbylsade och mer slutna.
Solen med alla dess vitaminer behöver vi mer av här i Sverige. Den jäkla vintern är vår ursäkt tycker jag. Eller åtminstone en del av den ;)
Fram för AD-droppar åt hela svenska folket om vintrarna. Även oss vuxna, tror de kan funka som rena rama lyckopillret för många då.

Kalimera
2016-03-18, 10:36
På Kreta hälsar man på varandra, om man känner igen varandra och frågar dessutom hur man mår. Här blir man glad, om någon hälsar, när man är utomhus.Där jag bor hälsar de flesta på varandra, och jag pratar med ganska många människor varje dag. Men det kanske beror på att jag bor på en ö, precis om Kreta är. :)

Ia Löfquist
2016-05-05, 18:08
När jag vandrar i Skåne hälsar folk på landet, men så snart jag närmar mig en större ort eller stad är det slut på hälsandet. Och sommargäster hälsar inte alltid på landsbygden. Kan det där med att hälsa eller inte vara ett "stadsfenomen", tro?