Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-01-12, 21:01
Hofmans avatar
Hofman Hofman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 7
Standard Karpathos i augusti?

Funderar på att åka till Karpathos någon gång i mitten av augusti,
har aldrig varit på Karpathos, men det verkar vara en intressant ö,
undrar dock över en del saker.

1: Hur är stränderna i Pigadia och Amopi? Har tidigare varit på bland annat Skiathos, går stränderna överhuvudtaget att jämföra med t.ex. banana Beach? eller är de ens i klass med Megali Ammos?

2: Hur är airtours som researrangör? Varför så mycket billigare än apollo?

3: Boende, har någon bott på Ladis, Fani eller Pantheon? Hur är lägenheterna, området osv.

4: Är det någonting man absolut inte får missa när man besöker Karpathos?

Väntar på svar!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-01-12, 22:29
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Karpathos i augusti?

Citat:
Ursprungligen postat av Hofman
Hur är stränderna i Pigadia och Amopi?
Stranden i Pigadia är okej men inte mer. Första biten är det fin sand men tätt med solstolar. Längst bort, ca 3 km från stan (tror jag, kanske något mindre) är det fint igen. Amopi har jättefina stränder, men med mycket folk under större delen av säsongen.
Citat:
Har tidigare varit på bland annat Skiathos, går stränderna överhuvudtaget att jämföra med t.ex. banana Beach?
Nej. De finaste stränderna på Skiathos har ingen motsvarighet i Grekland, enligt många inte i hela Europa. Koukounaries har ju till och med en gång utsetts till VÄRLDENS tredje bästa strand.

Citat:
eller är de ens i klass med Megali Ammos?
Jodå, Amopi är betydligt bättre. Till Lefkos har jag inte varit men den uppfattning jag har fått från andra som varit där är att det är mycket fina sandstränder även där.

Citat:
Är det någonting man absolut inte får missa när man besöker Karpathos?
MASSOR!! Olymbos, och de vackra stränderna på östra kusten. Taverna under the Trees och de små byarna i bergen ovanför Pigadia och längre norrut.

Läs gamla trådar och resebrev, det finns mycket skrivet om Karpathos här i forumet!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-01-12, 22:43
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: Karpathos i augusti?

Citat:
Ursprungligen postat av Hofman Visa inlägg

3: Boende, har någon bott på Ladis, Fani eller Pantheon? Hur är lägenheterna, området osv.

Hej! Jag bodde på Ladis i september -06. Där är tyst och lugnt, stora rum, ganska enkelt, men helt ok. Ägaren syntes till bara vid ankomst och avresa, f.ö. bestod personalen bara av den bulgariska städerskan. Det tar ungefär 15 - 20 min. att promenera in till staden. Det är inte långt till musiktavernan Pelagos, vilket ju är en klar fördel.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-01-13, 12:01
Stefulainen Stefulainen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 177
Standard Sv: Karpathos i augusti?

Funderar själv(a) på att besöka den avlånga ön i början av augusti, borde inte vara brist på värme då i alla fall, senast var det +38 :-)

Stranden i Amopi är att föredra framom stranden i Pigadia. Pigadias strand är ok, men inte så barnvänlig. Amopis strand/stränder är ganska långgrunda och de två dagar vi spenderat där har det varit ganska sparsamt - nästan inga - vågor.

>4: Är det någonting man absolut inte får missa när man besöker Karpathos?
Beror på vad man gillar. Olympos säger väl de flesta att man bör besöka. Själv skulle jag rekommendera att man hyr ett fortskaffningsmedel och utforskar ön på egen hand - insuper geografin och naturen :-)
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-01-28, 13:03
Hofmans avatar
Hofman Hofman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 7
Standard Sv: Karpathos i augusti?

Nu är resan bokad,
Karpathos den 11 augusti med Airtours (Pantheon i Pigadia).
Läste någonstans att man kunde gå genom en olivlund från Pigadia till Amopi, stämmer det? och isåfall, kan man hyra cykel och cykla dit, eller är det kanske för bergigt?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-01-30, 17:30
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Karpathos i augusti?

Vi gick över berget från Pigadia till Amopi. Det är möjligt att man kan göra alternativa vägval så att man går genom en olivlund någon del av vägen, men jag kan inte påminna mig att jag såg någon. Möjligen i så fall när man närmar sig Amopi, där vad det något slags odlingar.

Det är en promenad på ca 7 km (om jag minns rätt) med vacker utsikt åt båda hållen. Särskilt härligt är det förståss när kommer över berget och börjar se havet!

Däremot är själva omgivningen där man går inte speciellt fin. Först går man uppåt och ut genom byn och sedan efter kanske en kilometer viker man av från vägen och upp mot berget. När asfalten slutar tar sand över, marken är torr och det växer inga träd förrän närmare Amopi. Ingen skugga och inget vatten i flera kilometer med andra ord - men om man bara har det med sig så är det en härlig promenad. Fast i augusti blir det nog väldigt hett att gå där.

Cykla? Nja, det skulle jag inte göra. Först är det ganska brant uppåt och sedan bara sand.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-01-30, 22:45
Kakris avatar
Kakri Kakri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Larvik
Inlägg: 17
Standard Sv: Karpathos i augusti?

Hei :-)
Jeg har kun vært på Karpathos i begynnelsen av august, men det blåser bestandig der, så det går helt sikkert bra. Kan absolutt anbefale Fani. Bodde der i fjor, og skal bo der i år også. Se www.travelboys.net Så til strendene.... Amopi er kjempefin. Det er også flere av de andre strendene. Bystranden er ok men ikke mer enn det. Da er Megali Ammos på Skiathos mye bedre. Til sist: GOD TUR!!!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-02-05, 17:34
Hofmans avatar
Hofman Hofman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 7
Standard Sv: Karpathos i augusti?

Okej,
Kanske får bli buss till Amopi då då,
Känns lite långt att gå om det är varmt
(vilket det antagligen är i Augusti)

Fina bilder på länken,
känns som att man vet lite om hur det ser ut nu!

Känns som en evightet till augusti nu...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-02-05, 18:51
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Karpathos i augusti?

I Amopi finns både sandstränder och stränder med småsten, jag föredrar det sistnämnda. Ta bussen tidigt från stan, ät lunch på Golden Beach, snorkla på stenstränderna. Klart, fint vatten, inga vågor. Längst bort lille pyttelilla Lakki Beach, favoriten. Köp badskor, så kan du gå i vattnet som Esther Williams och fnissa åt andra som ajar och ojar sig ner...

Apela Beach har fått pris (år 2003?) för finaste strand... Amopi räckte för mig, tyckte nästan bättre om den...

Du får en härlig semester!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT