Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-11-29, 09:53
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Athosutställning i Helsingfors

I senaste numret av Athenvännernas "Hellenika" finns en artikel angående en pågående utställning "Athos - Klosterliv på Det Heliga Berget" på Konstmuseet Tennispalatset i centrala Helsingfors.

Länk till Konstmuseet: http://www.taidemuseo.hel.fi/svenska...ram/athos.html

Finland är för övrigt det allra första land efter Grekland, som fått till stånd ett samarbete med nio av Athosklostren och detta samarbete har slutligen lett till den nu pågående utställningen.

Finska ortodoxa kyrkan omfattas av drygt 1% av befolkningen och har även officiell status i Finland - som enda land i EU jämte Grekland och Cypern.

//Zanét
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-11-29, 11:03
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Athosutställning i Helsingfors

Citat:
Ursprungligen postat av Zanét Visa inlägg
ortodoxa kyrkan (...)har även officiell status i Finland - som enda land i EU jämte Grekland och Cypern.
Den största officiella ortodoxa kyrkan är ju den Ryska. Den är också den ortodoxa kyrka som idag antagligen har högst status i sitt land.

Ortodoxa kyrkan är ju stor i de flesta länder i östra Europa och jag tror att den är officiell även i länder som Bulgarien, Rumänien, Serbien, Bosnien- Hercegovina, Montenegro, Makedonien, Ukraina, Vitryssland, Moldavien, Kazakstan, Georgien och kanske något mer. Har dock inte kollat om det stämmer.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-11-29, 11:26
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Athosutställning i Helsingfors

Jag har inte gjort någon källkritisk granskning av artikelns innehåll och blev själv förvånad över raderna om den finska ortodoxa kyrkan. Artikeln är skriven av Ulf Abel och återfinns i tidskriften Hellenika nr4/2006.
Mer utförlig information bör ju rubr kyrkas sajt innehålla för den som är intresserad:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Finska_ortodoxa_kyrkan
http://www.ort.fi/sv/kyrkan_av_idag.php

//Zanét
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-11-29, 17:49
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Athosutställning i Helsingfors

Citat:
Ursprungligen postat av Zanét Visa inlägg
I senaste numret av Athenvännernas "Hellenika" finns en artikel angående en pågående utställning "Athos - Klosterliv på Det Heliga Berget" på Konstmuseet Tennispalatset i centrala Helsingfors.

Länk till Konstmuseet: http://www.taidemuseo.hel.fi/svenska...ram/athos.html

//Zanét
Såg just att utställningen pågår till 21:a januari. Alltså kan jag se den, då jag besöker Helsingfors veckan efter jul! Toppen Tack för tipset Zanét!

Ivi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-11-29, 20:40
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Athosutställning i Helsingfors

Citat:
Ursprungligen postat av Zanét
Finska ortodoxa kyrkan omfattas av drygt 1% av befolkningen och har även officiell status i Finland - som enda land i EU jämte Grekland och Cypern.
Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Ortodoxa kyrkan är ju stor i de flesta länder i östra Europa och jag tror att den är officiell även i länder som Bulgarien, Rumänien, Serbien, Bosnien- Hercegovina, Montenegro, Makedonien, Ukraina, Vitryssland, Moldavien, Kazakstan, Georgien och kanske något mer. Har dock inte kollat om det stämmer.
Zanét skriver att Finland är det enda land i EU förutom Grekland och Cypern och de länder Elisabet nämner är ju inte med i EU. Så det här var inte så konstigt som det lät.

Ruby
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-11-29, 21:30
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Athosutställning i Helsingfors

Citat:
Ursprungligen postat av Ruby Visa inlägg
Zanét skriver att Finland är det enda land i EU förutom Grekland och Cypern och de länder Elisabet nämner är ju inte med i EU. Så det här var inte så konstigt som det lät.
Vad du märker ord

Seriöst, självklart är det så, jag läste Europa...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT