![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag började som stammis på en ö, rotade mig, knöt ordentliga vänskapsband osv. Men efter 12 resor hade jag kommit FÖR nära. Jag fick större del av släktfejder, illvilja, byskvaller och konkurrens än jag ville ha. Dessutom kände jag mig inte riktigt fri, jag upptäckte att jag hade övertagit mina grekiska vänners lojaliteter resp illojaliteter. "Där kan jag inte äta för de är i fejd med mina kompisar". Så då släppte jag taget och började åka runt. I dag har jag bekanta och vänner lite här och var men är mer uppmärksam så att jag inte fastnar i lojalitetsfällan igen. Jag odlar vänskap men agerar mer självständigt än jag gjorde tidigare. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Lissi ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
[quote=Hasse]JAtt göra bekantskaper av olika karaktär, som flera skriver här - är inget jag prioriterar. Möten med människor på plats är förstås givande ................Jag vill inte vara som ett "kardborrband". Jag vill bara vara besökare och betraktare
En utfordring (?) at temaet tas opp her . Hilsen Malou, betrakter, turist, reisende - primært en bekjent selv om man gjerne kalles 'venn' om man vender tilbake en eller tre ganger til samme sted. Som ikke vil involveres i lokale intriger og skjulte agendaer på den enkelte øy. En av flere grunner til ikke å snø inne dersom det stilles krav til lojalitet på ulike (irrasjonelle) plan - selv om man altså kun er en bekjent. Senast redigerad av malou den 2006-10-15 klockan 04:09. |
|
||||
|
||||
![]()
Kravet att äta på samma ställe känner jag väl igen. Besökte Rethymnon ganska många gånger under 90-talet och blev vid ett tillfälle rejält utskälld av en grek som inte fattade varför jag varit där en hel vecka utan att äta hos honom. Blev så att jag ibland undvek att gå förbi vissa ställen eftersom jag gärna ville variera mig och upptäcka nya ställen. Hade så dels mina gamla favoriter, nya bra ställen, tavernor med gamla bekanta och några pliktställen som bara inte gick att undvika. När sedan dottern jobbat några säsonger tillkom dessa tavernor som tack och lov hade riktigt bra mat.
![]() Eva ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Förresten: jag har inget emot det här heller:
Citat:
Fast vänskap kallar jag det inte. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]()
Först tänkte jag inte ens bry mej om den här trådens "utveckling" men jag kan inte låte bli att kommentera...........
![]() Varför är det så infekterat, varför får man inte "fastna" för en plats i VÄRLDEN ![]() Det är ju vi återvändarna som gör valet....ni/du behöver ju inte göra något som är mot din vilja...Eller ![]() Jag bara tänkte....... ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Den här tråden är delad från Karpathostråden.
inkfish/moderator |
|
||||
|
||||
![]()
Ja visst förstod jag att du uttryckte dig tillspetsat. Du förstår säkert också att det jag skrev inte var någon argumentation emot dig, utan det viktiga i det jag skrev är hur naivt jag tycker många skandinaver verkar uppfatta grekernas vänliga och välkomnande sätt.
|
|
||||
|
||||
![]()
Naiva skandinaver? Har rest en del både inom och utom Sverige. Kan i ala fall konstatera att alla näringsidkare är ute efter mina peningar. Sedan är det sättet de försöker få tag i dem. Har alltid upplevt att grekerna gör det på det bästa sättet. De gör det på samma sätt som några kan be en person fara till ett hett ställe och vederbörande är tacksam för detta. Således kan jag bara konstatera att det handlar om ett vänligt bemötande. Att sedan andra relationer kan spela in är bara att konstatera. Har jobbat som inköpare på ett större företag och känner problemen. Ibland kan fatiskt riktig änskap uppstå genom affärer. Det gäller bara att hålla isär de olika sakerna.
Chras |
|
||||
|
||||
![]()
Jag skulle faktiskt hellre vara naiv skandinav än att misstänka alla för att försöka lura mig bara för att de är greker (eller rättare sagt inte är svenska). Jag tycker jag ser såna människor på resorna också - såna som hela tiden tror att de just blivit lurade.
Sånt gör mig förbaskad för i Grekland finns det ingen anledning. |
|
||||
|
||||
![]()
Suck nu känns det som om jag blir missförstådd hur jag än uttrycker mig
![]() Jag har uppfattningen att alla näringsidkare överallt vill ha och behöver kundernas pengar och att grekerna gör det på bästa sätt. Jag känner mig inte lurad av det och jag vet att vänskapsband kan knytas genom affärskontakter. Det jag tycker är naivt är när turister tycks tro att de är speciellt utvalda som vänner bara för att de välkomnas tillbaka vänligt och omhuldande av grekiska taverna- och hotellägare. För mig är grunderna för verklig vänskap något helt annat. Jag har uppfattningen att det även är så för grekerna och att grekerna visar verklig vänskap på annat sätt. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Är kanske naiv.....
men tror ändå på riktig vänskap efter det bemötandet och omtanken jag fick när jag satt med mitt brutna ben på min kära favoritö och även sen jag kom hem. Lissa (har aldrig känt några måsten vad mat,dryck,hotell o båt beträffar på alla dessa år) |
![]() |
|
|