Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-10-14, 14:09
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Karpathos..

Citat:
Det finns ju så många andra Ö-ar i Grekland, och "snöa" in sig på en enda Ö.... de e väl lite insnöat !!!
Upp till var och en, skulle jag snarare säga.

Jag började som stammis på en ö, rotade mig, knöt ordentliga vänskapsband osv. Men efter 12 resor hade jag kommit FÖR nära. Jag fick större del av släktfejder, illvilja, byskvaller och konkurrens än jag ville ha.

Dessutom kände jag mig inte riktigt fri, jag upptäckte att jag hade övertagit mina grekiska vänners lojaliteter resp illojaliteter. "Där kan jag inte äta för de är i fejd med mina kompisar".

Så då släppte jag taget och började åka runt. I dag har jag bekanta och vänner lite här och var men är mer uppmärksam så att jag inte fastnar i lojalitetsfällan igen. Jag odlar vänskap men agerar mer självständigt än jag gjorde tidigare.
Svara med citat
Gammal 2006-10-14, 14:55
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Jag började som stammis på en ö, rotade mig, knöt ordentliga vänskapsband osv. Men efter 12 resor hade jag kommit FÖR nära. Jag fick större del av släktfejder, illvilja, byskvaller och konkurrens än jag ville ha.
...och jag tror jag vet vilken ö det var men tiger som muren!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2006-10-14, 21:59
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi
...och jag tror jag vet vilken ö det var men tiger som muren!
Jadå, det vet du. Fast det finns nog inte mer av det där på den ön än nån annanstans, jag var bara så nära inpå att jag såg det.
Svara med citat
Gammal 2006-10-15, 03:52
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

[quote=Hasse]JAtt göra bekantskaper av olika karaktär, som flera skriver här - är inget jag prioriterar. Möten med människor på plats är förstås givande ................Jag vill inte vara som ett "kardborrband". Jag vill bara vara besökare och betraktare

En utfordring (?) at temaet tas opp her .
Hilsen Malou, betrakter, turist, reisende - primært en bekjent selv om man gjerne kalles 'venn' om man vender tilbake en eller tre ganger til samme sted. Som ikke vil involveres i lokale intriger og skjulte agendaer på den enkelte øy. En av flere grunner til ikke å snø inne dersom det stilles krav til lojalitet på ulike (irrasjonelle) plan - selv om man altså kun er en bekjent.

Senast redigerad av malou den 2006-10-15 klockan 04:09.
Svara med citat
Gammal 2006-10-15, 09:51
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Kravet att äta på samma ställe känner jag väl igen. Besökte Rethymnon ganska många gånger under 90-talet och blev vid ett tillfälle rejält utskälld av en grek som inte fattade varför jag varit där en hel vecka utan att äta hos honom. Blev så att jag ibland undvek att gå förbi vissa ställen eftersom jag gärna ville variera mig och upptäcka nya ställen. Hade så dels mina gamla favoriter, nya bra ställen, tavernor med gamla bekanta och några pliktställen som bara inte gick att undvika. När sedan dottern jobbat några säsonger tillkom dessa tavernor som tack och lov hade riktigt bra mat.

Eva
Svara med citat
Gammal 2006-10-15, 13:30
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Att tavernaägare, hotellägare och butiksägare kallar en vän för att man återkommer må man tycka är roligt, men det är i alla fall för mig inte alls samma sak som riktig vänskap.
Där håller jag med dig. Efter att den första fascinationen över att "oj, jag sitter hemma hos en Äkta Grek" gått över så uppstår ju vänskap snarare efter precis samma kriterier som här hemma. Man hittar nåt gemensamt och bygger vidare på det.
Svara med citat
Gammal 2006-10-15, 13:39
inkfishs avatar

Förresten: jag har inget emot det här heller:

Citat:
Att tavernaägare, hotellägare och butiksägare kallar en vän för att man återkommer må man tycka är roligt, men det är i alla fall för mig inte alls samma sak som riktig vänskap.
Jag har inget emot att hotell- och tavernaägare känner igen mig och lägger ner lite extra tid på att jag ska trivas. Även om det är för att jag ska komma tillbaka så får jag ju bra service och trevligt småprat medan jag faktiskt är där.

Fast vänskap kallar jag det inte.
Svara med citat
Gammal 2006-10-15, 14:24
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Jag har inget emot att hotell- och tavernaägare känner igen mig och lägger ner lite extra tid på att jag ska trivas. Även om det är för att jag ska komma tillbaka så får jag ju bra service och trevligt småprat medan jag faktiskt är där.

Fast vänskap kallar jag det inte.
Tror nog vi är överens. Jag tycker också om att bli igenkänd och välkomnad med stora famnen, men som sagt grunden till sådant vänligt bemötande av hotell- och tavernaägare och deras familjer är för mig inte alls samma sak som vänskap.
Svara med citat
Gammal 2006-10-15, 15:09
Lisbeth K Lisbeth K är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Först tänkte jag inte ens bry mej om den här trådens "utveckling" men jag kan inte låte bli att kommentera...........
Varför är det så infekterat, varför får man inte "fastna" för en plats i VÄRLDEN
Det är ju vi återvändarna som gör valet....ni/du behöver ju inte göra något som är mot din vilja...Eller
Jag bara tänkte.......
Svara med citat
Gammal 2006-10-15, 18:39
inkfishs avatar

Den här tråden är delad från Karpathostråden.

inkfish/moderator
Svara med citat
Gammal 2006-10-16, 11:43
Elisabets avatar

Ja visst förstod jag att du uttryckte dig tillspetsat. Du förstår säkert också att det jag skrev inte var någon argumentation emot dig, utan det viktiga i det jag skrev är hur naivt jag tycker många skandinaver verkar uppfatta grekernas vänliga och välkomnande sätt.
Svara med citat
Gammal 2006-10-16, 11:52
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad

Standard Sv: Nackdelar med att vara stammis?/Delad tråd

Naiva skandinaver? Har rest en del både inom och utom Sverige. Kan i ala fall konstatera att alla näringsidkare är ute efter mina peningar. Sedan är det sättet de försöker få tag i dem. Har alltid upplevt att grekerna gör det på det bästa sättet. De gör det på samma sätt som några kan be en person fara till ett hett ställe och vederbörande är tacksam för detta. Således kan jag bara konstatera att det handlar om ett vänligt bemötande. Att sedan andra relationer kan spela in är bara att konstatera. Har jobbat som inköpare på ett större företag och känner problemen. Ibland kan fatiskt riktig änskap uppstå genom affärer. Det gäller bara att hålla isär de olika sakerna.
Chras
Svara med citat
Gammal 2006-10-16, 12:09
inkfishs avatar

Jag skulle faktiskt hellre vara naiv skandinav än att misstänka alla för att försöka lura mig bara för att de är greker (eller rättare sagt inte är svenska). Jag tycker jag ser såna människor på resorna också - såna som hela tiden tror att de just blivit lurade.

Sånt gör mig förbaskad för i Grekland finns det ingen anledning.
Svara med citat
Gammal 2006-10-16, 12:23
Elisabets avatar

Suck nu känns det som om jag blir missförstådd hur jag än uttrycker mig

Jag har uppfattningen att alla näringsidkare överallt vill ha och behöver kundernas pengar och att grekerna gör det på bästa sätt. Jag känner mig inte lurad av det och jag vet att vänskapsband kan knytas genom affärskontakter.

Det jag tycker är naivt är när turister tycks tro att de är speciellt utvalda som vänner bara för att de välkomnas tillbaka vänligt och omhuldande av grekiska taverna- och hotellägare. För mig är grunderna för verklig vänskap något helt annat. Jag har uppfattningen att det även är så för grekerna och att grekerna visar verklig vänskap på annat sätt.
Svara med citat
Gammal 2006-10-16, 12:37
inkfishs avatar

Citat:
Suck nu känns det som om jag blir missförstådd hur jag än uttrycker mig
Mitt svar om att bli lurad var en reflektion utifrån vad Chras skrev snarare än en argumentation mot dig
Svara med citat
Gammal 2006-10-24, 19:38
Lissa Lissa är inte uppkopplad

Är kanske naiv.....
men tror ändå på riktig vänskap efter det bemötandet och omtanken
jag fick när jag satt med mitt brutna ben på min kära favoritö och även
sen jag kom hem.

Lissa
(har aldrig känt några måsten vad mat,dryck,hotell o båt beträffar på
alla dessa år)
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:54.