Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-09-07, 10:10
Jennie Jennie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Pireas
Inlägg: 65
Standard Vet vi hur bra vi har det?

Hej!

Jag läser om många som vill flyttta till Grekland. Tänkte berätta för er att det är inte bara sol och frappe här... Visst är det ett underbart land att leva i, om man har pengar. För här måste man betala för att den självklaraste sak ska fungera. Och har man inga pengar att betala med får man vänta och vänta och vänta...
Jag har bott här i 2 år och jag längtar hem till trygga Sverige.
Att få jobb i Athen utan att prata så bra grekiska är inte lätt. Det är kontakter som gäller. Visst är det så i Sverige oxå att man ibland behöver kontakter för att få jobb eller för att få något speciellt att fungera.
Och det här med alla bränder under sommaren, kanske om de slängde sopor där dem hör hemma så skulle dem nog minska risken för brand under sommaren något. Varför kan dem inte lära sig?
Läste en artikel i Athens news häromveckan den hette "Is greece driving you crazy?" Den handlade om trafiken och om "utlänningar" i den grekiska trafiken. Skrattade ett par gånger men sen tänkte jag efter, det jag läst var komiskt men SÅ sant. Jag kör inte i Athen för att jag KAN köra och det gör mig livsfarlig i trafiken här. Så ska det väl ändå inte vara?
Och detta är inte allt, det finns mycket mer att berätta om det grekiska samhället!

Jag vill inte krossa några drömmar!
Men jag är riktigt arg! På vad som döljer sig bakom den blå himmlen....
  #2  
Gammal 2006-09-07, 10:17
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Vet vi hur bra vi har det?

Citat:
Ursprungligen postat av Jennie
Jag vill inte krossa några drömmar!
Men jag är riktigt arg! På vad som döljer sig bakom den blå himmlen....
Du vill bara krossa dina egna drömmar...?

Lefteris
  #3  
Gammal 2006-09-07, 10:37
Jennie Jennie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Pireas
Inlägg: 65
Standard Sv: Vet vi hur bra vi har det?

Jag vill verkligen inte krossa drömmar... Mina eller någon annans!
Jag vill bara dela med mig av de baksidor som finns här. För det är verkligen inte lätt att leva här.
Min dröm är att kunna ta med mig min familj till Sverige!
  #4  
Gammal 2006-09-07, 11:31
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Vet vi hur bra vi har det?

Citat:
Ursprungligen postat av Jennie
Jag vill bara dela med mig av de baksidor som finns här. För det är verkligen inte lätt att leva här. Min dröm är att kunna ta med mig min familj till Sverige!
Men vem tror att livet, varsomhelst, är en dans på rosor? Här eller där?
Tror vi det som befolkar öarna och Kalimera?
Vad vill bevisa?

Lefteris
  #5  
Gammal 2006-09-07, 12:49
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vet vi hur bra vi har det?

Tack för ditt inlägg om vedermödorna i Aten. Mycket av det du skriver stämmer väl överens med det jag hört från både greker och svenskar som varit eller är bosatta i Aten. Dina synpunkter hör mycket väl hemma i ett sånt här forum och jag tror att många som alltid skriver väldigt positivt om Grekland innerst inne vet att det även finns mycket som är mindre bra men i lyckoruset före eller efter en semesterresa får dessa tankar inget utrymme.

Eva
  #6  
Gammal 2006-09-07, 13:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Vet vi hur bra vi har det?

Citat:
Jag vill inte krossa några drömmar!
Det gör du inte. Jag har ingen dröm om att flytta till Grekland, några av anledningarna till varför nämner du i ditt inlägg. Och det finns ännu fler anledningar till varför jag inte vill bo i Grekland. Grekland är tillräckligt annorlunda för att jag ska uppleva det som "exotiskt", vilket är en av anledningarna till att tycker så mycket om att semestra där, och en anledning till varför jag inte skulle kunna bo där. Borta bra, men ...
  #7  
Gammal 2006-09-07, 14:42
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Vet vi hur bra vi har det?

Jeg har nå snart bodd totalt ett år i Hellas, og priser meg lykkelig for at jeg slipper bry meg om greske lønninger og greske arbeidsforhold.

Når det er sagt, er jeg også sjeleglad for å slippe vinterhalvåret og mesteparten av sommerhalvåret, smakløse tomater, upersonlige butikker, den rød-grønne regjeringen, å alltid holde tiden og holde hunden i bånd, restaurant- og barprisene, barnepikementaliteten, tidsklemma, promillegrense på 0,2, regelrytteri og sikkert mer som jeg ikke kommer på akkurat nå.

Jovisst har vi det bra i Skandinavia, men heller ikke der er det bare gull og grønne skoger
  #8  
Gammal 2006-09-07, 14:49
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Vet vi hur bra vi har det?

Citat:
Jovisst har vi det bra i Skandinavia, men heller ikke der er det bare gull og grønne skoger
Helt rätt Admirala!
  #9  
Gammal 2006-09-07, 15:11
klaritzas avatar
klaritza klaritza är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Atén
Inlägg: 94
Standard Sv: Vet vi hur bra vi har det?

jag tror helt klart att man kommer vantrivas här om man är en vän av total ordning. men är man inte det, så är grekland ett paradis!
  #10  
Gammal 2006-09-07, 15:19
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vet vi hur bra vi har det?

Citat:
Ursprungligen postat av klaritza
jag tror helt klart att man kommer vantrivas här om man är en vän av total ordning. men är man inte det, så är grekland ett paradis!
Man behöver inte vara en vän av total ordning för att uppleva och se de problem som finns i Grekland eller på andra ställen. Det är många faktorer som påverkar en människas vardag och liv så det är bara att grattulera dig som funnit ditt paradis.

Eva
  #11  
Gammal 2006-09-07, 15:52
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Vet vi hur bra vi har det?

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala
Når det er sagt, er jeg også sjeleglad for å slippe vinterhalvåret og mesteparten av sommerhalvåret, smakløse tomater, upersonlige butikker, den rød-grønne regjeringen, å alltid holde tiden og holde hunden i bånd, restaurant- og barprisene, barnepikementaliteten, tidsklemma, promillegrense på 0,2, regelrytteri og sikkert mer som jeg ikke kommer på akkurat nå.
När du beskriver Skandinavien så där känner jag mig mer än nöjd med att bo här! Det enda jag har lite svårt för är smaklösa tomater...

Ruby
  #12  
Gammal 2006-09-07, 15:54
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Vet vi hur bra vi har det?

Citat:
Ursprungligen postat av Ruby
Det enda jag har lite svårt för är smaklösa tomater...
Då ska du flytta till Norrbotten! Inget smakar bättre än bär och grönsaker som har mognat under midnattssolen!

Så fick jag det sagt
  #13  
Gammal 2006-09-07, 15:56
klaritzas avatar
klaritza klaritza är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Atén
Inlägg: 94
Standard Sv: Vet vi hur bra vi har det?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Man behöver inte vara en vän av total ordning för att uppleva och se de problem som finns i Grekland eller på andra ställen. Det är många faktorer som påverkar en människas vardag och liv så det är bara att grattulera dig som funnit ditt paradis.

Eva
självklart menade jag det inte bokstavligt. jag ser naturligtvis också greklands baksidor, men låter det inte förmörka min helhetsbild. precis som jag inte låter de mörka sidorna av sverige förstöra mitt älskade svergie!
  #14  
Gammal 2006-09-07, 16:43
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vet vi hur bra vi har det?

Vad menas med barnflickementalitet Admirala. I Sverige har vi nästan inga barnflickor utan daghem och möjligen dagmammor, däremot finns det rätt många barnflickor i Grekland. Antar att det är något annat som avses?
Menar du på fullt allvar att du inte gillar vår promillegräns den är i varje fall jag väldigt nöjd med? Förövrigt tror jag även Grekland har en ganska låg promillegräns men du vet säkert exakt var den ligger?

Eva
  #15  
Gammal 2006-09-07, 16:48
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Sv: Vet vi hur bra vi har det?

Jag som har väldigt dålig rygg och nacke,uppskattar att vi här i Norge får 100% när man är sjuk ifrån jobbet.I Grekland får man ingenting, eller lite grann om man har privatförsäkring.Är det inte så?
  #16  
Gammal 2006-09-08, 21:24
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Vet vi hur bra vi har det?

Tråden har blivit delad och den fortsatta diskussionen om promillegräns finns nu under Kafé Kalimera http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=6413

//Zanét
moderator
  #17  
Gammal 2006-10-08, 22:39
Agapi Agapi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 456
Standard Sv: Vet vi hur bra vi har det?

Nej,ni vet inte hur bra ni har det i Sverige!
Grekland är ett semesterparadis. Just det, för semester som Kalimera skrev.
Jag har bott i grekland i 11 och ett halvt år och kan tala om att det är svårt. (Jag är nu 32 år och har två barn på 8 och 5 år.)
Mest i början sen blir det mesta rutin och man retar sig på att grekerna själva inte försöker rätta till saker och ting. Det klagas bara men inget händer. Det kanske vet eller rättare sagt de vet att inget kommer att hända i alla fall....
Förrutom då lärarna som just nu är inne på sin 4e strejkvecka. Lite väl överdrivet. Okej, de får inte så bra betalt men varför får våra barn lida för det.
Barnen har kommit långt efter i utbildningen och nu sägs det att det ska bli en extra-lektion varje dag året ut eller att sommarlovet nästa år blir 3 veckor försenat. Varför ska barnen få lida!!
Så ni som har barn ska veta att utbildning och barnomsorg generell är mycket, mycket bättre i Sverige. Och Inte bara....

Och jag är ändå halvgrek och har halva min släkt här.
Varit här sedan liten på långsemestrar på somrarna(6-8veckor varje sommar). Men ändå är det svårt(för mig) att förstå hur "grekerna" tänker.
Väldigt viktigt! Att kunna förstå och acceptera deras tankesätt när det känns som Grekland ligger minst 10 år efter sverige.
När jag pratar med vänner och släktingar och jämför hur det är här med sverige så säger de: "Du kan ju inte jämföra Sverige med Grekland(på ett positivt sätt för Sverige)"

Det är inte bara sol och bad.
Det jag menar är att det är svårt att byta LAND till Grekland om man är uppväxt i Sverige. Det är svårt men det går.

Agapi
  #18  
Gammal 2006-10-09, 08:36
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Vet vi hur bra vi har det?

[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Agapi
...
Förrutom då lärarna som just nu är inne på sin 4e strejkvecka. Lite väl överdrivet. Okej, de får inte så bra betalt men varför får våra barn lida för det.
Barnen har kommit långt efter i utbildningen och nu sägs det att det ska bli en extra-lektion varje dag året ut eller att sommarlovet nästa år blir 3 veckor försenat. Varför ska barnen få lida!!
Så ni som har barn ska veta att utbildning och barnomsorg generell är mycket, mycket bättre i Sverige. Och Inte bara....


Agapi

Håller med dig i allt som du skriver om att leva i Grekland.

Förrutom då detta med lärarstrejken.

Lärarna har blivit lovade påslag på lönen i flera års tid men inget har hänt.
Därremot har allt annat blivit dyrare.
Dessutom har skolorna fått helt nya böcker och dessutom ett helt nytt system för lärarna att lära ut. Inga seminarium eller liknade för lärarna att
även de får lära sig det nya systemet, vilket skulle underlätta så klart för både lärare och elever. Om lärarna nu skulle ge upp sin strejk, vad har de då kämpat för i närmare 4 veckors tid. Lärarna är enligt mig de stora hjälparna i barnens framtid så all heder och höjd lön till dessa underbetalda
yrkesgrupper.
Jag har också barn i skolåldern och tycker väl inte att det är så roligt att barnen kommer efter och får ta igen det senare, men jag står ändå på lärarnas rätt till förbättringar. På vilket annat sätt kan de göra sina röster hörda.

Att leva i Grekland är bra så mycket dyrare än att leva i Sverige då tänker jag först och främst på mat. Sen att det är billigare att gå ut och äta och dricka är sant som Admirala skrev. Men har man barn gör man ju inte det så ofta, maten måste ju finnas hemma. I skolorna serveras inte någon mat utan barnen tar med hemifrån något att äta eller köper i en kiosk på skolans område, så någon varm mat finns inte under dagen. Där har vi en extra utgift plus alla extraskolor barnen måste gå i. Mina barn går på engelska och franska extra lektioner bara det en utgift på 215 euro varje månad. Och detta gör nästan alla kompisarna, alltså man är mer eller mindre piskade att skicka barnen på extralektioner. Sen kan man ju tycka att alla läxor från alla dessa skolor kan bli lite väl mycket. Jämför man med de svenska kompisarnas läxor är det väldigt mycket.

Detta var bara om skolan, men det finns mycket annat som alla andra har tagit upp som faktiskt är negativt, har man pengar lever man ett bra liv i Grekland.

Så visst har vi det bra i Sverige, tänker på när det gnälls att de har tagit bort mjölken i svenska skolbespisningar.

Monica
  #19  
Gammal 2006-10-09, 08:52
Argyris Argyris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 624
Standard Sv: Vet vi hur bra vi har det?

Hej,

jag kom till Sverige för ca 18 år, med ett grekiskt efternamn är det inte alltid lätt att hitta jobb heller.
Jag kunde svenska men har vänner som ej kan svenska och dom hittar inga jobb.
När det gäller sjukvård och man behöver läkare som gör hembesök har man ingen chans i Sverige (i Helsingborg) men i Grekland inga problem.

När det gäller byråkratie, så kämpar jag just nu på Kreta med myndigheterna och det ta tid....

Vi har det bra i Sverige, men tror inte att man har det sämre i andra länder. Har man varit sjuk i andra länder har jag erfarenhet av Tyskland, Schweiz & Grekland, och där är det mycket bättre än i Sverige.

Köra bil i Grekland är ok, jag är just nu i Bangalor i Indien, och jag har aldrig sett något värre än detta. Jag hoppas att jag slipper bli sjuk, för då tror jag inte att jag kommer kunna skriva mera inlägg i detta forum...

Monica, jag har inte samma erfarenhet som dig att maten & levnadskostnader är högre i Grekland, men det kanske beror på var du bor. Jag har vänner i Athen som behöver mycket mindre pengar än våran familj i Sverige för inköp av mat.


Men borta bra men hemma bäst.
/Nico
  #20  
Gammal 2006-10-09, 12:13
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Vet vi hur bra vi har det?

Jag håller med dig Monica till fullo, våran familj som består av 2 vuxna och 3 barn, när vi bor i Athen ( minst 3 månader om året) har vi högre matkostnader än i Sverige. Maten är DYRARE i Grekland inget snack om den saken! Ett par vänner till oss med 3 söner betalar 480 € / månad för sina
" frontistirio" = extra skola som de flesta barn måste gå i! Jag säger det igen jag kommer aldrig att förstå hur medel greken som dessutom hyr sin bostad kan leva? helt offatbart i mina ögon!

Camilla
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT