Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-08-12, 17:40
CharinaJs avatar
CharinaJ CharinaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Veddige
Inlägg: 62
Standard Ensamresenär. Finns det fler här inne?

Börjar tröttna på resebolagens pålagor när man reser själv.Har du inget ressällskap så blir du diskriminerad o pålagd kostnader med upp till ... Ja, i vissa avlägsna länder upp till flera tusen.
Har lyckats många ggr att komma undan genom att kunna resa på udda tider (enkelrum utan tillägg) men det finns inte längre.

Hur ställer sig rumsuthyrarna till en ensam resenär när det blir tal om priset?
Nån här som vet?
Man kanske inte är särskilt poppis?
Tar de betalt per skalle eller per rum??

Har alltid fegat med charter. Men har börjat fundera på att ta en flygstol ist.

Senast redigerad av CharinaJ den 2006-08-12 klockan 17:45. Anledning: Felstavning.. Leg, språkpolis.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-08-12, 17:43
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Ensamresenär, finns det fler här inne?

Jag har bott ensam mycket och alltid fått ner priset lite pga det. Uppemot 5 E billigare per dygn, inte mer.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-08-12, 17:47
CharinaJs avatar
CharinaJ CharinaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Veddige
Inlägg: 62
Standard Sv: Ensamresenär, finns det fler här inne?

Var ju en hyfsad prutning tycker jag.
Tar de betalt per rum? Inte per skalle då?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-08-12, 18:00
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Ensamresenär, finns det fler här inne?

Nästan alla tar betalt per rum fast de slår av lite ändå när man är ensam. En person använder ju mindre vatten, lakan och handdukar än två. Ska man pruta så är "Men jag bor ju ensam!" bästa början.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-08-12, 18:05
CharinaJs avatar
CharinaJ CharinaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Veddige
Inlägg: 62
Standard Sv: Ensamresenär, finns det fler här inne?

Några bra ställen som du rekommenderar? Gärna öar med flygplats då jag inte gärna åker färja... *rys*
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-08-12, 18:16
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Ensamresenär, finns det fler här inne?

Du har hela ö-världen att välja på! Det är ingen skillnad om man är fler eller åker ensam. Åk till en ö du gillar men ta flygstol, bara.

Om du åker till öar med direktflyg/charter finns det dock en grej att tänka på: fråga inte om rum på de vanliga charterhotellen, de är nästan alltid dyrare. Poängen med att åka på egen hand är att man letar upp pyttepensionaten som är enormt mycket trivsammare än charterhotellen, tycker jag.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-08-12, 18:25
CharinaJs avatar
CharinaJ CharinaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Veddige
Inlägg: 62
Standard Sv: Ensamresenär, finns det fler här inne?

Blir nog till att kolla upp det här *L*
Låter intressant.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-08-13, 02:22
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Ensamresenär, finns det fler här inne?

....dra iväg å ta flygstol, du.... Har man gjort det en gång, så gör man inget annat, fortsättningsvis.Då kan man välja boende direkt på plats, och som Inkfish säger, så går det alltid att pruta, more or less, beroende på när man kommer....
Mikke
(singelresenär)
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-08-13, 11:58
Yak Yak är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard Sv: Ensamresenär, finns det fler här inne?

Jo, jag har också gjort flera resor (till bla Grekland/USA/Asien) själv. Nu vet jag inte hur det är med charter, men jag har också fått uppfattningen att i Grekland så brukar dom ibland ge ett något lägre pris när man är själv. men tyvärr så blir det ju ändå alltid dyrare än om man skulle dela ett rum på två

Det beror nog lite på säsong också, om rumsuthyraren är övertygad om att han kan hyra ut samma rum till ett högre pris till ett par som kommer med en senare båt så är det svårt att få någon "rabatt". Alla rum är ju i princip dubbelrum, det har nog bara hänt en gång på Naxos att jag fick en "enkelsäng".
Att resa själv har väl både för och nackdelar, men jag tycker definitivt du ska släppa charterpaketen och resa på egen hand, det är så mycket roligare. Men för min del vet jag inte om jag vill resa själv nästa gång..

Ps. Vad är det du inte gillar med färjor? det är ju det som är det allra bästa med Grekland!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-08-13, 13:29
CharinaJs avatar
CharinaJ CharinaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Veddige
Inlägg: 62
Standard Sv: Ensamresenär, finns det fler här inne?

Estonia,Scandinavian Star, Herald of free Enterprice,Jaan Heweliusch.........osv...



Ps. Vad är det du inte gillar med färjor? det är ju det som är det allra bästa med Grekland! [/quote]
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-08-13, 13:32
CharinaJs avatar
CharinaJ CharinaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Veddige
Inlägg: 62
Standard Sv: Ensamresenär, finns det fler här inne?

""Ps. Vad är det du inte gillar med färjor? det är ju det som är det allra bästa med Grekland!""


Estonia.
Scandinavian Star.
Jaan Heweliush.
Herald of free Enterprise.
+ Många många fler färjeolyckor...
Har utpräglad färjenojja!!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-08-13, 13:37
CharinaJs avatar
CharinaJ CharinaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Veddige
Inlägg: 62
Standard Sv: Ensamresenär, finns det fler här inne?

Men herregud, hur f-n tar man bort ett inlägg!!
*hjälp*

Jag stammar inte i vanliga fall, fall,fall....
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-08-13, 13:40
Yak Yak är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard Sv: Ensamresenär, finns det fler här inne?

Citat:
Ursprungligen postat av CharinaJ
Har utpräglad färjenojja!!
Ok - det är klart, allt kan hända, men jag tycker faktiskt att färjorna i Grekland känns ganska riskfria. tex Blue star har ju en ny fin flotta, bättre än tex Viking Line. Sedan finns det ju också en del äldre båtar, som kommer från engelska kanalen.
Det är ju så att dom i mitt tycke bästa och mysigaste öarna är dom som inte har flygplats, utan du måste åka båt dit. Nojjor är ju trots allt till för att övervinnas
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-08-13, 13:45
CharinaJs avatar
CharinaJ CharinaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Veddige
Inlägg: 62
Standard Sv: Ensamresenär, finns det fler här inne?

Är färjeresan under 2-3 timmar dagtid så kan jag ju börja fundera på det.
Men tillbringa en natt 3-7tim på en grekfärja, "näver"....
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-08-13, 13:54
wildas avatar
wilda wilda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norrköping
Inlägg: 295
Standard Sv: Ensamresenär, finns det fler här inne?

Jag har rest många gånger ensam till Grekland. Tycker det är ett underbart fritt sätt att resa.... Flygstol och fixa rum på plats. Brukar vara billigt att bo själv.

Och, är man rädd för färjorna så är det ju inte så skoj. Men annars har jag alltid upplevt båtresorna som jättehärliga när jag rest ensam. Man träffar alltid mycket folk där. Har knutit många spännande och udda kontakter på timslånga båtfärder. Både dagtid i solen och nattetid i månens sken... (finns inget vackrare än strängen av månglitter över det bäcksvarta havet, och inget härligare ljud än skummet mot båten och bakgrundsljudet av båtens motor)

Annars går det ju att ta sig med flyget till en del fina öar också. Och det är inte så fasligt dyrt... ska själv prova på det i år för första gången.

/anna
(som numer reser med sällskap. helt ok det också)
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-08-14, 08:38
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Ensamresenär. Finns det fler här inne?

Hej Charina!
Ett tips är att åka med Apollo single... Jag skall åka ensam med Apollo utan att betala tillägg för att bo själv.... Men samtidigt skönt att höra att det även går att åka på egen hand ner till Grekland utan att åka charter...
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-08-14, 09:06
CharinaJs avatar
CharinaJ CharinaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Veddige
Inlägg: 62
Standard Sv: Ensamresenär, finns det fler här inne?

Ok Klick.

Noterat
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-08-14, 09:21
CharinaJs avatar
CharinaJ CharinaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Veddige
Inlägg: 62
Standard Sv: Ensamresenär, finns det fler här inne?

Nu har jag kollat.
Det är definitivt inget för mig.

""Singel! by a
Apollo - sommaren 2006
Noga utvalda hotell som ligger nära bra restauranger, folkliv och nöjen= Ett jävla liv hela natten! . Givetvis har alla pool =Alltid nåt fyllo som ska bada halv 3 på natten! där du kan koppla av och sola i lugn och ro. H restaurang otellen har alltid en frukostrestaurang eller snackbar =Samma här! , oftast ensom serverar både lunch och middag. Det blir inte dyrare för att du reser själv eftersom vi har slopat enkelrums-tillägget. Boka i tid - antalet platser är begränsat"""
Svara med citat
  #19  
Gammal 2006-08-14, 10:31
wildas avatar
wilda wilda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norrköping
Inlägg: 295
Standard Sv: Ensamresenär, finns det fler här inne?

Jag har nog aldrig varit med om fyllon vid poolen... fast när jag bott på charterhotell har det nog inte varit just "nära bra restauranger, folkliv och nöjen", utan mer familjehotell i lugna omgivningar.

Dock tycker jag inte man kunnat "koppla av och sola i lugn och ro" vid dessa heller, eftersom det är fullt med ungar som springer runt o hoppar i vattnet så det stänker, skriker, stojar och antagligen har jättekul... dock inte lika kul om man vill ligga i lugn o ro

Men jag är lite nyfiken på Apollos singelresor. Vilka är målgruppen? Singlar i 18-20 årsåldern som vill ha fullt med fest, drinkar o flirt, eller lite äldre singlar som kanske vill ha just mer lugn o ro???

Någon som varit på en sådan resa o kan berätta???
Svara med citat
  #20  
Gammal 2006-08-14, 11:14
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Ensamresenär, finns det fler här inne?

Citat:
Ursprungligen postat av wilda
Men jag är lite nyfiken på Apollos singelresor. Vilka är målgruppen? Singlar i 18-20 årsåldern som vill ha fullt med fest, drinkar o flirt, eller lite äldre singlar som kanske vill ha just mer lugn o ro???
Nej det har jag inte, men jag tror inte att det handlar om "singelresor" alltså i organiserad bemärkelse och särskilt inriktade på singlar=ensamstående, utan det är helt enkelt ett specialpris på vissa hotell för ensamresenärer.

På liknande sätt har de ju även Senior-resor, men det är inte heller några organiserade pensionärsresor, utan ett specialpris på vissa hotell för personer som fyllt 60.

CharinaJ: När det gäller Apollos beskrivning av hotellen det gäller, så har jag, de få gånger jag köpt restresor, hamnat på hotell som stämt in på de beskrivningarna, och jag känner inte igen din tolkning av vad det innebär. Så låt inte bli att åka bara av det skälet! (Däremot tillhör jag dem som tycker att små pensionat och hotell som inte är charteranslutna är trevligare av andra skäl.)
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT