Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-08-04, 21:28
asara82 asara82 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 4
Standard förlorat bagage

Jag har en fråga som jag inte vet var den hör hemma, och om någon har något bra svar, men jag skulle vara intresserad av att höra någon annans erfarenhet av detta.

Jag flög måndagen den 24 Juli Vasa-Stockholm-Köpenhamn-Aten med Blue1 (SAS). Min ryggsäck kom inte fram till Aten förrän fredagen därpå, dvs 28 Juli. Baggage tracing på Aten flygplatsen verkade inte direkt vara angelägna att få dit den, och det var först på onsdag de slutligen hade hittat den i Köpenhamn. Jag fick den slutligen på söndag morgon (30.7), då de skickade den med en blue star båt till Amorgos då jag befann mig där.

Historien är lång, men det jag kan säga är att servicen var usel, både från personalen på baggage tracing i Aten (måste vara ett av de värsta arbeten som finns) och från Blue1. Ännu i denna dag är jag inte riktigt säker på vem jag ska tala med för att få ett ärligt svar om ersättning, alla skyller ifrån sig. Fortfarande har jag inte fått något alls än ett meddelande på engelska att de beklagar. Detta förstörde ju inte vår fantastiskt roliga ö-luff, men komplicerade den lite. Jag fick vara iklädd souvenir kläder i 6 dagar tills jag äntligen fick min väska, för att inte tala om telefonräkningen jag kommer att få. Någon som vet om man brukar få någon ersättning för sånt här?
Tacksam för svar!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-08-04, 21:57
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: förlorat bagage

har du provat med ditt flygbolag??? de borde rimligen ha huvudansvaret??
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-08-04, 22:37
Mpersson Mpersson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 22
Standard Sv: förlorat bagage

Vet inte om det stämmer, men jag har hört att om man förlorar sitt bagage ska man spara alla kvitton på saker man köper för att klara sig. Typ kläder, hygienprodukter odyl. Sen ska man få ut summan på reseförsäkringen eller vad det nu var.

Det kanske inte hjälpte mkt men man ska få ersättning iaf. Det fick jag veta lite för sent efter förra årets resa till spanien när jag flög till Alicante och mitt bagage passade på att åka till Oslo.

Lycka till!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-08-04, 22:49
asara82 asara82 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 4
Standard Sv: förlorat bagage

Jo det är från mitt flygbolag som jag inte riktigt får något svar. De har sagt att jag kan skicka mina kvitton till dem, men inte om jag kommer att få någon ersättning.

På min reseförsäkring får jag 55 euro per dag jag var utan bagage, men det är ju då inte flygbolaget som betalar utan mitt försäkringsbolag. Jag skulle ju givetvis vilja ha någon ersättning från dem som inte satte min väska på planet dit den skulle, dvs från Blue1.

Tack för svar!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-08-04, 23:07
ragnhild ragnhild är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: gjøvik
Inlägg: 106
Standard Sv: förlorat bagage

Var ute for det samme på en Københavntur i sommer. Fløy Oslo-København.
Jeg fikk kr. 3.000,- fra flyselskapet.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-08-07, 17:23
Briges avatar
Brige Brige är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jättendal, norra Hälsingland
Inlägg: 288
Standard Sv: förlorat bagage

Inte någon rolig start på den ö-luffen inte
Jag föreslår att du kontaktar Konsumentrådgivaren i den kommun där du bor för att få "vettig" vägledning i den där "soppan", samt svar på dina befogade frågor. Konsumentrådgivare är ovärdeliga i sådana här sammanhang och den här typen av frågor är jag helt säker på att dom är vana vid.
Vid olika tillfällen då jag själv "råkat ut" för något, brukar jag, mycket vänligt, säja så här: "jag undrar vad KonsumentOmbudsmannen har att säja om det här?" Ibland är den kommentaren tillräcklig faktiskt. Men ibland krävs det att jag har med mej ett utdrag på viss lagtext att "stoppa under näsan" på den det gäller. SJÄLVKLART ska du ha någon form av kompensation
Stå på dej bara!!!
Lycka till!!
önskar Birgitta
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-08-07, 20:28
Jayo Jayo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Skiathos
Inlägg: 73
Standard Sv: förlorat bagage

Vi flög med Lufthansa Stockholm-Frankfurt-Aten och sedan med Olympic till Skiathos. Väskan var inte med. Det var under vintern och då gick bara ett Skiathosflyg i veckan. Lufthansa sa till oss att vi fick köpa kläder för 200 US dollar mot kvitto och det gjorde vi. Pengarna sattes sedan in på vårt konto i Sverige av Lufthansa.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-08-08, 14:00
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: förlorat bagage

För några år sedan blev vi utan båda våra resväskor . Väskorna kom inte på bandet på Santorinis flygplats och vi fick åka vidare till Naxos utan baggage. Efter en vecka står väskorna i rummet på kvällen när vi kom hem. Jätteglada gick vi ut i nya kläder och firade med en drink, vi hade trott att väskorna varit helt förlorade. Vi reste då med Fritidsresor och fick makalöst dåligt bemötande och dålig hjälp av reseledarna. Såg att de suckade när vi kom och frågande. Väskorna hade stått en vecka på Santorinis flygplats!

Dock vi fick ersättning av flygbolaget, vilken vi förhandlade upp, minns tyvärr inte summan men eftersom mycket tid gick åt till att springa i affärer och köpa kläder och andra förnödenheter så tyckte vi att vi hade förlorat en hel semestervecka och vi fick nästan ersättning för den minns jag.
Vi sparade våra kvitton och för våra utlägg fick vi ersättning från Visa-försäkringen. Snabb skadehantering när vi kom hem, ersättningen kom inom två veckor inga problem med grekiska kvitton. Det var inga problem att få kvitton i affärerna heller, de hade varit med förr att bagage varit förlorat.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT