![]() |
|
|
||||
|
||||
|
Tja, då är det väl bara att boka. Är längtan akut, så finns Grekland närmare än du tror. Kanske rentav i din närhet?
![]() Någon som varit i svenska Grekland? ![]() @Janne. Du har ju nära till Sölvesborg ![]() /Netwolf |
|
|
||||
|
||||
|
Jag kör direkt!
![]() Jag trodde att du fejkade, men de var ju på riktigt. Coolt!
|
|
|
||||
|
||||
|
Är nog lite trög för jag fattar inte. Jag har ännu närmare till Sölvesborg. Men ....... sen då????? Kan någon förklara?
Masse |
|
|
||||
|
||||
|
Kul
Nordligaste Grekland ligger faktiskt i min kommun Älvsbyn, alltså ett bostadsområde som heter så. Vi har även ett hotell som heter Sparta. Det sägs att det var en inflytelserik läkare här som var väldigt intresserad av Greklands historia och mytologi som fick namnge området Grekland och även hotellet som fick namnet Sparta. |
|
|
||||
|
||||
|
Borås har inget Grekland, däremot många greker. Under 1960-talet kom många för att arbeta i textilindustrin och gummifabriken i Svaneholm utanför stan.
Theodor Kallifatides beskriver i en av sina böcker hur ett par kom för att jobba på Viskafors gummifabrik i Svaneholm. Idag är det förmodligen 2:a och 3:e generationen som är kvar. Här finns också sedan många år en grekisk förening. Tobbe |
![]() |
|
|