Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-08-26, 14:29
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard En makalös manick på Kreta

Jag la ut den här bilden på FB igår, och hade tänkt lägga den här också, men annat kom emellan.



Bilden tog jag på Kreta för några år sedan och jag har länge undrat vad det är. Jag antar att den har stått vid vägkanten väldigt länge. Kanske någon av er andra också har sett den?

Men vad i hela friden har den använts till? Skördetröska? Tror jag inte. Brandbil? Knappast. Rakibrännare? Skål!

Svaret på FB kom snabbt, det är ett tröskverk. Och det hade jag vare sig sett eller hört talas om innan. Jag hittade en film på Youtube, och det var ingen leksak direkt. Vilken avancerad manick!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-08-26, 15:59
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: En makalös manick på Kreta

Nostalgikick var vad jag fick av denna manick...

Känner baki nacken hur det kliar av bosset som skalades av säden...hör hur det viner och rasslar och minns hur vi manades att inte gå nära drivremmarna...ser min far och alla dagamännen jobba runt om med alla rutinerna, det var duktiga gubbar...

Jag bar dit en rödmålad korg med kaffe och bullar och svagdricka, uppskattad paus när männen satte sig ner en stund för lite prat och en pipa Tidemans eller vad det var.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-08-26, 16:10
Faestis Faestis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 359
Standard Sv: En makalös manick på Kreta

Jag känner också igen detta åbäke till skördemaskin. När jag var liten stod den i ladan och tog upp plats. Har dock aldrig sett den igång. Tyvärr brann både ladan och skördemaskinen upp för några år sedan. Vilket avancerat jobb att hålla en sån här apparat i gott skick! Dessutom är det ju bråda tider för bönderna under skördetid - allt måste fungera och inget gå fel! Med alla dessa remmar mm måste det vara mycket som kan gå tokigt. Kul att bli påmind om detta! Tänk vilken tur att det finns tröskor som sköter detta jobb nu för tiden - mycket tid sparas för lantbrukarna.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-08-27, 20:45
skogis skogis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2010
Inlägg: 31
Standard Sv: En makalös manick på Kreta

Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-08-27, 20:48
skogis skogis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2010
Inlägg: 31
Standard Sv: En makalös manick på Kreta

Är det ett tröskverk bakom traktorn.


/Skogis
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-08-28, 07:45
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: En makalös manick på Kreta

Det kan det nog vara. Hos oss ägdes tröskan gemensamt av många bönder och man fick hämta den där den stod hos den som tröskat senast året innan. Den var tung och lämnade V-liknande spår efter sig från järnhjulen. Stor uppståndelse kring tröskandet- dels tekniken, dels vädret, och så förväntningarna på gott resultat: kornskörden var väsentlig om man skulle kunna hålla alla kor kvar över vintern, kanske skulle man behöva sälja/slakta några. Hö + korngröpe +lite kraftfoder var livsviktiga.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-08-29, 23:40
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: En makalös manick på Kreta

[QUOTE=Monica P;411047]Nostalgikick var vad jag fick av denna manick
Vips åkte en många år tillbaka i tiden,somrarna slutet av 40- och början av 50-talet hos min faster o farbror och mina farföräldrar!
Monica😍
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT