Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-03-14, 10:11
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004
Standard Rörande dokumentär

Den här tipsade Eva L just om, tack Eva!

Sänds i SVT på torsdag, handlar om Takis i Västervik som tar med sig vårdtagare från kommunens äldreboenden till Grekland. Jag, som är mitt uppe i den känslomässigt blytunga processen kring avtacklande föräldrar, äldreboenden osv, börjar gråta bara av trailern. Måste ses.
Svara med citat
Gammal 2015-03-14, 10:29
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Rörande dokumentär

Jag har sett trailern i veckan och redan noterat i min kalender....Vilken eldsjäl som fick detta att gå!!

Tänker på den lycka min svärmor kände när hon som 82 -åring blev bjuden av mig och Claes till Grekland..en veckas resa runt Peloponessos och Akrotiri...Lyckan när hon dansade grekiskt i Kardamili, satt i solen med kaffe och kattklappning i Monemvasia och träffade vår vän Merete i Nafplio och blev fotograferad med Claes vid Kap Sunio. Så hon njöt av alla vackra vårblommor och att få se alla mimosabuskar/träd i blom. Det fotoalbum jag gjorde åt henne efter resan har hon framme jämt och bläddrar i.....Vi är SÅ glada att vi vågade trots att svärmor har både hjärtbesvär och astma. Nu som 90- åring skulle hon inte orka..

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-03-14, 10:33
jan c jan c är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

APROPÅ DOKUMENTÄR tv 1 Lyckliga människor .pälsjägare i Sibirien,finns nu på play .En av de bästa tv program ,jag sett,Rekommenderas ,Förlåt trådkapningen .
Svara med citat
Gammal 2015-03-14, 10:46
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Den här tipsade Eva L just om, tack Eva!

Sänds i SVT på torsdag, handlar om Takis i Västervik som tar med sig vårdtagare från kommunens äldreboenden till Grekland. Jag, som är mitt uppe i den känslomässigt blytunga processen kring avtacklande föräldrar, äldreboenden osv, börjar gråta bara av trailern. Måste ses.
..
Svara med citat
Gammal 2015-03-14, 12:18
MetaxaHasses avatar
MetaxaHasse MetaxaHasse är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2011

½året sedan min 83åriga mamma gick bort så for jag och min då83årige(88år nu)Pappa till Kreta,han har tyckt om att resa och är klar i knoppen ännu men kroppen stökar lite.Att få hjälpa honom i havet o ligga o flyta,äta o dricka gott.Träffa de människor där som jag lärt känna lite med åren.Det var behövligt för honom,lite jobbigt för mig att ta hand om en anhörig(ovan i den sitsen), :-) men det blev två bra veckor.Ibland kommer tanken men jag tror inte han orkar en till...
Hasse
Svara med citat
Gammal 2015-03-14, 15:39
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Den måste jag se!
Min gamla mamma är nu 85 och för sjuk att resa. Hon tror inte själv hon klarar sommaren. Men hon pratar om de resor vi gjorde tillsammans till Grekland när mina flickor var små. Jag tog med henne på hennes första utlandsresa till Rhodos när hon var 58 år ( lika gammal som jag är nu! ) Vi hade barn med oss och under åren blev det fler resor. Sista resan tillsammans blev till Lanzarote bara vi två när hon var 74.

Katitzi
Svara med citat
Gammal 2015-03-14, 16:40
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Tack för tips!
Den vill jag också se
Svara med citat
Gammal 2015-03-14, 16:50
inkfishs avatar

Mina föräldrars intensiva kärlekshistoria med Rhodos fick ett abrupt slut för tio år sedan, när pappa fick en stroke när de var där. Sedan vågade de inte åka tillbaka. Jag tror de hann med 28 resor dit, aldrig någon annanstans.

Numera är de för dåliga både fysiskt och mentalt för att klara en resa, det är en av mina sorger. På trailern ser det ut som om några av resenärerna är demenssjuka, otroligt att man vågade ta med dem. Minsta förändring, även till det bättre, för en demenssjuk kan ju utlösa våldsam oro och ångest.

Jag blir också otroligt rörd av mannen som ordnat alltihop. Hans kärlek till sitt hemland OCH till vårdtagarna är alltså så stark att han fick idén att sammanföra dem. Vilken fantastisk tanke.
Svara med citat
Gammal 2015-03-14, 18:09
kize kize är inte uppkopplad

Tack så mycket för tipset, den ska jag verkligen se! Frågan ställs om man kan göra liknande på fler äldreboenden och det får jag nog ta mig en funderare på. Är chef för flera äldreboende o älskar Grekland, så varför inte!
Svara med citat
Gammal 2015-03-14, 18:55
inkfishs avatar

I artikeln som SVT länkar till förstår man att de hade med en stor kader av vårdanställda. Så det blev nog ett fantastiskt äventyr för dem också
Svara med citat
Gammal 2015-03-14, 18:58
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Det unnar jag de anställda. Som de sliter för skitlöner!
De hade ju stort ansvar också.
Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-03-14, 22:14
inkfishs avatar

Ja verkligen!
Svara med citat
Gammal 2015-03-14, 22:57
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Kommer ihåg när jag jobbade på Oslo lufthavn, Gardermoen. Då kom det två gånger om året ett äldreboende, med många i rullstol, och reste till kanarieöarna. Jag tyckte det var så fint gjort! Hade aldrig orkat det. Stor guldstjärna till de vårdarna!
Har rest många gånger med min mamma till Grekland. Men förra året blev nog den sista. Hon är 76 nu och orkar inte "flänga runt" längre. Efter att min pappa dog tidigt har hon inte hatt någon att resa med, så självklart skulle jag resa med henne. Vi har haft det jättekul på våra resor! Många underbara minnen! Bla Mykonos när hon var 71. Hon älskade den ön! Så den är inte bara för partyglada bögar
Hoppas någon tar med mig när jag blir gammal...
Svara med citat
Gammal 2015-03-15, 06:48
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011

Vilken underbar idè! Mer sådant!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:50.