Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-02-27, 10:07
Stefulainen Stefulainen är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Chania - vägen från flygfältet, genom Chania västerut

Hej,

Hur pass avancerat är det att åka hyrbil från Chanias flygfält till trakten väster om Chania (t.ex ända till Agia Marina)? Åker man vilse inne i Chania eller är det bara raka spåret igenom? Jobbig traffik?

Hur är det med bussförbindelser från flygfältet?
Svara med citat
Gammal 2015-02-27, 10:14
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Sv: Chania - vägen från flygfältet, genom Chania västerut

Jag skulle säga att det inte är jobbigt alls. Jag har flertalet ggr landat i Chania och tagit hyrbil till olika delar av ön. Inga problem. Visst är det trafik runt Chania, men inte så det stör. Hade du sagt Heraklion, så hade det varit en annan €uro. Där kan man lätt tycka det är en smula hysteriskt!

Bussförbindelserna är mycket goda till i princip hela ön.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2015-02-27, 10:23
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Inga problem alls skulle jag säga....Du behöver inte köra genom Chania. Du kan köra nya vägen utanför. Har aldrig kört själv, bara åkt... Att ha bil på Kreta är nästan en nödvändighet om man ska ska kunna se allt man vill!

..nu har vi alltid hyrt bil några dagar vid alla Kretabesök , men i höst, då vi bor i Rethymno ska vi utnyttja det fina bussnätet och åka runt. det ger ju helat andra upplevelser

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-02-27, 10:53
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Enkelt att köra motorvägen och ta av vid galatas eller Platanias. Inte svårt att köra genom Chania heller eftersom det även där blir raka vägen... Flygbussar går annars ganska ofta under högsäsong och då byter ni bara buss inne i Chania. Annars är inte taxi så dyrt från flygplatsen heller...ca 40 euro till AM/Platanias.

// Malin
Svara med citat
Gammal 2015-02-27, 20:56
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2011

OK det är ej svårt att hitta men om man kör fel i andra rondellen ca:10 minuter efter start ( kör ej mot Chania utan vänster mot souda sen till motorvägen) och om det är rusningstider så kan det bli lite jobbigt.
Ta en taxi direkt till hotellet första gången det kostar kanske 40 € minus bilhyran så det kan det vara värt tycker jag.
Olle
Svara med citat
Gammal 2015-02-27, 21:03
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Men jisses! Har ni så gott om pengar? Ta hellre buss då och spara minst 30 euro ....40 euro tycker vi är mycket att lägga på taxi när buss är ett så bra alternativ.
Taxi tar vi bara när inga alternativ finns...men alla har ju olika semesterkassa förstås.
Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-02-28, 06:08
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Senast jag såg tidtabeller till och från flygplatsen/busstationen, var det tre avgångar mitt på dagen. Inte särskilt andvändbart.
Har det hänt något här som ingen talat om för mig?
Svara med citat
Gammal 2015-02-28, 08:26
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Senast jag såg tidtabeller till och från flygplatsen/busstationen, var det tre avgångar mitt på dagen. Inte särskilt andvändbart.
Har det hänt något här som ingen talat om för mig?
Går många avgångar i båda riktningarna... Från tidig morgon till natt. Det var nog några år sedan du tittade på den tidtabellen. Under april-oktober går det nästan en buss i timmen.
Svara med citat
Gammal 2015-02-28, 11:02
xenoss avatar

Sådant svar!
Stort tack!
Svara med citat
Gammal 2015-02-28, 14:44
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2011

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Men jisses! Har ni så gott om pengar? Ta hellre buss då och spara minst 30 euro ....40 euro tycker vi är mycket att lägga på taxi när buss är ett så bra alternativ.
Taxi tar vi bara när inga alternativ finns...men alla har ju olika semesterkassa förstås.
Lissi
När jag pratar om taxi så är det som alternativ till hyrbil ej att jämföra med buss. Många väljer att komma fram till hotellet med packning och reströtthet så enkelt som möjligt sen utan semesterpackning väljer man ju buss eller annat prisvärdig transport.
Varför ej ta bussen till Paleochora och hyra en cyckel en dag, hyrbil behövs ej för en sådan dag och då kan man även smaka det goda lokala vinet till lunch vilket man absolut ej kan om man hyr bil. Man är nuförtiden noga med att ej dricka vin/öl/raki i samband med bilkörning givetvis.

Välkomna till Kreta
Olle
Svara med citat
Gammal 2015-02-28, 14:58
xenoss avatar

Citat:
Välkomna till Kreta
Olle
Tack!
Svara med citat
Gammal 2015-03-01, 18:40
Bennas avatar
Benna Benna är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Här kommer vägbeskrivningen ut till National road. http://youtu.be/iIN9kTew3JU
Svara med citat
Gammal 2015-03-16, 20:44
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad

Ikke noe problem....har leid bil når jeg har vært på Kreta og har kjørt både på nyveien og i og igjennom Chania. Sist leide jeg bil i Chania og leverte den i Paleochora... da hadde vi noen netter i Kalathas...besøkte Zorba beach, flere klostre og oliveavlinger. Var flere ganger i Chania gamleby om kvelden og parkerte enkelt i utkanten... kjørte til Kissamos og hadde en natt der og deretter ned til Paleochora hvor vi leverte fra oss bilen.
Det er så befriende deilig med egen bil hvor man kan stoppe når man vil enten man vil bade, nyte utsikten eller ta en frappè ved en idylisk bortgjemt taverna
I år flyr vi til Heraklion... får levert en bil der. Reiser til Plaka/Elounda for noen netter og skal besøke Spinalonga før vi kjører til Hora Sfakion...helt sikkert med noen stopp underveis... leverer bilen der før vi tar båten til Loutro ...Leeengter

Bare å leie bil
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:26.