Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-01-07, 20:54
eilenna eilenna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 35
Standard Patmos eller Leros?

Hej

Planerar som bäst sommarens resa och funderar på hur sista veckan (12-19 juli) ska fördelas på den tänkta rutten. Patmos eller Leros det är frågan? Förvisso kan man besöka båda, men frågan är om det inte blir för kort tid då på respektive ö. Jag har förstått det som att Patmos har bättre stränder, är något dyrare och har mer turister, medan Leros är mer grekiskt genuint, har bättre prisläge men har sämre stränder. Rätta mig om jag har fel, för här behöver jag hjälp.

Vi gillar sol och bad men är inte intresserade av organiserade stränder. Vi lagar maten själva och går på restaurang mer sällan (alltså inga fantastiska matupplevelser var dag )

Vad har ni som besökt Patmos/Leros för erfarenheter och tips att komma med? Självklart är smaken olika men spontana reaktioner mottages tacksamt!

Sista funderingen: Är det mer ekonomiskt lönsamt att boka boende redan nu, jämfört med att boka på plats? Vilka erfarenheter finns kring detta?

Tack på förhand
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-01-08, 07:00
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Patmos eller Leros?

Vilken/vilka öar utöver Patmos/Leros har ni tänkt besöka?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-01-08, 07:49
eilenna eilenna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 35
Standard Sv: Patmos eller Leros?

Citat:
Ursprungligen postat av Smultron Visa inlägg
Vilken/vilka öar utöver Patmos/Leros har ni tänkt besöka?
Resplanen ser ut enligt följande: Kalymnos, Astypalea, Amorgos, Patmos eller Leros (?) Flyger Kos t/r men tänker bara en övernattning där en dag före hemresan. I bakhuvudet finns även tankar på Donoussa och Nisyros (men då blir det lite av banan). Jag har kollat gtp så det går färja någon gång i veckan. Hoppas bara en kan lita på Blue Star
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-01-09, 16:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 461
Standard Sv: Patmos eller Leros?

Citat:
Ursprungligen postat av eilenna Visa inlägg
Jag har förstått det som att Patmos har bättre stränder, är något dyrare och har mer turister, medan Leros är mer grekiskt genuint, har bättre prisläge men har sämre stränder. Rätta mig om jag har fel, för här behöver jag hjälp. Vi gillar sol och bad men är inte intresserade av organiserade stränder. Vi lagar maten själva och går på restaurang mer sällan (alltså inga fantastiska matupplevelser var dag
Personligen gillar jag Leros mycket mer än Patmos. Jag tycker till och med mer om stränderna på Leros mer än de på Patmos. Leros är ett besök i Grekland med allt vad det innebär. Synd att ni lagar mycket mat hemma för är det någonstans man ska äta grekisk mat så är det på Leros. Få öar kan konkurrera med Leros när det gäller maten.

När det gäller att boka i förväg så gör det flesta det idag, även jag som alltid varit motståndare till det.

Kort sagt så hade jag valt Leros 99 gånger av 100. Men det är jag det.

Och jag hade valt att bo i Panteli.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-01-09, 21:19
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 892
Standard Sv: Patmos eller Leros?

Håller med Janne till 100% Var tillbaka på Leros i somras efter 17 år och den ön har det mesta fortfarande. Fina stränder, underbar mat, genuint trevliga och nyfikna invånare som tyckte om att göra allt för att man skulle vara nöjd. Panteli är en liten pärla men det finns så mycket mer att se.
//maji
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-01-09, 22:14
eilenna eilenna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 35
Standard Sv: Patmos eller Leros?

Tusen tack för er respons!

Nu har jag läst på och funderat ett varv till och det slutade med att sista veckan är bokad i Panteli på Vangelis studios för 35€. Övriga öar är också bokade och klara. Känner mig nöjd och kan luta mig tillbaka med förvissningen om att allt faktiskt går att ändra (ombokningsbart) om tankarna mot förmodan far iväg åt annat håll. Men målet är än så länge uppnått - boende med bra recensioner, utsikt, nära havet och under 40€. Nu blir det även pengar över till att äta gott på Leros
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-01-09, 22:22
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 892
Standard Sv: Patmos eller Leros?

Grattis till bra val av öar! Finns ingen anledning att ändra på den rutten
//maji
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT