Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-03-22, 15:58
artemis artemis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Athen, Petropoli
Inlägg: 4
Standard Jobba i Athen

Hej jag undrar om det är någon som vet hur man hittar jobb i Athen. Jag är halvgrek uppvuxen i Sverige och grekland det skulle vara kul att hitta ett jobb med svensk anknytning, kanske ett svenskt företag i Athen. Jag pratar Svenska, Grekiska och Engelska bra och har gått sam Ekonomi på gymnasiet och har läst ett antal ekonomi och datakurser sedan dess med bra betyg.

Går det att hitta jobb utan universitetsutbildning, har sökt och kommit in på humanoria med nationell ekonomi som huvudämne.
Har inte bestämt om jag ska gå än, största problemet är väl att jag bara inte står ut med kylan och mörkret.
Tror ni att det kommer att gå att hitta ett jobb efter utbildningen?

Jag har Grekiskt medborgarskap och legitimation.

Skulle bli väldigt glad om någon kanske har en liten ledtråd.
Mvh Artemis
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-03-22, 23:43
artemis artemis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Athen, Petropoli
Inlägg: 4
Standard Sv: Jobba i Athen

tack så mycket!
Det kommer att vara användbart,
ska sitta och maila runt lite.

Mvh Artemis
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-03-23, 03:22
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Jobba i Athen

Citat:
Ursprungligen postat av artemis
..kanske ett svenskt företag i Athen. Jag pratar Svenska, Grekiska och Engelska bra och har gått sam Ekonomi på gymnasiet och har läst ett antal ekonomi och datakurser sedan dess med bra betyg.
Med din bakgrund och dina kunskaper idag har du säkert tämligen lätt att få jobb i Grekland redan idag. MEN, stanna i Sverige och plugga i 1, kanske 2 år till, och fortsätt utbilda dig inom IT för företag och/eller Internet och komplettera med lite företagsekonomi.

Grekland ligger tyvärr långt efter oss i "datorutveckling" och har du hyfsade betyg från Sverige inom IT så får du säkert ett välbetalt jobb i Grekland om 1 - 2 år...! Det finns ett antal rätt stora Svenska företag med kontor i Grekland. Ericson tex.

Du är inte så gammal, så 1 eller 2 år till i kylan och mörkret kanske kan vara en bra investering, trots allt, för att få ett riktigt bra jobb när du väl bestämmer dig för att flytta ner? Och vilka är möjligheterna till en bra vidareurbildning när du väl är där?

Tänk efter innan du flyttar nu!

Peter
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-03-27, 17:30
artemis artemis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Athen, Petropoli
Inlägg: 4
Standard Sv: Jobba i Athen

Tack Peter!
Det var precis vad jag behövde få höra, jag har gått och funderat på det ett bra tag och kommit fram till att det bästa måste vara att plugga klart här i Sverige.

Just data är ju inte alls lika populärt att plugga här i sverige längre så programmen är väldigt lätta att komma in på.

Vad tror du om en Internationell ekonomiskt program med tyngd på data?
Mvh Artemis
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-03-28, 14:55
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Jobba i Athen

Jag har ingen aning om vad det programet innehåller, men alla kombinationer ekonomi - data bör vara mycket gångbara under en längre tid framöver i Grekland.

Om du har möjlighet så kolla med något universitet eller någon (skol)myndighet om vad de räknar med kommer att efterfrågas de närmaste åren.

Kontakta tex Ericson här hemma och hör vad de räknar med att behöva där nere, nu och om några år. Ericson har en mycket omfattande internutbildning, och har du tur kanske du kan komma in på en sådan. Och i så fall har du framtiden utstakad...

Men jag tror det är viktigt att du är aktiv nu och kollar framtida behov så att du satsar rätt.

Peter
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-03-28, 17:59
pawik pawik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 702
Standard Sv: Jobba i Athen

Citat:
Ericson har en mycket omfattande internutbildning, ....
Hade för några år sedan är mera tillämpligt, åtminstone för en del Ericsson bolag.

/pawik
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT