Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2014-07-11, 23:20
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Moppe - Fyrhjuling - Bil?

De flesta som läst mina inlägg genom åren i Kalimera vet att både jag och Birgit gillar skarpt att ta oss fram på moppe när vi är i Grekland. Någon gång har vi valt bil p g a långa avstånd, men det är undantag.

Nu känner vi att vi p g a hälsoskäl (ryggbesvär) närmar oss en punkt när priset börjar bli för högt att åka moppe. På vissa öar är vägarna bra, men ibland inte, och kraftiga stötar får allt värre konsekvenser.

Vi älskar ju färden genom varmluftsugnen med alla de ljuvliga dofterna och lättheten att ta sig fram och att stanna enkelt. Men kanske vi framöver måste välja annat fordon. Och då är frågan ......

- Är en fyrhjuling någon förbättring av betydelse jämfört med moppe vad avser åkkomfort för passageraren? Har den bättre stötdämpare som ger en mjukare åkning? Sitter man bättre? (Själv känner jag av någon outgrundlig anledning lite aversion mot fyrhjulingen, vet inte varför.)

- Eller är det annars bil som gäller? Kanske i så fall en jeep. Då har man i alla fall kvar varmluften och dofterna. Men visst är det smidigare med moppe om man är på väg ner till Achata, Apela eller Kyra Panagia och möter en buss eller bil på de visserligen väldigt jämna, men smala och slingriga vägarna där!

Så, vad säger ni som kört fyrhjuling? Är det en förbättring jämfört med moppe?

Masse
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:55.