Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hej, nu är vi tillbaka igen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-06-11, 10:19
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 573
Standard Halkidiki i maj/juni

Hemma efter en vecka i Halkidiki, varit hemma hela 10 dar...

Jag bodde i Hanioti, lite söder om Kassandra. Daphne hotell, mycket bra pool på taket vid frukost restaurangen. Hade ca 10 min att gå ner till centrum. Många supermarket, restauranger, caféer, barer och Gyros ställen. Måste vara väldigt folkliv i juli/aug
En sak som slog mig var att det fanns minst 2 stora spelhallar i centrum, inte om pengar utan spel, basket, plocka prylar, luft hockey mm. Inte sett det sen jag var på Kreta i
mitten av 90 talet.


Detta var tidigt på säsongen, tydligen börjar folk att anlända till midsommar men alla restauranger var redan öppna
Bra service, prisvärt och väldigt gott. Kunde dock att stekt på Saganakin bättre så den smälte… men men. Fick ofta en efterrätt av krögaren.
Även trevligt barhäng, en bar visade sport tv, Girot samt franska öppna. En kväll är det Speedway!! Motala mötte Piraterna!!

Få svenskar, några engelsmän , en del tyskar ( fast de bodde mer norrut) samt ryssar. Många menyer och affärs skyltar stod på ryska.
Grekerna kommer i slutet på juli, med besked. Då höjdes priset på hotellrummet från 40 E till 75 E per natt enligt prislistan på dörren

Stranden var ganska smal och jag saknade en taverna precis vid strandbrynet. Fick gå 100 meter J vid lunch. Fanns bredare stränder åt sidorna om man gick 10 min…. dock utan lunchställe…
Vattnet var grön/turkos rena vid strand brynet. Bruka se det i laguner och grottor ute på öarna annars, var läckert..

En dag var det utflykt till Thassaloniki, 85 % tyskar!! Bussen anlände vid halv tio sen hade jag egen tid till halv 2. Besökte det utmärkta Arkeologiska museet. Åt lunch och hann även med krigsmuseet med
Balkan krigen och Thessalonikis roll i första världskriget samt givetvis ockupationen 1940-45
Halv 2 till halv 4 var det sightseeing, först på tyska, sen en kortare version på engelska. Besökte borgen med bysantinska murarna och utsikt över stan, sen till den finaste kyrkan.

Det fanns även hop on hopp off bussar för 9 E med hörlurar som i de flesta storstäder. 1.2miljoner bor i stan, stor universitets stad.
Det gick att välja bort sightseeing och bara ha egen tid, sk shoppingresa. Gick även en bar Cruise, en flytande pub som verkade tuffa runt i hamnen..

Hade lite otur med väder så lite regn och framför allt blåst ställde in båtturen till havs 2 gånger..

Var kul att pröva på en tidig Greklandsresa, även kul att få besöka norra delen av landet. Bara varit på Thassos tidigare.
Trist att även denna båttur blev inställd, likadant på Samos i höstas. Inte fått besöka min 40 grekiska ö, står kvar på 39…

Bara 4.5 veckor kvar till planet lyfter mot Korfu!!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-06-11, 11:20
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: Halkidiki i maj/juni

Tack för infon. Många bra tips att botanisera bland. Trist dock att det inte verkar finnas strandtavernor, då jag värdesätter det högt. Ser det likadant ut på hela Kassandra?

/Netwolf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-06-11, 13:43
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Halkidiki i maj/juni

Om jag skulle bygga en strandtaverna idag blev det nog massor av protester, eftersom diskussionerna går höga om vem som ska kunna utnyttja stränderna!

Sen hörde jag en diskussion om beräknad höjning av havsnivån till följd av smältande ismassor...inget bra investeringsprojekt att bygga strandnära...ta en picknickkorg och traska ner till stranden, Netwolf.

Halkidiki är jättefint, var där flera veckor 1984, tältande,( väldigt strandnära). Gröna berg, jättefina sandstränder. Rekordmånga turister i år, många från östeuropa och Ryssland.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-06-11, 19:57
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: Halkidiki i maj/juni

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
...ta en picknickkorg och traska ner till stranden, Netwolf.
Tyvärr för bökigt i längden. Föredrar tavernor, med hemlagad grekmat.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-06-11, 21:08
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 883
Standard Sv: Halkidiki i maj/juni

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Tyvärr för bökigt i längden. Föredrar tavernor, med hemlagad grekmat.
Me too!

/ Anne
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT