Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-10-29, 17:49
jan c jan c är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005
Standard Svenskt kaffe

Ett tips om ni tycker om svenskt kaffe och inte vill släpa kaffe fr. Sv.och inte hittar något kaffe i Gr.som ni tycker om .Ta Nescafe classic och kör det i vanliga kaffebryggaren utan pappersfilter, det behövs inte,dosering två tsk pr kopp + en för byggaren,Det blir ett gott kaffe enl. min smak är väl bäst att tillägga.
Svara med citat
Gammal 2013-10-30, 08:23
ouzakia ouzakia är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2009
Standard Sv: Svenskt kaffe

Det ska jag pröva nästa gång ( om det er kaffebryggare på rummet)
vi har tagit med kaffe hemmi från men det blir inte gott och då har vi prövat att koka både från flaskvatten och från kranen. Nu kjöper jag bara nescafe där vi är,enkelt men gott er det inte men man vaknar då till om morgonen
Vilket vatten använder du?
Svara med citat
Gammal 2013-10-30, 18:22

hÄR PÅ kRETA .kALAMAKI.anv .vi vanligt kranvatten .Ett förtydligande jag lägger kaffet i filterbehållaren.
Svara med citat
Gammal 2013-10-30, 20:32
Mikke Mikke är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

...jag brukar släpa med mej ett par tre paket Löfbergs bryggkaffe å en sån där urskjöljbar filtermoj av nylon,etc ...
Vanligtvis använder jag sen kranvattnet i Pigadia,Karpathos, men har ävenså använt flaskvatten, men känner ingen skillnad.
Mikke
Svara med citat
Gammal 2013-10-30, 23:30
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Jeg kjenner flere grekere som har levd lange og gode liv uten noen gang å få smake svensk eller norsk kaffe, ulike sorter ost, kaviar og andre matvarer jeg har registrert at enkelte tar med seg. Jeg ville skjems hvis jeg skulle fortelle mine greske vennar at jeg ikke kan være der i to uker og spise deres mat uten å ha med meg matvarer hjemmefra.....
Svara med citat
Gammal 2013-10-31, 06:06
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
Jeg kjenner flere grekere som har levd lange og gode liv uten noen gang å få smake svensk eller norsk kaffe, ulike sorter ost, kaviar og andre matvarer jeg har registrert at enkelte tar med seg. Jeg ville skjems hvis jeg skulle fortelle mine greske vennar at jeg ikke kan være der i to uker og spise deres mat uten å ha med meg matvarer hjemmefra.....
Ha du skriver det vi andra tänker. Dessutom odlar vi inget kaffe i Sverige. Lite fel klimat för det. Arabica säljs i Grekland också och en hygglig cappucino kan man få nästan överallt om man inte vill dricka en liten kopp tillredd på traditionellt grekiskt vis.

För mig låter det inte som något högkvalitativt kaffe att brygga på nescafé men jag är lite kräsen och smaken är ju olika. Har så tur att bo där det enkelt går att köpa kaffe av en av Sveriges bästa baristor en grek med eget rosteri.

Eva
Svara med citat
Gammal 2013-10-31, 06:26

Inte skäms jag och inte är jag kräsen ,men bor man c:a 6 mån i Grekland varje år så........
Svara med citat
Gammal 2013-10-31, 07:40
Eva Ls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av jan c Visa inlägg
Inte skäms jag och inte är jag kräsen ,men bor man c:a 6 mån i Grekland varje år så........
Jag trodde nästan att du skojade med oss men förstår nu att du på fullt allvar menar att det blir gott kaffe.

Eva
Svara med citat
Gammal 2013-10-31, 08:27
Eva Ls avatar

http://www.cafekartan.se/055333/

Det är den här grekens kaffe jag nämner i tråden.

Eva
Svara med citat
Gammal 2013-10-31, 11:26
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Personligen älskar jag grekiskt kaffe, men frugan gillar vanligt bryggkaffe bäst.
Och vi är nog många som tycker att "cafe americano" och "filtercoffe" är blaskigt och räligt som oftast utomlands.

Vi har löst det bra åt frugan. Hon beställer en vanllig kaffe och häller i en espresso så blir kaffet perfekt.
Denna procedur använder vi oss flitigt av till hotelfrukosten. En kopp blaskigt kaffe med en espresso i är lika gott som en rejäl kopp Zoegas (som förmodligen är det godaste kaffet i världen )
Svara med citat
Gammal 2013-10-31, 14:06
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av jan c Visa inlägg
Ett tips om ni tycker om svenskt kaffe och inte vill släpa kaffe fr. Sv.och inte hittar något kaffe i Gr.som ni tycker om .Ta Nescafe classic och kör det i vanliga kaffebryggaren utan pappersfilter, det behövs inte,dosering två tsk pr kopp + en för byggaren,Det blir ett gott kaffe enl. min smak är väl bäst att tillägga.
Jag förstår nog inte riktigt det här...? Skulle det smaka annorlunda menar du än om du skulle lagt kaffet direkt i koppen och hällt på vatten

// Malin
Svara med citat
Gammal 2013-10-31, 17:59

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Jag förstår nog inte riktigt det här...? Skulle det smaka annorlunda menar du än om du skulle lagt kaffet direkt i koppen och hällt på vatten

// Malin
Ja det blir annorlunda ,kan vara temperaturen på vattnet,som i regel är lite lägre i bryggaren jmfrt. med vattenkokaren,sedan att det får st o. dra lite i bryggkannan,men prova själva så får ni se.
Svara med citat
Gammal 2013-11-01, 10:08
Sevasti & Elenis avatar
Sevasti & Eleni Sevasti & Eleni är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Personligen älskar jag grekiskt kaffe, men frugan gillar vanligt bryggkaffe bäst.
Och vi är nog många som tycker att "cafe americano" och "filtercoffe" är blaskigt och räligt som oftast utomlands.

Vi har löst det bra åt frugan. Hon beställer en vanllig kaffe och häller i en espresso så blir kaffet perfekt.
Denna procedur använder vi oss flitigt av till hotelfrukosten. En kopp blaskigt kaffe med en espresso i är lika gott som en rejäl kopp Zoegas (som förmodligen är det godaste kaffet i världen )

Instämmer, Zoegas (gröna) är det absolut godaste kaffet i världen Vi tar med oss ett paket varje gång vi åker till Grekland, plus en filtehållare i plast för melittapåsar 102 samt påsar. Så gott att kunna njuta av gott kaffe på balkongen till frukost eller efter stranden

Siw o Lena
Svara med citat
Gammal 2013-11-01, 11:19
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg

// Malin
Jag fattar inte heller.....varför måste kaffet genom filterbehållaren om där inte finns filter? Kan man inte lägga det direkt i kannan och sen värma upp det i det heta vatten som kommer nerrinnande?

Vi är nog knasiga för i Grekland SKA vi dricka grekiskt Nescafe...det hör till
sen är det underbart med perculatorkaffet när vi kommer hem igen!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2013-11-01, 12:26
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg

Lissi
Precis, stämmer på oss också!

Lena
Svara med citat
Gammal 2013-11-01, 13:05
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Ja, Lisa.
Jag hatar nezkaffe hemma, där MÅSTE jag dricka perculatorkaffe.
Men i Grekland är nezkaffet gott! . Skulle aldrig ta med mig kaffe från Sverige. I och för sig har vi gjort det, men det var till Yanna/Yvonne i Rethymno.
Birgitta.
Svara med citat
Gammal 2013-11-01, 16:36
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

[QUOTE=Lissi;317855]Jag fattar inte heller.....varför måste kaffet genom filterbehållaren om där inte finns filter? Kan man inte lägga det direkt i kannan och sen värma upp det i det heta vatten som kommer nerrinnande?

Lissi[/QUOTE

Instämmer här, har inga problem med kaffe drickandet när jag är i Grekland, köper det som finns i butikerna! Sen älskar jag ju Frappe...mmmm...sååå gott!
Svara med citat
Gammal 2013-11-01, 16:57
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Alltså, här behövs en vetenskaplig bedömning. Om vi vore i samma rum skulle jag presentera ett blindtest: massor av kaffe , tillagat på alla möjliga sätt, och så skulle vi sätta +-poäng och så komma fram till ett intressant resultat ( min gissning: alla tycker olika).

En gång var jag på en vinprovning på ett i Sverige berömt ställe. Alla ritualer följdes. En, i mina ögon lite stroppig person, tyckte det var löjligt; HAN visste förstås skillnaden på burgund och beaujolais och allt vad det var.
- Han hade inte en siffra rätt, inte vi andra heller, utom min kära vän Gun som är nykterist och som fick Fanta och Cocacola att välja på.

Men kom hit hela gänget, ska vi ha en kaffeprovning!
Svara med citat
Gammal 2013-11-01, 19:05

jag kommer har du kaffebryggare så tar jag med Nescafe.
Svara med citat
Gammal 2013-11-01, 21:18
cyrene cyrene är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2012

Det finns ett gott kaffe i affärerna i Grekland: Jacobs, ett tyskt kaffe.

Smakar som vårt svenska kaffe!

Hälsn Cyrene
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:41.