![]() |
|
||||
|
||||
![]()
På måndag startar undervisningen i skolan för professionella dykare här på Kalymnos, efter många års uppehåll. Jag hörde idag på Aigaion TV hur Pandelis Georgandis berättade detta, och om jag fattat rätt är det 35 elever i första gruppen. Man ska ha sommarkurser också. Nu ska jag ta reda på om utländska ungdomar kan delta, vad det kostar och vad det krävs för förkunskaper. Om någon har intresse för detta kan jag meddela mera sen.
|
|
||||
|
||||
![]()
Nu vet jag mer! Undervisningen startade inte i september, som jag trodde, utan invigningen av skolan skedde i går, under sedvanlig högtidlighet med biskop och andra präster, samtliga politiker och andra intresserade, många tal och välgångsönskningar.
Det rör sig om två månaders intensiv undervisning, teori och praktik, och man ska ha klarat av viss förberedande undervisning också, om livräddning mm. Det är unga män och en kvinna från hela Grekland som deltar. Jag ska kolla upp om man tänker ta emot utländska personer också, det lär ska vara öppet för EU-medborgare. Återstår att ta reda på när nästa kurs börjar, för denna är fulltecknad. Om någon i kalimeras krets är intresserad kan jag vidarebefordra e-adress till organisatörerna. |
|
||||
|
||||
![]()
Förmodar att det rör sig om annat än forna tiders svampdykning som gjorde Kalymnos känt, men som då kostade många livet genom de djärva och påfrestande fridyken. Numera plockas väl svampen upp på betydligt tryggare sätt.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Masse, det är sant, dock måste man ha certifikat för att få jobba professionellt, och dykarskolan var stängd i nio år på grund av ekonomi och annat, så inga nya dykare har tillkommit. De som kom med i den här kursen har alla rejäla förkunskaper, men behöver certifikat, sen kan de få jobb inom olika brancher: svampdykning,arkeologi, hamnbygge, kontroll av fiskodlingskassar, polis och brandkår.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det vet jag inte, men när jag träffar folk som vet mer ska jag fråga. Ta undervattensarkeologi, till exempel, det finns massor att göra, men vem ska betala...sen måste dykare kontrollera botten och fundament vid olika slags byggen, alla hamnar ska kontrolleras , fiskodlingarna likaså. Jo, det finns nog jobb för en person som inte är fast på en och samma plats. Sen har det blivit populärt med dykande för turister, där har vi en intressant näringsgren. Som alltid behövs initiativ och startkapital.
|
|
|||
|
|||
![]()
Jättegärna mer info, undervattensarkeologi och faktiskt också marinbiologi är det lite motstånd för för här i Norden på grund av temperaturen men kanske kunde locka mer i Grekland.
|
|
||||
|
||||
![]()
Idag besökte jag hamnpolisen för att få veta lite mer. Två mycket artiga offierare började bläddra i föreskrifter när jag frågade om utländska aspiranter kan tas emot också. I princip borde det gå bra, de ska forska lite närmare, men just nu gäller följande:
1. ID-kort eller pass (grekisk medborgare) 2. intyg om oförvitlighet? heter det så när man inte begått något brott? 3. Intyg om fullgjord värnplikt 4. sjömansbok 5.friskintyg, färskt. Ålder 18-35 år, det diskuteras om höjning till 50 år. Kvinnor är välkomna, en flicka deltar i pågående kurs. Inte nödvändigt med dykarvana, men självklart värdefullt om man redan kan grunderna. Ingen kostnad för utbildningen, bara för mat och husrum och sånt. Kurserna omfattar teori och praktik, cirka två månader. Nästa kurs lär starta i mars. Så om du har någon intresserad i din närhet som uppfyller allt det där kan vederbörande anmäla sig hos närmaste "Limenarchio" i Grekland. |
|
||||
|
||||
![]()
Så där ja, nu är första omgången dykare klara, idag får de sina certifikat. Somliga åker hem till jobb som redan är ordnade, andra är nu kvalificerade att ta på sig att utföra alla möjliga slags undervattensarbeten.
Bistert inslag i undervisningen: vid två tillfällen fick de ta upp drunknade personer, den ena gången var det en man som körde över kajkanten här i Pothia, vem vet varför...och den andra gången en svampdykare vid Lipsous som av okänd (för mig) anledning drunknade på 35 m djup. Havet är skoningslöst och människan väldigt liten. Med riktiga kunskaper och bra utrustning går det att dyka utan risk. Nästa kurs torde starta i mars, och jag upprepar: känner du någon som är intresserad kan jag vidarebefordra information. |
![]() |
|
|