Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Södra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-08-16, 11:07
Västkustmaja Västkustmaja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 67
Standard Paleochora via Kolymbari ?

Hej,
I slutet av september befinner vi oss på en kortis till Kreta. Vi tänker hyra bil en dag och vill hinna med så mycket som möjligt. Vi tänker oss att börja dagen på Biolea (Kolymbari) där vi ska handla olivolja , därefter en tur till Elafonissi innan vi åker mot Paleochora. Är detta med verkligheten förenligt - alltså går det att åka så här ? Och om det går, är det dåliga och tidsödande vägar ? Kanske bäst att strunta i Elafonissi, och isåfall undrar vi, går det att resa mellan Kolymbari och Paleochora eller måste vi åka via Chania ?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-08-16, 14:53
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Paleochora via Kolymbari ?

Citat:
Ursprungligen postat av Västkustmaja Visa inlägg
Hej,
I slutet av september befinner vi oss på en kortis till Kreta. Vi tänker hyra bil en dag och vill hinna med så mycket som möjligt. Vi tänker oss att börja dagen på Biolea (Kolymbari) där vi ska handla olivolja , därefter en tur till Elafonissi innan vi åker mot Paleochora. Är detta med verkligheten förenligt - alltså går det att åka så här ? Och om det går, är det dåliga och tidsödande vägar ? Kanske bäst att strunta i Elafonissi, och isåfall undrar vi, går det att resa mellan Kolymbari och Paleochora eller måste vi åka via Chania ?
Visst går det... Men jag kan inte svara på hur vägarna är den rutten. Om du struntar i Elafonissi så kör du bara tillbaka mot Chania från Kolymbari en liten bit...kanske några km och svänger av mot Pal där.

// Malin
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-08-16, 19:12
jukka_ts avatar
jukka_t jukka_t är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 53
Standard Sv: Paleochora via Kolymbari ?

.

Jag körde lilla vägen till Paleochora, den som svänge vänster 1-5 km efter efter enfils-tunneln, slingrigt smalt men med fantastiskt landskap, asfalt hela vägen.

På denna väg finns även den minsta tavernan jag sett, ett bord och två stolar, en äldre dam satt på en av stolarna, ville stanna men vägen var enfilig och det fanns ingen p-plats... när jag kört 10 minuter helt utan möte så insåg jag att denna taverna behöver ingen p-plats, det är bara o stanna mitt i vägen :-)

Rekomenderar vägen, men akta för vassa stenar som ligger på asfalten på
några ställen.

SL!
Jukka
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-08-18, 12:14
Västkustmaja Västkustmaja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 67
Standard Sv: Paleochora via Kolymbari ?

Tusen tack båda två. Då får vi se vilken väg vi väljer. Skönt att veta att vi i alla fall slipper köra hela vägen tillbaka till Chania igen.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-08-18, 17:26
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Paleochora via Kolymbari ?

Får vi fresta med några bilder från vinkeltunneln på vägen till Elafonissis. Tunneln är i vinkel och en smula spektakulär. När trafikljusen fungerar, då är det inga problem, men alltsom oftast är ljusen ur funktion. Då gäller det att resa fram till tunnelns mynning samt att tuta intensivt. Kommer inget svar, då är det bara att tuta och köra...

Lite bilder på tunneln finnes i galleriet under "Elafonissis"

Arne och Birgitta
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT